Odoo

Odoo is een open-sourceplatform voor bedrijfsbeheer dat wereldwijd door meer dan 7 miljoen gebruikers wordt gebruikt. Het systeem werkt volgens een alles-in-één principe en biedt zo een multitud aan tools, zoals: ERP, CRM, e-commerce, productie, boekhouding, enz.. Naast meer dan 30 kernmodules die het hele spectrum van bedrijfsprocessen bestrijken, biedt Odoo duizenden apps. In de…

Category: ,

Description

Odoo is een open-sourceplatform voor bedrijfsbeheer dat wereldwijd door meer dan 7 miljoen gebruikers wordt gebruikt. Het systeem werkt volgens een alles-in-één principe en biedt zo een multitud aan tools, zoals: ERP, CRM, e-commerce, productie, boekhouding, enz.. Naast meer dan 30 kernmodules die het hele spectrum van bedrijfsprocessen bestrijken, biedt Odoo duizenden apps. In de afgelopen jaren is Odoo meermaals gerangschikt in de top 10 van beste ERP’s op de markt voor een breed scala aan bedrijven, van verschillende grootte. Het platform is breed ondersteund in de ontwikkelaarsgemeenschap.

Sinds zijn oprichting in 2002 heeft Odoo een indrukwekkende groei doorgemaakt. De succesformule van Odoo schuilt grotendeels in het intuïtieve gebruik van het platform en de volledigheid aan toepassingen.

Van oorsprong is Odoo een ERP- en CRM-systeem. Vandaag de dag excellereert de onderneming nog steeds op het gebied van deze systeemtypen, maar inmiddels is Odoo ook in staat om vrijwel alle andere processen binnen uw organisatie te beheren. Het voordeel voor de gebruiker is dat deze aanpak geen dure integraties meer vergt. Odoo-apps zijn standaard perfect met elkaar geïntegreerd, zodat u uw volledig bedrijfsproces end-to-end kan digitaliseren en hiervan de voordelen kunt ondervinden. Anderzijds is het systeem uiteraard niet op ieder vlak best-in-breed. Voor die bedrijven die Odoo niet voor de volledige digitale architectuur willen inzetten, biedt het systeem goede koppelmogelijkheden.

De introductie van een ERP zoals Odoo helpt ondernemingen om de bedrijfsvoering te stroomlijnen. Het Odoo ERP-systeem ontwikkelt zich sneller dan gemiddeld op de markt, waarbij ieder jaar een belangrijke grote release plaatsvindt. Hierdoor is Odoo voor veel organisaties een logische keuze in hun digitale transformatie.

De implementatie van Odoo begint met een uitgebreide analyse van uw bestaande en gewenste bedrijfsprocessen. Dit resulteert in een document dat beschrijft welke Odoo apps er gebruikt moetenen worden, hoe deze moeten worden ingesteld en welke eventuele maatwerk aanpassingen er noodzakelijk zijn.

SAMENGEVAT

Odoo is een open-sourceplatform voor bedrijfsbeheer dat wereldwijd door meer dan 7 miljoen gebruikers wordt gebruikt. Het systeem werkt volgens een alles-in-één principe en biedt zo een multitud aan tools, zoals: ERP, CRM, e-commerce, productie, boekhouding, enz.. Naast meer dan 30 kernmodules die het hele spectrum van bedrijfsprocessen bestrijken, biedt Odoo duizenden apps. In de…

Alles wat je moet weten over Odoo

Handleidingen

Volgt.

Pickware POS synchroniseert artikel- en klantgegevens realtime met Shopware. Een goed werkende internetverbinding is daarom een voorwaarde voor verkoop met Pickware POS.

Google Analytics vereist dat gebruikers van de service een privacybeleid hebben om te voldoen aan privacywetten.

Een webproperty mag slechts in één Google Analytics-account worden bijgehouden. Het wordt niet aanbevolen om één webproperty in verschillende Analytics-accounts bij te houden.

Omdat Shopware 6 een volledig nieuwe technologie is, is een “one click”-update van Shopware 5 tot 6 niet mogelijk. Shopware biedt echter een solide migratietool.

Pickware werkt met realtime data van beide systemen en gebruikt hiervoor de Shopware REST API. Dit betekent dat ontvangen bestellingen (afhankelijk van de door u ingestelde regels, bijvoorbeeld op basis van de betaalstatus) direct worden weergegeven in het Pickware WMS.

Google Analytics is een geavanceerd sitestatistiekenprogramma dat door middel van een kleine tracking code in de broncode van uw website gebruikers ‘volgt’ gedurende het bezoek aan uw site en terugkerende gebruikers kan herkennen. De trackingcode kan rechtstreeks in de broncode worden geplaatst of door middel van een tool zoals Google Tag Manager. Om gevolgd te worden moeten gebruikers toestemming geven voor het plaatsen van een zogenaamde cookie op de computer van de gebruiker.

De prijsstelling voor de Shopware 6 abonnementen met een op maat prijsstelling is grotendeels gebaseerd op uw bruto handelswaarde (GMV) en individuele, functionele, vereisten. De betaling van de abonnementen is op jaarbasis.

