Strategische keuze e-commerce

Pimcore is een open source platform dat helpt om bedrijfsgegevens te verzamelen, verrijken en verspreiden met als doel om klanten een consistent en up-to-date ervaringen aan te bieden. In een naadloos geïntegreerd platform biedt Pimcore een oplossing voor PIM, MDM, DAM, CDP en DXP. Pimcore elimineert datasilo’s. Pimcore blinkt dankzij zijn API-gestuurde aanpak uit in flexibiliteit.

Marktplaatsen bieden een goede manier om snel van start te gaan met online verkoop. Omdat u niet hoeft te investeren in een noemenswaardige infrastructuur is dit de meest laagdrempelige route om met e-commerce van start te gaan. Producenten verkopen regelmatig via marktplaatsen om de interesse in hun producten in buitenlandse markten te testen. Door de inzet van een marktplaats zijn zaken zoals het verrekenen van de juiste BTW of klantenservice in andere tijdszones vaak standaard geregeld. Een andere belangrijke reden om te verkopen via marktplaatsen is omdat deze steeds vaker ook als (enige) zoekmachine gebruikt wordt voor producten. Bent u niet aanwezig, dan zal de aanstaande koper uw productaanbod ook nooit in overweging nemen.

Er schuilt ook een gevaar in marktplaatsen. Amazon staat er bijvoorbeeld om bekend om in goedlopende productcategorieën van start te gaan met een eigen private label. En wanneer Amazon uw productcategorie kaapt, dan resulteert dat voor u in een dalende lijn. Ook is de concurrentie en daarmee gepaarde prijsdruk op marktplaatsen groot. Alleen uw assortiment plaatsen, volstaat meestal niet.

SAMENGEVAT

Pimcore is een open source platform dat helpt om bedrijfsgegevens te verzamelen, verrijken en verspreiden met als doel om klanten een consistent en up-to-date ervaringen aan te bieden. In een naadloos geïntegreerd platform biedt Pimcore een oplossing voor PIM, MDM, DAM, CDP en DXP. Pimcore elimineert datasilo’s. Pimcore blinkt dankzij zijn API-gestuurde aanpak uit in…

Pimcore demovideo

Marktplaatsen stellen hoge eisen aan de wijze waarop u bestellingen afhandelt. Wanneer u bijvoorbeeld optimaliseert om goed gevonden te worden in de Amazon-zoekmachine, dan tellen er een reeks aan indirecte drivers die uw positie in de zoekresultaten sterk zullen beïnvloeden. 

Amazon

Het optimaliseren van uw Amazon account heeft uiteraard als doel om het resultaat uit Amazon te verbeteren. Dat doet u onder andere door de kans op het winnen van de Buy Box te vergroten. Om dat te doen zijn er onderstaande mogelijkheden om doorlopend te analyseren en verbeteren:
Testen van prijzen
Het verbeteren van uw content –> al dan niet via uw productfeed
Het snel afhandelen van vragen en orders
Actief vragen om reviews
Uitbreiden van uw sponsored products campagne
Testen met sponsored brands campagnes

Alibaba

Exporteer de productgegevens naar verschillende kanalen voor een consistente omnichannel productervaring. Koppel Pimcore bijvoorbeeld aan uw e-commercesysteem om deze up-to-date te houden met de laatste productinformatie.

Bol.com

Verrijk de data met media assets en andere commerciele data die de productbeleving van uw eindklanten verbeterd. Verrijk met technische fiches, commerciele uitingen, producteigenschappen, handleidingen, enzovoort.

De stappen van een goed uitgewerkte Amazon strategie
Uiteraard bestaat een goede Amazon strategie uit meerdere fases. We zullen hier puntsgewijs uitlichten welke fasen een strategie bevat. Uiteraard heeft SDIM ruim ervaring met het opzetten en uitwerken van iedere fase.
Haalbaarheidsonderzoek. Kunt u rendabel, voldoende omzet én marge tegemoet zien.
Amazon keyword research
Logistiek advies (kiest u voor Fullfillment by Amazon of niet?).
Customer Service Advies.
Advertising advies: sponsored products, sponsored brands, display advertising etc.
Het winnen van de Amazon Buy Box.
Concurrentie onderzoek.
Amazon specifieke content strategie.
Feed & product informatie optimalisatie.
Amazon reviews consultancy.

