Strategische keuze e-commerce

Pimcore is een open source platform dat helpt om bedrijfsgegevens te verzamelen, verrijken en verspreiden met als doel om klanten een consistent en up-to-date ervaringen aan te bieden. In een naadloos geïntegreerd platform biedt Pimcore een oplossing voor PIM, MDM, DAM, CDP en DXP. Pimcore elimineert datasilo’s. Pimcore blinkt dankzij zijn API-gestuurde aanpak uit in flexibiliteit.

Marktplaatsen bieden een goede manier om snel van start te gaan met online verkoop. Omdat u niet hoeft te investeren in een noemenswaardige infrastructuur is dit de meest laagdrempelige route om met e-commerce van start te gaan. Producenten verkopen regelmatig via marktplaatsen om de interesse in hun producten in buitenlandse markten te testen. Door de inzet van een marktplaats zijn zaken zoals het verrekenen van de juiste BTW of klantenservice in andere tijdszones vaak standaard geregeld. Een andere belangrijke reden om te verkopen via marktplaatsen is omdat deze steeds vaker ook als (enige) zoekmachine gebruikt wordt voor producten. Bent u niet aanwezig, dan zal de aanstaande koper uw productaanbod ook nooit in overweging nemen.

Er schuilt ook een gevaar in marktplaatsen. Amazon staat er bijvoorbeeld om bekend om in goedlopende productcategorieën van start te gaan met een eigen private label. En wanneer Amazon uw productcategorie kaapt, dan resulteert dat voor u in een dalende lijn. Ook is de concurrentie en daarmee gepaarde prijsdruk op marktplaatsen groot. Alleen uw assortiment plaatsen, volstaat meestal niet.

SAMENGEVAT

Pimcore is een open source platform dat helpt om bedrijfsgegevens te verzamelen, verrijken en verspreiden met als doel om klanten een consistent en up-to-date ervaringen aan te bieden. In een naadloos geïntegreerd platform biedt Pimcore een oplossing voor PIM, MDM, DAM, CDP en DXP. Pimcore elimineert datasilo’s. Pimcore blinkt dankzij zijn API-gestuurde aanpak uit in…

Pimcore demovideo

Marktplaatsen stellen hoge eisen aan de wijze waarop u bestellingen afhandelt. Wanneer u bijvoorbeeld optimaliseert om goed gevonden te worden in de Amazon-zoekmachine, dan tellen er een reeks aan indirecte drivers die uw positie in de zoekresultaten sterk zullen beïnvloeden. 

Amazon

Het optimaliseren van uw Amazon account heeft uiteraard als doel om het resultaat uit Amazon te verbeteren. Dat doet u onder andere door de kans op het winnen van de Buy Box te vergroten. Om dat te doen zijn er onderstaande mogelijkheden om doorlopend te analyseren en verbeteren:
Testen van prijzen
Het verbeteren van uw content –> al dan niet via uw productfeed
Het snel afhandelen van vragen en orders
Actief vragen om reviews
Uitbreiden van uw sponsored products campagne
Testen met sponsored brands campagnes

Alibaba

Exporteer de productgegevens naar verschillende kanalen voor een consistente omnichannel productervaring. Koppel Pimcore bijvoorbeeld aan uw e-commercesysteem om deze up-to-date te houden met de laatste productinformatie.

Bol.com

Verrijk de data met media assets en andere commerciele data die de productbeleving van uw eindklanten verbeterd. Verrijk met technische fiches, commerciele uitingen, producteigenschappen, handleidingen, enzovoort.

De stappen van een goed uitgewerkte Amazon strategie
Uiteraard bestaat een goede Amazon strategie uit meerdere fases. We zullen hier puntsgewijs uitlichten welke fasen een strategie bevat. Uiteraard heeft SDIM ruim ervaring met het opzetten en uitwerken van iedere fase.
Haalbaarheidsonderzoek. Kunt u rendabel, voldoende omzet én marge tegemoet zien.
Amazon keyword research
Logistiek advies (kiest u voor Fullfillment by Amazon of niet?).
Customer Service Advies.
Advertising advies: sponsored products, sponsored brands, display advertising etc.
Het winnen van de Amazon Buy Box.
Concurrentie onderzoek.
Amazon specifieke content strategie.
Feed & product informatie optimalisatie.
Amazon reviews consultancy.