Het orderbeheerproces kan verdeeld worden over verschillende fasen. De eerste fase van elk orderbeheerproces begint wanneer een klant een bestelling plaatst bij uw bedrijf en u de betaling daarvan int. De details van de bestelling worden vervolgens doorgestuurd naar uw magazijn voor verzending. Fase 2 betreft het verzenden van de bestelling. Wanneer producten vanuit uw eigen magazijn worden gestuurd, dan begint de verwerking met het picken van de producten conform de pakbon. De individuele producten worden vervolgens ingepakt en de bestelling wordt nog eens op correctheid gecontroleerd. Na controle volgt het verzendlabel, het versturen en de verzendbevestiging naar de klant. In fase 2 kunnen er ook meerdere contacten zijn met leveranciers. Wanneer u bijvoorbeeld gebruik maakt van 3PL (Third party logistics, ofwel een extern fulfilment bedrijf), dropshipping of wanneer u bestelde producten niet op voorraad heeft en een backorder moet plaatsen. In een derde fase komen de post-sale serviceprocessen naar voren. In deze fase nemen bedrijven contact op met klanten om feedback te vragen over de bestelling. Ook worden eventuele retouren en terugbetalingen in deze fase beheerd.

Shopware 5 zal tot juli 2024 ondersteund worden. Met een ontwikkelingstijd tussen de 4 en 12 maanden, afhankelijk van de complexiteit van uw huidige webshop, zou u dus ten laatste begin 2023 een migratie naar Shopware 6 of een ander systeem moeten initiëren. Als u na juli 2024 nog een Shopware 5 webshop runt, dan loopt u bijvoorbeeld het risico de AVG te schenden als beveiligingslacunes worden ontdekt en niet (kunnen) worden gedicht.

Wanneer u vandaag al gebruik maakt van een Shopware 6 Professional Edition of Shopware 6 Enterprise Edition, dan kan u moeiteloos overstappen op de voordelen van Shopware 6 Rise, Evolve of Beyond.

Wanneer u een Shopware 6 Professional Edition heeft, dan krijgt u de huidige en toekomstige Shopware Evolve-functies gratis met uitzondering van de B2B-suite en geavanceerd zoeken. Wanneer u een Shopware 6 Enterprise Edition heeft, dan krijgt u de huidige en toekomstige Shopware Beyond-functies gratis.

Voor grote platformen zoals Shopify of Woocommerce zijn er duizenden thema’s beschikbaar en eenvoudig aan te passen met een eigen vormgeving. Het is verleidelijk om zo’n thema aan te kopen. De prijs van zo’n thema is vaak niet hoger dan het uurloon van een ontwikkelaar. Afhankelijk van uw budget en ambities is het gebruik van een standaardthema echter niet altijd verstandig. Om te beginnen dient u bij het ontwerp van het gebruikersinterface allereerst uw klanten en hun taken als uitgangspunt te hanteren. Op basis van een dergelijke analyse kan u bepalen in welke mate een standaardsjabloon wel of niet in de buurt komt bij hun behoeften. Regelmatig presteren deze thema’s ook slecht qua snelheid. Ze gaan dan bijvoorbeeld gepaard met tal van overbodige code voor effecten die voor u niet relevant zijn.

Het is binnen Google Data Studio mogelijk om vrijwel alle grafieken, tabellen en elementen aan te passen in de kleuren van uw huisstijl.

Net als Universal Analytics is Google Analytics 4 een gratis tool van Google.

Het is met Google Datastudio goed mogelijk om niet-Google bronnen toe te voegen aan een rapport. Bijvoorbeeld de data van Facebook of Instagram. Om niet-Google bronnen te koppelen is vaak wel een (betaalde) connector nodig. De kost van zo’n connector kan varieren van enkele tientjes tot wel 1.000 euro per maand.

De meeste webshops maken gebruik van een e-commerce platform en content management systeem (CMS) – de ene keer wel, de andere keer niet geïntegreerd of gekoppeld aan elkaar. Beide systemen zijn ook sterk uitgebreid in functionaliteit, waardoor veel e-commerce platformen ook als CMS te gebruiken zijn – en vice versa.

Een e-commerce platform gooit u uiteraard niet zomaar overboord. U bent er immers mee bekend en heeft er fors in geïnvesteerd. Ondernemingen dienen de keuze voor een nieuw platform echter te overwegen wanneer:

  • het platform structureel niet meer up-to-date is op het gebied van technische vernieuwing. Ten minste moet het systeem vandaag goed kunnen werken voor mobiel gebruik. Omdat veel technische vernieuwingen buiten het systeem plaats zullen vinden is het ook belangrijk dat er voldoende (eenvoudige en stabiele) mogelijkheden zijn om uw platform te koppelen met andere systemen, bijvoorbeeld middels een standaard plug-in of API;
  • het platform niet meer eenvoudig is aan te passen aan de wensen van de bezoekers. Kleine veranderingen in het ontwerp voor een betere gebruikservaring (UX) moeten uiteraard eenvoudig door te voeren zijn. Lange laadtijden van het digitale aanbod zullen de bezoekers irriteren.

Wanneer er niet regelmatig updates van de technologie worden uitgebracht, dan is dat eigenlijk al een stevig signaal dat het systeem mogelijk verouderd raakt. Ook loopt u dan waarschijnlijk een groter beveiligingsrisico of een kans dat uw systeem niet meer kan voldoen aan de juridisch gestelde eisen.