Er bestaan talloze marketplaces

B2B en B2C (Vinted, Discogs, ..)

Etsy, Ebay..

Initiele product listing

De copy en foto’s van je listing moeten perfect zijn. We zoeken naar de beste manier om je nieuwe product op een duidelijke, aantrekkelijke en volledige manier in de verf te zetten. We zorgen voor een product listing die net dat tikkeltje meer heeft in vergelijking met gelijkaardige producten.

Advertising

De kans dat je de enige bent die jouw type product wil verkopen is helaas zeer klein. Daarom is het van cruciaal belang om je product de nodige zichtbaarheid te geven. We ontwikkelen en implementeren een marketingplan op maat van jouw productgamma.

Optimalisatie

Eerst en vooral nemen we je volledige marktplaatsaccount onder de loep. We analyseren je foto’s en product listings, focussen op reviews, onderzoeken je sales data enz. Daarnaast brengen we de concurrerende markt in kaart om het verdere potentieel van je producten te bepalen.

Vaak merken we dat producten die al online staan niet 100% volledig en correct beschreven zijn. Hierdoor hebben die producten een onvolledige status, benutten ze niet hun volle potentieel en beïnvloeden ze de accountrating in negatieve zin. Samen gaan we op zoek naar dé perfecte positionering van je product!

Handleidingen

Volgt.

Veelgestelde vragen Pimcore

Omdat Shopware 6 een volledig nieuwe technologie is, is een “one click”-update van Shopware 5 tot 6 niet mogelijk. Shopware biedt echter een solide migratietool.

De prijsstelling voor de Shopware 6 abonnementen met een op maat prijsstelling is grotendeels gebaseerd op uw bruto handelswaarde (GMV) en individuele, functionele, vereisten. De betaling van de abonnementen is op jaarbasis.

Shopware 5 zal tot juli 2024 ondersteund worden. Met een ontwikkelingstijd tussen de 4 en 12 maanden, afhankelijk van de complexiteit van uw huidige webshop, zou u dus ten laatste begin 2023 een migratie naar Shopware 6 of een ander systeem moeten initiëren. Als u na juli 2024 nog een Shopware 5 webshop runt, dan loopt u bijvoorbeeld het risico de AVG te schenden als beveiligingslacunes worden ontdekt en niet (kunnen) worden gedicht.

Wanneer u vandaag al gebruik maakt van een Shopware 6 Professional Edition of Shopware 6 Enterprise Edition, dan kan u moeiteloos overstappen op de voordelen van Shopware 6 Rise, Evolve of Beyond.

Wanneer u een Shopware 6 Professional Edition heeft, dan krijgt u de huidige en toekomstige Shopware Evolve-functies gratis met uitzondering van de B2B-suite en geavanceerd zoeken. Wanneer u een Shopware 6 Enterprise Edition heeft, dan krijgt u de huidige en toekomstige Shopware Beyond-functies gratis.

Shopware presteert standaard goed wanneer het zijn B2B-functionaliteit betreft. Via uitbreidingen kunnen specifieke B2B-functies zoals offertebeheer, individuele prijzen en het beheer van verkoopcycli worden toegevoegd.

Verkopen via marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com omvat zowel het publiceren van uw producten naar deze platforms als het verwerken van ontvangen bestellingen. Shopware biedt een out of the box -productfeed om producten te publiceren naar marktplaatsen, sociale media en Google Shopping. Als alternatief kunt u ook een tool zoals Channable gebruiken om tegelijkertijd naar verschillende platforms te publiceren. Om bestellingen te ontvangen in uw Shopware platform, heeft u een specifieke plugin nodig. Shopware biedt een dergelijke plugin momenteel gratis voor Amazon.

Wanneer u Shopware als abonnement in de cloud gebruikt dan heeft u geen ommekijk naar server management en kan u er vanuit gaan dat uw site altijd bereikbaar is en de software automatische wordt geupdated. Host u Shopware zelf (via een VPS of cloudomgeving), dan dient u natuurlijk wel het technisch onderhoud zelf te (laten) doen. U heeft dan wel zelf volledige controle over de door u gekozen IT-infrastructuur, uitgebreidere aanpassingsmogelijkheden en meer controle over de (opslag van) gegevens.