Er bestaan talloze marketplaces

B2B en B2C (Vinted, Discogs, ..)

Etsy, Ebay..

Initiele product listing

De copy en foto’s van je listing moeten perfect zijn. We zoeken naar de beste manier om je nieuwe product op een duidelijke, aantrekkelijke en volledige manier in de verf te zetten. We zorgen voor een product listing die net dat tikkeltje meer heeft in vergelijking met gelijkaardige producten.

Advertising

De kans dat je de enige bent die jouw type product wil verkopen is helaas zeer klein. Daarom is het van cruciaal belang om je product de nodige zichtbaarheid te geven. We ontwikkelen en implementeren een marketingplan op maat van jouw productgamma.

Optimalisatie

Eerst en vooral nemen we je volledige marktplaatsaccount onder de loep. We analyseren je foto’s en product listings, focussen op reviews, onderzoeken je sales data enz. Daarnaast brengen we de concurrerende markt in kaart om het verdere potentieel van je producten te bepalen.

Vaak merken we dat producten die al online staan niet 100% volledig en correct beschreven zijn. Hierdoor hebben die producten een onvolledige status, benutten ze niet hun volle potentieel en beïnvloeden ze de accountrating in negatieve zin. Samen gaan we op zoek naar dé perfecte positionering van je product!

Handleidingen

Volgt.

Veelgestelde vragen Pimcore

De meeste webshops maken gebruik van een e-commerce platform en content management systeem (CMS) – de ene keer wel, de andere keer niet geïntegreerd of gekoppeld aan elkaar. Beide systemen zijn ook sterk uitgebreid in functionaliteit, waardoor veel e-commerce platformen ook als CMS te gebruiken zijn – en vice versa.

Een e-commerce platform gooit u uiteraard niet zomaar overboord. U bent er immers mee bekend en heeft er fors in geïnvesteerd. Ondernemingen dienen de keuze voor een nieuw platform echter te overwegen wanneer:

  • het platform structureel niet meer up-to-date is op het gebied van technische vernieuwing. Ten minste moet het systeem vandaag goed kunnen werken voor mobiel gebruik. Omdat veel technische vernieuwingen buiten het systeem plaats zullen vinden is het ook belangrijk dat er voldoende (eenvoudige en stabiele) mogelijkheden zijn om uw platform te koppelen met andere systemen, bijvoorbeeld middels een standaard plug-in of API;
  • het platform niet meer eenvoudig is aan te passen aan de wensen van de bezoekers. Kleine veranderingen in het ontwerp voor een betere gebruikservaring (UX) moeten uiteraard eenvoudig door te voeren zijn. Lange laadtijden van het digitale aanbod zullen de bezoekers irriteren.

Wanneer er niet regelmatig updates van de technologie worden uitgebracht, dan is dat eigenlijk al een stevig signaal dat het systeem mogelijk verouderd raakt. Ook loopt u dan waarschijnlijk een groter beveiligingsrisico of een kans dat uw systeem niet meer kan voldoen aan de juridisch gestelde eisen.

Er zijn ook organisatorische factoren die geen directe relatie hebben met het e-commerce platform, maar waardoor u toch dient te overwegen of een ander platform uw onderneming niet beter kan ondersteunen. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • uw onderneming fuseert met een andere onderneming, waardoor u waarschijnlijk efficiënter zal kunnen gaan werken als u via een enkel systeem werkt;
  • binnen de strategie van uw onderneming kiest u voor centralisering van bepaalde IT- en/of marketingfuncties – of juist voor decentralisatie;
  • uw onderneming heeft nood aan verdere integratie binnen de leveringsketen (ook wel supply chain integration genoemd), waardoor er grotere eisen zijn om uw e-commerce platform te kunnen integreren met andere systemen;
  • uw onderneming kiest voor een expliciete omnichannelstrategie, waarbij het van essentieel belang is dat u een holistisch beeld heeft van uw klant, via diverse kanalen. Ook zo onstaan er grotere eisen om uw e-commerce platform te kunnen integreren met andere systemen.