Er zijn ook organisatorische factoren die geen directe relatie hebben met het e-commerce platform, maar waardoor u toch dient te overwegen of een ander platform uw onderneming niet beter kan ondersteunen. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • uw onderneming fuseert met een andere onderneming, waardoor u waarschijnlijk efficiënter zal kunnen gaan werken als u via een enkel systeem werkt;
  • binnen de strategie van uw onderneming kiest u voor centralisering van bepaalde IT- en/of marketingfuncties – of juist voor decentralisatie;
  • uw onderneming heeft nood aan verdere integratie binnen de leveringsketen (ook wel supply chain integration genoemd), waardoor er grotere eisen zijn om uw e-commerce platform te kunnen integreren met andere systemen;
  • uw onderneming kiest voor een expliciete omnichannelstrategie, waarbij het van essentieel belang is dat u een holistisch beeld heeft van uw klant, via diverse kanalen. Ook zo onstaan er grotere eisen om uw e-commerce platform te kunnen integreren met andere systemen.

Odoo is een suite van softwaretools voor bedrijfsbeheer, waaronder bijvoorbeeld CRM, e-commerce, facturering, boekhouding, productie, magazijn, projectbeheer en voorraadbeheer.

De kracht van Odoo is grotendeels zijn verscheidenheid. De technologie wordt gebruikt door bedrijven uit diverse sectoren, van verschillende grootte. Ook grote ondernemingen vertrouwen op Odoo.

Shopware presteert standaard goed wanneer het zijn B2B-functionaliteit betreft. Via uitbreidingen kunnen specifieke B2B-functies zoals offertebeheer, individuele prijzen en het beheer van verkoopcycli worden toegevoegd.

Net als WordPress is WooCommerce gratis en open source. WooCommerce is volledig gratis voor iedereen om te downloaden, te gebruiken en aan te passen. Wanneer u functies wenst die niet in het standaardpakket zitten, bent u vaak wel gewezen op betaalde plugins, vergelijkbaar met andere e-commercesystemen.

WooCommerce is een plug-in voor WordPress. U installeert dus eerst WordPress. Binnen WordPress kan u eenvoudig WooCommerce als plugin toevoegen.

Verkopen via marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com omvat zowel het publiceren van uw producten naar deze platforms als het verwerken van ontvangen bestellingen. Shopware biedt een out of the box -productfeed om producten te publiceren naar marktplaatsen, sociale media en Google Shopping. Als alternatief kunt u ook een tool zoals Channable gebruiken om tegelijkertijd naar verschillende platforms te publiceren. Om bestellingen te ontvangen in uw Shopware platform, heeft u een specifieke plugin nodig. Shopware biedt een dergelijke plugin momenteel gratis voor Amazon.

Pickware ondersteunt ook producten die geen streepjescode hebben. De processen kunnen ook zonder handmatig zonder te scannen worden bevestigd. Dit is ook nuttig wanneer de streepjescode slecht is te lezen. Indien gewenst kunnen bij de opslag van nieuwe goederen productspecifieke streepjescodes via Pickware worden gegenereerd en geprint. Dit is ook mogelijk voor alle baklocaties.

Wanneer u Shopware als abonnement in de cloud gebruikt dan heeft u geen ommekijk naar server management en kan u er vanuit gaan dat uw site altijd bereikbaar is en de software automatische wordt geupdated. Host u Shopware zelf (via een VPS of cloudomgeving), dan dient u natuurlijk wel het technisch onderhoud zelf te (laten) doen. U heeft dan wel zelf volledige controle over de door u gekozen IT-infrastructuur, uitgebreidere aanpassingsmogelijkheden en meer controle over de (opslag van) gegevens.

Shopware is een digital commerce platform voor tal van use cases. De Shopware Community Edition biedt een solide basis voor B2B -klanten en kan worden uitgebreid met specifieke functionaliteit door middel van plugins of op maat ontwikkeling. De Shopware Enterprise Edition biedt bovendien een volledig assortiment aan native B2B -functionaliteiten.

Met Pickware WMS kan u uw klanten ook Click & Collect aanbieden. Hiervoor moet een verzendmethode ‘Click & Collect’ worden aangemaakt. De goederen worden dan op de normale manier gepickt, maar aan het einde van het proces wordt er geen verzendlabel aangemaakt. Het proces wordt gemarkeerd als voltooid zodra uw klant de bestelling ophaalt en de factuur wordt gescand.

Een PIM wordt gebruikt om uw productgegevens te consolideren en centraal te beheren. U kunt het verrijken met aanvullende informatie zoals accessoires, attributen, classificatie, hiërarchieën, lokalisatie en media -activa en video’s. Systemen zoals Magento of Shopware hebben automatisch toegang tot en ophalen van deze gegevens via een interface en weergeven in uw online winkel.

Shopware wordt aangedreven door een mix van de sterkste technologieën. Onder hen zijn Symfony (als een full stack framework), Twig (als motor voor de templates), bootstrap (CSS Framework) en Vue.js (admin).

Welk Shopware-abonnement het beste is voor uw onderneming, hangt af van uw marktpositie en specifieke functionele behoeften. De meeste Shopware 6 gebruikers hebben voldoende aan de Shopware Community Edition. Wanneer zij groeien is Shopware 6 Rise dan een logische keuze. Op basis van een initieel gesprek kunnen we eenvoudig en objectief voor u inschatten welk abonnement het beste is voor uw onderneming.