Shopware is een digital commerce platform voor tal van use cases. De Shopware Community Edition biedt een solide basis voor B2B -klanten en kan worden uitgebreid met specifieke functionaliteit door middel van plugins of op maat ontwikkeling. De Shopware Enterprise Edition biedt bovendien een volledig assortiment aan native B2B -functionaliteiten.

Een PIM wordt gebruikt om uw productgegevens te consolideren en centraal te beheren. U kunt het verrijken met aanvullende informatie zoals accessoires, attributen, classificatie, hiërarchieën, lokalisatie en media -activa en video’s. Systemen zoals Magento of Shopware hebben automatisch toegang tot en ophalen van deze gegevens via een interface en weergeven in uw online winkel.

Shopware wordt aangedreven door een mix van de sterkste technologieën. Onder hen zijn Symfony (als een full stack framework), Twig (als motor voor de templates), bootstrap (CSS Framework) en Vue.js (admin).

Welk Shopware-abonnement het beste is voor uw onderneming, hangt af van uw marktpositie en specifieke functionele behoeften. De meeste Shopware 6 gebruikers hebben voldoende aan de Shopware Community Edition. Wanneer zij groeien is Shopware 6 Rise dan een logische keuze. Op basis van een initieel gesprek kunnen we eenvoudig en objectief voor u inschatten welk abonnement het beste is voor uw onderneming.

Shopware volgt een SemVer (semantisch versiebeheer) met ‘benefits’ strategie. Een SemVer-conforme versie heeft drie nummers: Major, Minor en Patch. Ze worden verhoogd volgens deze regelset: 1.) Major: incompatibele API-wijzigingen worden aangebracht, 2.) Minor: functionaliteit wordt op een achterwaartse manier toegevoegd en 3.) Patch: achterwaartse compatibele bugfixes worden gemaakt. Het deel “met voordelen” is het grote marketingnummer. Shopware 6 is het product. Er is momenteel geen Shopware 7 voorzien.

Een API-first aanpak betekent dat Shopware 6 een zeer krachtige API heeft ontwikkeld, waarmee integratie met andere systemen laagdrempeliger wordt. Veel van de Shopware 6 functies zijn via andere systemen aan te sturen – en veel functies van andere sytemen zijn zo door Shopware aan te sturen. Denk dan bijvoorbeeld aan integraties met marktplaatsen, social media, chat- en voicebots.

Wanneer u een extensie gebruikt waarvoor u geen geldige licentie heeft, verschijnt er een bijbehorend bericht wanneer u de admin opent. Ten minste één licentie van de extensies die u gebruikt, is verlopen. Onder de waarschuwing (zie hierboven) ziet u de naam van de betreffende extensie. Shopware maakt geen verschil of de extensie de status “geactiveerd”, “gedeactiveerd” of “verwijderd” heeft in de pluginmanager.

Met headless technologie wordt bedoeld dat de frontend (hetgeen dat de gebruiker ziet) losgekoppeld is van de backend. Dit zorgt voor een flexibel platform dat veel vrijheid toelaat over hoe (bijvoorbeeld) producten kunnen worden getoond op de website, instore schermen of via voice chat.

Een Progressive Web App (PWA) is een website die eruitziet en zich gedraagt alsof het een mobiele app is. PWA’s zijn gebouwd om te profiteren van native app functies van mobiele apparaten, zonder dat de eindgebruiker een app hoeft te downloaden. Met een PWA is het bijvoorbeeld mogelijk om gebruikers push-notificaties te sturen of beperkte content ook offline te bekijken.

Shopware heeft een partnership met Vue Storefront, een van de PWA-marktleiders.

Shopware 6 wordt vaak vergeleken met Magento 2 – en veel gebruikers van Magento 1 zijn ook gemigreerd naar Shopware 6. Het kan dan ook gesteld worden dat qua volledigheid in de e-commerce functionaliteit, beide platformen erg op elkaar lijken. Beide platformen hebben daarnaast ook een grote community aan developers gebouwd. Beide systemen zijn toekomstvast. Magento is onderdeel van Adobe. Shopware is onafhankelijk, maar ontving een gigantische investering van PayPal en Carlyle. Meestal is Shopware 6 iets goedkoper dan Magento 2.