Een blockchain is een alsmaar groeiende lijst met records, ook wel blokken genoemd, die aan elkaar gekoppeld zijn en zijn beveiligd zijn met behulp van cryptografie. Elk blok bevat typisch een cryptografische hash van het vorige blok, een tijdstempel en transactiegegevens. Eenmaal opgenomen, dan kunnen de gegevens in een blok niet meer worden gewijzigd zonder alle volgende blokken ook te wijzigen. Blockchaintechnologie, vooral bekend en berucht omwille van Bitcoin en andere cryptocurrencies, is een van de belangrijkste technologieën van het decennium. Talrijke partijen experimenteren met blockchaintechnologie, voor verschillende toepassingen.

De metaverse is een op VR gebaseerde wereld die onafhankelijk is van onze fysieke wereld, waar mensen kunnen socializen en deelnemen aan een schijnbaar onbeperkte verscheidenheid aan virtuele ervaringen, allemaal ondersteund door een eigen digitale economie. De metaverse wordt al veel gebruikt in VR-gaming, maar ook de toepassingen naast gaming zijn verbluffend. Muzikanten experimenteren bijvoorbeeld met het hosten van concerten in de metaverse en Manchester City bouwt een virtueel stadion zodat fans wedstrijden kunnen kijken.


Met headless technologie wordt bedoeld dat de frontend (hetgeen dat de gebruiker ziet) losgekoppeld is van de backend. Dit zorgt voor een flexibel platform dat veel vrijheid toelaat over hoe (bijvoorbeeld) producten kunnen worden getoond op de website, instore schermen of via voice chat.

Een Progressive Web App (PWA) is een website die eruitziet en zich gedraagt alsof het een mobiele app is. PWA’s zijn gebouwd om te profiteren van native app functies van mobiele apparaten, zonder dat de eindgebruiker een app hoeft te downloaden. Met een PWA is het bijvoorbeeld mogelijk om gebruikers push-notificaties te sturen of beperkte content ook offline te bekijken.

Shopware heeft een partnership met Vue Storefront, een van de PWA-marktleiders.

Een functionele specificatie geeft het gewenste gedrag van een systeem weer. Niet-functionele vereisten zijn bijvoorbeeld kwaliteitseisen of de prestatie waaraan een systeem moet voldoen.

Web3 is de naam gegeven aan een nieuw soort internet dat eigendom is van de bouwers en gebruikers, georkestreerd met (blockchain) tokens. Sommigen stellen dat web3 het internet zoals we dat kennen zal transformeren, traditionele poortwachters zal opheffen en een nieuwe digitale economie zonder tussenpersonen zal inluiden. Critici stellen echter dat web3 niet meer is dan een rebranding voor blockchain / crypto, met als doel een deel van de culturele en politieke bagage van de industrie af te werpen en mensen ervan te overtuigen dat blockchain de volgende fase van computergebruik zal zijn.

Er bestaat niet zoiets als ‘de beste technologie’. Er bestaat wel de beste technologie die bij uw bedrijfssituatie past.

De keten van producent tot aan de retailer is in continue verandering. Met de opkomst van marketplaces hebben fabrikanten de mogelijkheid om rechtstreeks te verkopen. Aan retailers, of aan eindklanten. Traditionele retailers zijn in grote getallen gestopt, door de concurrentie van webshops. Groothandels investeren steeds meer in eigen merken, soms zelfs met een direct-to-consumer (D2C) aanpak. Het aantal significante ontwikkelingen is eindeloos en iedere onderneming zou zijn business model tenminste moeten herevalueren.

. Zou je als fabrikant óók op Amazon moeten staan? Maar is de keuze voor een marketplace wel verstandig voor de ontwikkeling van je merkidentiteit? En hoe denken bestaande afnemers over zo’n switch? Blijven ze je merk(en) trouw, of zwichten ze voor de verleiding van concurerende producten die ook op marketplaces zichtbaar zijn? Is B2B Ecommerce dan een oplossing voor je bedrijf?