Universal Analytics wordt vanaf 1 juli 2023 vervangen door Google Analytics 4. Vanaf 1 juli 2023 verwerken standaard Universal Analytics-property’s geen gegevens meer.

Google Analytics 4 (GA4) voldoet niet volledig aan de AVG, wat veel gebruikers binnen de EU zorgen baart. Na de ongeldigverklaring van het Privacy Shield-raamwerk in 2020 moet Google de gegevensbescherming tussen de EU en de VS nog reguleren.

De programmatuur en vereisten voor front-end ontwikkeling is in de afgelopen jaren steeds complexer geworden. Denk dan bijvoorbeeld aan specifieke kennis over responsive ontwerp of accesibility. Om die reden is steeds meer nood aan specialistische kennis.

Gebruikerstesten vinden meestal één of twee keer tegen het einde van een ontwerp- of ontwikkelingsproces plaats. Dit wordt ook wel summative testing genoemd. Het testen van een werkend prototype komt dichter bij het eindresultaat, dus het is begrijpelijk dat ontwerpers ervoor kiezen om laat te testen als er beperkte tijd en investering is om te testen. Hoewel het testen in een laat stadium belangrijk is, zou het uitvoeren van vroege tests met minder complete ontwerpen (formative testing) ook een fundamenteel onderdeel van het ontwerpproces moeten zijn. Door vroeg in het ontwerpproces te testen, kunnen grote (fundamentele) problemen worden gevonden, die zeer kostbaar zijn om later te herstellen.

Shopware volgt een SemVer (semantisch versiebeheer) met ‘benefits’ strategie. Een SemVer-conforme versie heeft drie nummers: Major, Minor en Patch. Ze worden verhoogd volgens deze regelset: 1.) Major: incompatibele API-wijzigingen worden aangebracht, 2.) Minor: functionaliteit wordt op een achterwaartse manier toegevoegd en 3.) Patch: achterwaartse compatibele bugfixes worden gemaakt. Het deel “met voordelen” is het grote marketingnummer. Shopware 6 is het product. Er is momenteel geen Shopware 7 voorzien.

Cost Per Click (CPC) is een biedmodel voor betaalde advertenties. Bieden op basis van CPC betekent dat u betaalt voor elke klik op uw advertenties. Bijna alle advertentieplatforms gebruiken bieden op basis van kosten per klik. De kost van een klik hangt af van de branche waarin u opereert, de hoeveelheid concurrenten die ook bieden voor advertentieruimte en de advertentiepositie die u beoogt.

Een API-first aanpak betekent dat Shopware 6 een zeer krachtige API heeft ontwikkeld, waarmee integratie met andere systemen laagdrempeliger wordt. Veel van de Shopware 6 functies zijn via andere systemen aan te sturen – en veel functies van andere sytemen zijn zo door Shopware aan te sturen. Denk dan bijvoorbeeld aan integraties met marktplaatsen, social media, chat- en voicebots.

Wanneer u een extensie gebruikt waarvoor u geen geldige licentie heeft, verschijnt er een bijbehorend bericht wanneer u de admin opent. Ten minste één licentie van de extensies die u gebruikt, is verlopen. Onder de waarschuwing (zie hierboven) ziet u de naam van de betreffende extensie. Shopware maakt geen verschil of de extensie de status “geactiveerd”, “gedeactiveerd” of “verwijderd” heeft in de pluginmanager.

Adaptive webdesign is een type webdesign waarbij de browser een lay-out laadt die speciaal voor het gegeven platform is gemaakt. Om een ​​website te laten slagen, moet deze worden ontworpen met alle gebruikers in gedachten. De laatste jaren kenden we echter een explosie van verschillende (typen) interfaces. Schermformaten variëren van grote bedrijfsmonitoren tot piepkleine slimme horloges, waardoor het een uitdaging is om op elk apparaat hetzelfde goede UX-ontwerp te bieden voor een site. Zowel responsive als adaptive webdesign gaan deze uitdaging aan. Bij responsive webdesign verschijnt dezelfde inhoud in dezelfde volgorde, aangepast en geschaald om het beste in de beschikbare schermruimte te passen. Bij adaptive webdesign wordt een ​​statische, vooraf gedefinieerde lay-out geladen op basis van het gedetecteerde apparaat. Hiervoor moet de web designer verschillende ontwerpen maken op basis van verschillende schermgroottes.

Een blockchain is een alsmaar groeiende lijst met records, ook wel blokken genoemd, die aan elkaar gekoppeld zijn en zijn beveiligd zijn met behulp van cryptografie. Elk blok bevat typisch een cryptografische hash van het vorige blok, een tijdstempel en transactiegegevens. Eenmaal opgenomen, dan kunnen de gegevens in een blok niet meer worden gewijzigd zonder alle volgende blokken ook te wijzigen. Blockchaintechnologie, vooral bekend en berucht omwille van Bitcoin en andere cryptocurrencies, is een van de belangrijkste technologieën van het decennium. Talrijke partijen experimenteren met blockchaintechnologie, voor verschillende toepassingen.