Efficiënte distributie kun je ook zelf organiseren met slimme B2B Ecommerce oplossingen. Als je je klanten beter wilt gaan bedienen met een eigen B2B Ecommerce-platform, is advies inwinnen de eerste stap. De technologische mogelijkheden zijn oneindig. Maar welke oplossing past bij welke branche en businesscase? Laat je adviseren door de Ecommerce specialisten van Ecommerce Result. Wij kennen alle mogelijkheden. Bovendien kennen we de uitdagingen die eraan verbonden zijn. Van strategie, via procesoptimalisatie en IT infrastructuur naar logistiek en kanaalconflicten, onze specialisten staan er klaar voor.

ECOMMERCE VOOR GROOTHANDELS
Voor veel groothandelsbedrijven bestaat de Ecommerce-praktijk vooral uit het koppelen van de ordersystemen van afnemers. Jammer, want Ecommerce kan je bedrijf zoveel meer brengen. Ecommerce met een ‘open’ catalogus kan voor meer dan 80% van alle bestaande groothandelskanalen een belangrijke extra omzet opleveren. Naast EDI, is een besteldashboard met mutatiemogelijkheden een welkome aanvulling voor je afnemers. Want hoe beter je je klanten bedient, hoe meer loyaliteit je ervoor terugkrijgt. Groothandels die op zoek zijn naar nieuwe producten en afzetkanalen kunnen óók profiteren van slimme mogelijkheden die Ecommerce biedt. Door je online aanwezigheid te verbeteren met een catalogus, weten niet alleen nieuwe klanten je beter te vinden, maar ook nieuwe leveranciers. En waarom zou een medewerker van een afnemer bijvoorbeeld in een ‘spartaanse’ portal moeten bestellen? De mogelijkheden van B2B Ecommerce zijn eindeloos. Ecommerce Result helpt je met het optimaliseren van je distributie strategie, en het kiezen en inrichten van je Ecommerce systemen.

STRATEGIE
Hoe doelmatig en toekomstbestendig is mijn huidige strategie?
Ecommerce voor groothandels gaat veel verder dan het koppelen van systemen. Immers, de groothandelssector wordt steeds vaker geconfronteerd met internationale platforms zoals Amazon en Alibaba. Deze platforms zijn niet alleen op het gebied van B2C actief, maar gaan een steeds belangrijkere rol spelen in de wereldwijde B2B-distributie. Groothandels die hun strategie niet tijdig en drastisch aan de tijdgeest aanpassen, verliezen marktaandeel. Ecommerce Result heeft veel ervaring met het adviseren en succesvol begeleiden van groothandelsbedrijven. Onze unieke aanpak zorgt voor nieuwe perspectieven en groeikansen.

NIEUWE DISTRIBUTIEKOLOM?
Vormen Amazon en AliBaba een dreiging of moet ik juist samenwerken?
Het overweldigende succes van nieuwe ‘distributeurs’ als Amazon en Alibaba lijkt de traditionele distributiemodellen op zijn kop te zetten. De vertrouwde kolom van fabrikant via een distributeur naar resellers en klanten staat onder druk. Steeds meer resellers plaatsen vraagtekens bij de toegevoegde waarde van het groothandelskanaal. Steeds vaker zoeken resellers naar goedkopere leveranciers of betere serviceconcepten. Een aangepaste distributiestrategie helpt je om klanten aan jouw formule en services te binden. En onze experts helpen je met het formuleren en implementeren van deze belangrijke veranderingen.

OUT OF THE BOX DENKEN
Denken in standaardmodellen is soms zinvol, maar leidt meestal tot een blokkade van innovatie. De groothandels van vandaag vinden zichzelf weer opnieuw uit. Niet alleen het leveren van betere orderfaciliteiten aan bestaande klanten, maar ook nieuwe inkoop- en verkoopkanalen met elkaar combineren is een beproefde methode die resulteert in meer marktaandeel, grensoverschrijdende activiteiten, en klanttevredenheid. Ecommerce Result is expert in het ontwikkelen van nieuwe distributiemodellen. Van strategie via IT en logistieke oplossingen naar een geheel nieuwe samenwerking met bestaande en vooral nieuwe klanten. Geen enkele combinatie is te gek. Met onze aanpak creëer je nieuwe mogelijkheden en toekomstige duurzame omzet.