Vanaf 1 juli 2021 is de One-Stop-Shop procedure (EU-OSS) ingegaan, inclusief een digitaal portaal waarmee handelaren en bedrijven aan hun BTW-verplichtingen binnen de EU kunnen voldoen. Wanneer uw intracommunautaire verkoop aan consumenten meer dan 10.000 euro bedraagt, dan moet u zich registreren in het OSS-portaal en uw intracommuautaire BTW-aangifte via dit centrale portaal aangeven.

De metaverse is een op VR gebaseerde wereld die onafhankelijk is van onze fysieke wereld, waar mensen kunnen socializen en deelnemen aan een schijnbaar onbeperkte verscheidenheid aan virtuele ervaringen, allemaal ondersteund door een eigen digitale economie. De metaverse wordt al veel gebruikt in VR-gaming, maar ook de toepassingen naast gaming zijn verbluffend. Muzikanten experimenteren bijvoorbeeld met het hosten van concerten in de metaverse en Manchester City bouwt een virtueel stadion zodat fans wedstrijden kunnen kijken.


De functionele specificaties worden doorgaans opgesteld nadat de business requirements zijn opgesteld. De functionele specificaties zijn een uitwerking, per functie, van de opgestelde vereisten.

Electronic Data Interchange (EDI) is een gestructureerde vorm van elektronische gegevensuitwisseling tussen verschillende computersystemen. Dit kunnen financiële, logistieke of commerciële gegevens zijn, zoals bestellingen, bestelbevestigingen, pakbonnen en facturen. Bedrijven gebruiken EDI om op een efficiënte manier (recurrente) handel te drijven met partners. De stringente structuur van gegevensuitwisseling voorkomt daarnaast fouten. Er bestaan verschillende typen EDI-berichten, soms zelfs speciaal ontwikkeld voor specifieke sectoren. Naast de traditionele EDI-typen (zoals EDIFACT of X12) worden ook XML- en JSON-berichten gebruikt. De berichten kunnen op verschillende manieren uitgewisseld worden: via VAN’s, VPN’s, standaard protocollen (zoals SFTP en e-mail) en synchrone benadering (zoals HTTPS web services en AS2).

Onze EDI-oplossingen zijn klaar om geïntegreerd te worden met toonaangevende ERP’s op de markt.

Het meest gekende alternatief voor Bigcommerce is Shopify, een ander generiek e-commerce platform volgens een SaaS-model. Ook Lightspeed is een platform waarvoor vaak wordt gekozen in plaats van Bigcommerce.

Een API (Application Programming Interface) wordt gebruikt om op een geformaliseerde manier gegevens uit te wisselen tussen twee verschillende systemen. API’s die via het internet werken en gebruikmaken van https://-URL’s, worden web-API’s genoemd. Voorbeelden hiervan zijn het Simple Object Access Protocol (SOAP), Remote Procedure Call (RPC) en Representational State Transfer (REST). API’s kunnen een verzoek om gegevens op te vragen (get) ondersteunen of om gegevens te publiceren (post).

Een contentmanagementsysteem (afgekort: CMS) is een webtoepassing die het mogelijk maakt dat u eenvoudig, zonder technische kennis, documenten en gegevens op internet kan publiceren.

Een ERP-systeem is een systeem dat de belangrijkste bedrijfsprocessen digitaliseerd en soms automatiseert. Het systeem omvat de meest belangrijke processen op het gebied van uw Boekhouding, Inkoop, Logistiek, Magazijnbeheer, Planning, Productie en Verkoop.

Een functionele specificatie is een beschrijving van de werking of functies waaraan een webtoepassing moet voldoen. Aan de hand van deze specificatie kunnen ontwikkelaars de gevraagde toepassing realiseren. In de functionele specificatie staat onder meer de scope van het systeem, de gebruikersrollen en bijbehorende rechten, eventuele koppelingen met derde systemen, enzovoort.

Wix is een generiek website content management systeem (CMS) met beperkte e-commerce functies. Enkele alternatieven voor Wix zijn WordPress, Squarespace, Weebly en Webflow.

Met headless technologie wordt bedoeld dat de frontend (hetgeen dat de gebruiker ziet) losgekoppeld is van de backend. Dit zorgt voor een flexibel platform dat veel vrijheid toelaat over hoe (bijvoorbeeld) producten kunnen worden getoond op de website, instore schermen of via voice chat.

Een Progressive Web App (PWA) is een website die eruitziet en zich gedraagt alsof het een mobiele app is. PWA’s zijn gebouwd om te profiteren van native app functies van mobiele apparaten, zonder dat de eindgebruiker een app hoeft te downloaden. Met een PWA is het bijvoorbeeld mogelijk om gebruikers push-notificaties te sturen of beperkte content ook offline te bekijken.

Shopware heeft een partnership met Vue Storefront, een van de PWA-marktleiders.

Een universeel unieke identificatie (UUID) is een 128-bits nummer dat unieke internetobjecten of -gegevens identificeert. Een UUID wordt meestal aangeduid met 32 ​​hexadecimale cijfers. Deze cijfers zijn ingedeeld in vijf groepen, in ongelijk aantal en meestal gescheiden door koppeltekens: 8-4-4-4-12. Een UUID verschijnt in dat scenario als b2c33cef-6c0b-4a67-bdae-834fbcdaf85c. Maar evengoed verschijnen ze bijvoorbeeld als 52A056625F594A3EAE70C1D76C92E102. Een gegarandeerde unieke identificatie omvat een verwijzing naar het netwerkadres van de UUID-genererende host, een tijdstempel en een willekeurig onderdeel.

VerpackG (VerpackungsGesetz) is de in Duitsland geldende verpakkingswet die de verantwoordelijkheid van het verwerken van verpakkingsmateriaal bij de partij legt die de verpakking op de markt brengt. Wanneer u verkoopt in Duitsland moet u uw organisatie daarom registreren bij de Zentrale Stelle en een afvalverwerker om een VerpackG registratie- of Lucid-nummer te verkrijgen. Doet u dit niet, dan zal u via verschillende platformen (zoals Amazon Seller Central) niet meer kunnen verkopen in Duitsland.

Een functionele specificatie geeft het gewenste gedrag van een systeem weer. Niet-functionele vereisten zijn bijvoorbeeld kwaliteitseisen of de prestatie waaraan een systeem moet voldoen.

Een ‘witte kassa’ is een door de overheid gecertificeerd kassasysteem dat alle verkoophandelingen in uw zaak registreert. Wanneer u jaarlijks meer dan 25.000 euro (exclusief dranken en BTW) omzet genereert uit maaltijden die ter plaatse geconsumeerd worden, bent u verplicht om een witte kassa aan te schaffen. U moet vanaf dat moment de witte kassa in gebruik blijven houden, ook al zakt uw omzet het jaar nadien terug onder de drempel van 25.000 euro.

De witte kassa bestaat uit drie aan elkaar gekoppelde onderdelen: het kassasysteem, een black box en een VAT signing card. De black box is een fiscale data module (FDM) die de overheid toelaat om de verrichte handelingen in uw systeem te controleren. Zodra u deze heeft, moet u deze registreren en koppelen op de website van de FOD en uw VAT signing card (VSC) aanvragen. De VSC is een persoonlijke smartcard die data gekoppeld aan uw BTW-nummer opslaat in uw FDM.

Google Tag Manager is een product van Google waarmee u een fijnmazige tracking kan opzetten voor uw digitale toepassing. De basis van deze tracking is een enkele referentie in de broncode van uw toepassing naar Google Tag Manager in uw broncode. In Google Tag Manager maakt u vervolgens de verbinding naar andere instrumenten die tracking vereisen.

Er zijn veel verschillen tussen Google Analytics 4 (GA4) en Universal Analytics (UA). Hoewel de term gebruikers hetzelfde lijkt, verschilt de berekening voor deze statistiek tussen UA en GA4. Universal Analytics gebruikt ‘Totaal aantal’ gebruikers en Google Analytics 4 gebruikt ‘Actieve gebruikers’.

GA4 heeft momenteel geen mogelijkheid om ‘Views’ (Weergaven) te configureren. Door weergaven te gebruiken, kunt u een testplaats hebben en uw gegevens opschonen door bijvoorbeeld intern verkeer te filteren. Dit wordt algemeen gezien als een van de belangrijkste ontbrekende functionaliteiten van GA4.

Google Analytics 4 is event driven. Dit heeft ertoe geleid dat Google de ‘bounce rate’ statistiek heeft vervangen door een nieuwe ‘engagement rate’ statistiek.

De belangrijkste voordelen van Wix zijn de enorme verzameling aan standaardsjablonen het intuïtieve gebruik door het slepen en neerzetten van contentblokken, die het voor beginners gemakkelijk maken om een professionele website te bouwen.

Met front-end wordt bij webtoepassingen de voorkant, ofwel het gebruikersinterface bedoeld. De betekenis van back-end is minder in steen gebeiteld. Vaak wordt hiermee de admin interface bedoeld van een website of webshop. Maar dit is in feite onjuist. Die interface is gewoon een front-end voor de beheerder. Meestal wordt back-end hier gebruikt in de context van back-end development. Een back-end developer ontwikkelt de functionaliteit, achterliggende logica, integratie en connectie met databases. Een front-end developer ontwikkelt dan weer de werking van het gebruikersinterface. Een ontwikkelaar die beide ontwikkelt heet een full-stack developer.

Odoo 16 is grotendeels een verbetering van de 30 belangrijkste Odoo apps. Denk dan bijvoorbeeld aan verbeteringen in het beheer van verkooporders, een herstructurering van de coupon/loyaliteitslogica om meer gebruiksscenario’s te ondersteunen en een verbetering van de functies voor massamailings. Odoo introduceert verder een nieuwe app die de kennis van een organisatie centraliseert (geïnspireerd door Wiki).

Shopware 6 wordt vaak vergeleken met Magento 2 – en veel gebruikers van Magento 1 zijn ook gemigreerd naar Shopware 6. Het kan dan ook gesteld worden dat qua volledigheid in de e-commerce functionaliteit, beide platformen erg op elkaar lijken. Beide platformen hebben daarnaast ook een grote community aan developers gebouwd. Beide systemen zijn toekomstvast. Magento is onderdeel van Adobe. Shopware is onafhankelijk, maar ontving een gigantische investering van PayPal en Carlyle. Meestal is Shopware 6 iets goedkoper dan Magento 2.