ECOMMERCE VOOR RETAILERS
Ecommerce voor retailers lijkt tegenwoordig zo vanzelfsprekend. Maar schijn bedriegt. Veel retailers twijfelen nog steeds of zij Ecommerce wel rendabel kunnen krijgen. En terecht. Voor deze categorie retailers hebben wij goed nieuws. Bij Ecommerce Result hebben we het Smart Retail Commerce Concept ontwikkeld. Want retail zonder omnichannel-keuze voor je klanten is in de toekomst geen optie meer. Zorg dat je de aansluiting niet mist.

STRATEGIE
Wat is voor mijn Retail bedrijf de beste Omni-Channel strategie?
Om Ecommerce voor retailers rendabel te krijgen, is een uitgekiende strategie noodzakelijk. In deze strategie zijn alle onderdelen van het retail- en Ecommerceproces op elkaar afgestemd. Vaak zien we dat het eenvoudigweg kopiëren van retail naar een Ecommerce-formule niet werkt of zeer inefficiënt is. Daarom ontwikkelden onze experts het Smart Retail Commerce Concept. Dit baanbrekende concept is beschikbaar voor alle retailers en online omnichannel-spelers die willen groeien, meer klanten willen binden en meer omzet willen genereren.

Producent

Met de Shopping Experiences van Shopware maakt u middels een drag and drop interface eenvoudig landingspagina’s voor ieder type apparaat. De Shopware builder brengt opgemaakte teksten, afbeeldingen en video’s samen met uw productaanbod. Zo creeert u de meest indrukwekkende etalages of een komt een merkverhaal tot leven.

Groothandel

Met Shopware bent u in staat om op eenvoudige wijze verschillende shops vanuit 1 interface te beheren (multishop). U kan een product eenvoudig op meerdere sites te koop aanbieden en deze sites verschillende ontwerpen toekennen. Met Shopware kan u uzelf via talloze configuraties toespitsen op specifieke landen of regio’s, verschillende munteenheden en lokale BTW-verplichtingen.

Retailer

Shopware is gebaseerd op state of the art technologie. De software is volledig aanpasbaar en wordt ondersteund door een zeer grote community van ontwikkelaars en andere e-commerce professionals. Er zijn meer dan 2.000 gecertficeerde plugins beschikbaar voor Shopware, waarmee u veilig een eenvoudig de (gratis) standaardfuncties kan uitbreiden.

Verschil in perspectief per type speler in de waardeketen

Distributiestrategie en kanaalconflicten

Producenten en groothandels worden regelmatig geconfronteerd met vraagstukken rond kanaalconflicten.

Distributiestrategie en kanaalconflicten, het zijn actuele aandachtspunten in Ecommerce. Waar liggen kansen, wat zijn de risico’s?

Het gedrag van consumenten verandert permanent. Klanten denken en handelen omnichannel en zijn weinig winkeltrouw wanneer een door hun begeerd product ergens niet voorradig is.

Groothandels leveren met hun B2B-webshop steeds vaker ook aan eindconsumenten, waardoor frictie kan ontstaan met de huidige resellers. Merken en fabrikanten zien hun marktaandelen dalen, doordat steeds meer bedrijven eigen merken introduceren. Ook hier zien we voorwaartse én achterwaartse integraties in de distributiekolom. Merken openen steeds meer eigen webshops en brandstores in winkelcentra. Hoe ga je om met deze verschuivingen? Hoe ontwikkelt je een distributiestrategie die bestaande klanten meer waarde biedt en de weg opent naar nieuwe klanten en markten? Onze experts staan klaar om met je te sparren over nieuwe uitdagingen en kansen.

Dat de distributiekolom blijft veranderen is een onomkeerbare werkelijkheid. Ecommerce Result ondersteunt je met een duidelijke en grondige analyse van je bestaande situatie. We kijken naar risico’s en dreigingen, maar vooral naar kansen en oplossingen.