Wanneer u adverteert via Google, Facebook of ieder ander (offline) medium, wenst u uiteraard te weten wat dat u opbrengt. Meestal meten ondernemers dan rechtlijning de conversie van klik naar aankoop. De meeste klanten converteren echter niet op 1 enkele media uiting. Zij zien bijvoorbeeld uw product op social media, bekijken uw website eens en vinden u enkele dagen later terug in Google. Eerlijker zou in dit scenario zijn om een deel van de omzet toe te wijzen aan uw social media en een ander deel aan Google. Met media- of conversie attributie meet u de toegevoegde waarde van verschillende kanalen en campagnes ten opzichte van uw omzet. Ook wanneer deze niet rechtlijnig van klik naar aankoop een rol hebben gespeeld.

Mobile first webdesign is het ontwerpen en ontwikkelen van een website vanuit een perspectief dat deze vooral geschikt moet zijn voor mobiele toestellen. Mobile first webdesign gaat verder dan het responsive webdesign: naast gebruiksvriendelijkheid behoren ook de structuur en site snelheid vanuit een mobile first perspectief te worden aangepakt.

Omnichannel order management verwijst naar het proces van het beheren van voorraad alle processen gerelateerd aan de orderverwerking ongeacht van welk verkoopkanaal de bestelling geinitieerd is.

Responsive webdesign is een benadering van webdesign waarbij een pagina zichzelf herschikt op basis van de gedetecteerde schermgrootte. Het doel van responsive design is om webpagina’s te bouwen die de schermgrootte en oriëntatie van de bezoeker detecteren en de lay-out op basis daarvan aanpassen. De webpagina’s maken gebruik van flexibele lay-outs, flexibele afbeeldingen en trapsgewijze mediaquery’s op het gebied van stylesheets. Responsive webdesign kan dus worden onderverdeeld in drie hoofdcomponenten: de mediaquery, de webbrowser en de interface zelf.

Web3 is de naam gegeven aan een nieuw soort internet dat eigendom is van de bouwers en gebruikers, georkestreerd met (blockchain) tokens. Sommigen stellen dat web3 het internet zoals we dat kennen zal transformeren, traditionele poortwachters zal opheffen en een nieuwe digitale economie zonder tussenpersonen zal inluiden. Critici stellen echter dat web3 niet meer is dan een rebranding voor blockchain / crypto, met als doel een deel van de culturele en politieke bagage van de industrie af te werpen en mensen ervan te overtuigen dat blockchain de volgende fase van computergebruik zal zijn.

Web toegankelijk betekent dat een web toepassing bruikbaar is voor iedereen, ook voor personen met een handicap. Denk daarbij bijvoorbeeld aan blinden, slechtzienden, kleurenblinden, doven, slechthorenden en dyslectici. Er bestaan verschillende richtlijnen die de toegankelijkheid van websites faciliteren, waarbij de meeste gekende de zogenaamde WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) van W3C zijn.

Er zijn veel alternatieven voor Google Analytics. Matomo (voorheen bekend als Piwik) is een open-source analyseplatform dat gedetailleerde analysegegevens biedt. Het Microsoft-equivalent van Google Analytics heet Clarity. Adobe Analytics is een betaald geavanceerd analyseplatform.

Google Datastudio is een business intelligence systeem. Bekende alternatieven voor Google Datastudio zijn Microsoft’s Power BI en Tableau.

Shopify is misschien wel het meest populaire webshopplatform van dit moment. Toch is ook Shopify niet relevant voor iedereen. Alternatieven voor Shopify zijn Lightspeed (voor diegene die een kassasysteem en e-commerceplatform in 1 systeem zoeken) of Bigcommerce (een online platform zoals Shopify). Zoekt u primair naar een eenvoudige en uit te breiden webshop, dan is Woocommerce (in combinatie met WordPress) ook een goed alternatief om te onderzoeken.

WordPress is een van de bekendste Content Management Systementen (CMS) voor blogs, websites, webshops, enzovoort. Eenvoudige alternatieven om een website mee te maken zijn Wix, Squarespace, Websflow, Weebly, Jimdo en Webflow. Heeft u eigenlijk een webshop nodig, dan zijn alternatieven bijvoorbeeld Shopify en Lightspeed. Tumblr of Medium zijn dan weer veelgebruikte systemen voor blogs.

De belangrijkste technologieën die gebruikt worden voor front-end development zijn HTML (dit bepaalt de structuur van de website), CSS (dit bepaalt hoe de HTML eruit komt te zien, de styling) en Javascript (dit bepaalt de functionaliteit op basis van de interactie met de gebruiker).

De drie meest gebruikte JavaScript frameworks zijn Angular, Vue en React.

Core web vitals zijn metrics aan de hand van welke Google de gebruikerservaring meet van uw website. De belangrijkste core web vitals zijn Largest Contentful Paint (LCP, de tijd die nodig is om het grootste element op de pagina te laden), de Cumulative Lay-out Shift (CLS, de mate waarin content op de pagina verschuift tijdens het laden van de pagina) en de First Input Delay (FID, de tijd tussen het moment dat de bezoeker interactie heeft met de website en het moment dat de site reageert op die interactie).

Exact hanteert API limieten om de betrouwbaarheid en stabiliteit van geintegreerde diensten zoals TransMission te waarborgen, aangezien dit type systemen regelmatig grote pieken kan veroorzaken in het aantal systeemverzoeken.

De limieten zijn ingesteld op een reeks parameters, waaronder:

  1. 5.000 API-aanroepen per app, per bedrijf, per dag;
  2. 200 token-eindpuntaanroepen per API-sleutel, per gebruiker, per dag; u mag niet vaker dan eens per 10 minuten een nieuw toegangstoken aanvragen;
  3. niet meer dan 10 fouten per API-sleutel, per gebruiker, per bedrijf, per eindpunt en per uur; wanneer u deze limiet overschrijdt, wordt uw API-sleutel tijdelijk geblokkeerd voor het doen van verdere verzoeken;
  4. verplichte filtering op enkele en bulk-endpoints waar synchronisatie-API’s beschikbaar zijn.

Op basis van een zogenaamd fair use-beleid kunnen eventueel corrigerende maatregelen genomen worden als de limieten te vaak wordt overschreden. Denk dan bijvoorbeeld aan het dagelijks en herhaaldelijk downloaden van ongewijzigde gegevens.

Om TransMission te kunnen gebruiken heeft u een actief abonnement nodig op uw ERP-dienst, Shopware en TransMission. Om te koppelen met het ERP- of boekhoudsysteem dient een verbinding gemaakt te worden tussen de systemen middels gebruikersnaam en wachtwoord. Om de dienst foutloos te kunnen gebruiken, dient er gebruik gemaakt van unieke product-, klant- en bestelnummers. Wanneer u vermoedt dat uw systemen vervuild zijn, dan raden wij u aan eerst een grondige opschoning van uw gegevens uit te voeren.

Shopware ondersteunt de meeste UNIX-gebaseerde besturingssystemen. Uit ervaring raden we aan om Shopware 6 op Linux (bijv. Ubuntu) te installeren. Bekijk altijd de Shopware site voordat u Shopware installeert: https://docs.shopware.com/en/shopware-6-en/first-teps/system-requirements.

De Shopware Shopping Experiences stellen de de webwinkelier in staat om snel en eenvoudig pagina’s aan te maken waarbij verschillende bouwblokken met elkaar gecombineerd kunnen worden in een vrij ontwerp. Hiervoor is geen programmeerkennis vereist. Vanuit het perspectief van de beheerder zijn de Shopping Experiences dus een soort van Content Management Systeem (CMS) binnen Shopware. Vanuit het perspectief van de klant bieden Shopping Experiences vaak pagina’s waarbij content en producten naadloos op 1 pagina staan.

Exact Online biedt u de optie om uw administratie in te zien en bij te werken via de browser, terwijl uw boekhouder of accountant kan meekijken wanneer u dat wenst. Exact Online presteert daarnaast zeer goed op het gebied van financiele analyse.

Via de zogenaamde Shopping Experiences kan u met Shopware uw klanten eenvoudig een winkel aanbieden die content en commerce op een natuurlijke wijze combineert. Met behulp van de uitgebreide API kan u eenvoudig andere systemen koppelen, zoals uw ERP- of kassasysteem.

Shopware biedt zowel een cloudoplossing via abonnementsmodel, als een zelfbeheerde open source oplossing. Shopify en Bigcommerce zijn twee bekende alternatieven als u een volledig cloud oplossing zoekt, waarvoor geen technische installatie door uzelf vereist is. Wanneer u een open-sourceoplossing zoekt die u volledig zelf kan beheren, dan zijn bijvoorbeeld Magento en WooCommerce bekende alternatieven. Bepaal voordat u op zoek gaat naar een alternatief voor Shopware dus eerst welk type oplossing u voor uw bedrijf nodig heeft.

Het juist uitvoeren van bestellingen vereist coördinatie tussen verschillende afdelingen, waardoor KPI’s soms moeilijk meetbaar zijn. Nuttige KPI’s zijn: Totale internal kosten per bestelling, het percentage clean orders, de snelheid van order naar verzending en het backorder percentage.

Er bestaat niet zoiets als ‘de beste technologie’. Er bestaat wel de beste technologie die bij uw bedrijfssituatie past.

In ieder e-commerce-systeem worden klantgegevens verwerkt. Shopware 6 slaat een grote verscheidenheid aan gegevens op, die ofwel een directe referentie (= persoonlijk) of geen directe referentie (= geanonimiseerd) karakter kennen naar de gebruiker. Geanonimiseerde gegevens zijn vallen niet onder de GDPR-regelgeving. Persoonlijke gegevens worden bijvoorbeeld verwerkt bij registratie, bestelling of reviews.

De Shopware Professional Edition biedt u ten opzichte van de gratis Community Edition uitgebreidere ondersteuning, individuele maatwerkmogelijkheden en uitgebreide functies. Kiest u voor de Enterprise Edition, dan profiteert u ook van een zeer uitgebreide B2B-suite, een nog betere zoekfunctie en rechtstreekse ondersteuning door de ontwikkelaars van Shopware.

Pickware is primair ontworpen als magazijnbeheersysteem (WMS) voor retailers met een eigen magazijn. Een speciale dropshipping plugin is ontwikkeld voor dropshipment scenario’s. De twee plugins zijn prima te combineren. De combinatie biedt een goede oplossing voor gecombineerde verzending vanuit uw eigen magazijn en directe verzending vanuit de dropshipper.

Reviews

There are no reviews yet.

Be the first to review “Odoo”

Your email address will not be published. Required fields are marked *