Shopware ondersteunt de meeste UNIX-gebaseerde besturingssystemen. Uit ervaring raden we aan om Shopware 6 op Linux (bijv. Ubuntu) te installeren. Bekijk altijd de Shopware site voordat u Shopware installeert: https://docs.shopware.com/en/shopware-6-en/first-teps/system-requirements.

De Shopware Shopping Experiences stellen de de webwinkelier in staat om snel en eenvoudig pagina’s aan te maken waarbij verschillende bouwblokken met elkaar gecombineerd kunnen worden in een vrij ontwerp. Hiervoor is geen programmeerkennis vereist. Vanuit het perspectief van de beheerder zijn de Shopping Experiences dus een soort van Content Management Systeem (CMS) binnen Shopware. Vanuit het perspectief van de klant bieden Shopping Experiences vaak pagina’s waarbij content en producten naadloos op 1 pagina staan.

Via de zogenaamde Shopping Experiences kan u met Shopware uw klanten eenvoudig een winkel aanbieden die content en commerce op een natuurlijke wijze combineert. Met behulp van de uitgebreide API kan u eenvoudig andere systemen koppelen, zoals uw ERP- of kassasysteem.

Shopware biedt zowel een cloudoplossing via abonnementsmodel, als een zelfbeheerde open source oplossing. Shopify en Bigcommerce zijn twee bekende alternatieven als u een volledig cloud oplossing zoekt, waarvoor geen technische installatie door uzelf vereist is. Wanneer u een open-sourceoplossing zoekt die u volledig zelf kan beheren, dan zijn bijvoorbeeld Magento en WooCommerce bekende alternatieven. Bepaal voordat u op zoek gaat naar een alternatief voor Shopware dus eerst welk type oplossing u voor uw bedrijf nodig heeft.

De Shopware Professional Edition biedt u ten opzichte van de gratis Community Edition uitgebreidere ondersteuning, individuele maatwerkmogelijkheden en uitgebreide functies. Kiest u voor de Enterprise Edition, dan profiteert u ook van een zeer uitgebreide B2B-suite, een nog betere zoekfunctie en rechtstreekse ondersteuning door de ontwikkelaars van Shopware.

De keten van producent tot aan de retailer is in continue verandering. Met de opkomst van marketplaces hebben fabrikanten de mogelijkheid om rechtstreeks te verkopen. Aan retailers, of aan eindklanten. Traditionele retailers zijn in grote getallen gestopt, door de concurrentie van webshops. Groothandels investeren steeds meer in eigen merken, soms zelfs met een direct-to-consumer (D2C) aanpak. Het aantal significante ontwikkelingen is eindeloos en iedere onderneming zou zijn business model tenminste moeten herevalueren.

. Zou je als fabrikant óók op Amazon moeten staan? Maar is de keuze voor een marketplace wel verstandig voor de ontwikkeling van je merkidentiteit? En hoe denken bestaande afnemers over zo’n switch? Blijven ze je merk(en) trouw, of zwichten ze voor de verleiding van concurerende producten die ook op marketplaces zichtbaar zijn? Is B2B Ecommerce dan een oplossing voor je bedrijf?

Efficiënte distributie kun je ook zelf organiseren met slimme B2B Ecommerce oplossingen. Als je je klanten beter wilt gaan bedienen met een eigen B2B Ecommerce-platform, is advies inwinnen de eerste stap. De technologische mogelijkheden zijn oneindig. Maar welke oplossing past bij welke branche en businesscase? Laat je adviseren door de Ecommerce specialisten van Ecommerce Result. Wij kennen alle mogelijkheden. Bovendien kennen we de uitdagingen die eraan verbonden zijn. Van strategie, via procesoptimalisatie en IT infrastructuur naar logistiek en kanaalconflicten, onze specialisten staan er klaar voor.

ECOMMERCE VOOR GROOTHANDELS
Voor veel groothandelsbedrijven bestaat de Ecommerce-praktijk vooral uit het koppelen van de ordersystemen van afnemers. Jammer, want Ecommerce kan je bedrijf zoveel meer brengen. Ecommerce met een ‘open’ catalogus kan voor meer dan 80% van alle bestaande groothandelskanalen een belangrijke extra omzet opleveren. Naast EDI, is een besteldashboard met mutatiemogelijkheden een welkome aanvulling voor je afnemers. Want hoe beter je je klanten bedient, hoe meer loyaliteit je ervoor terugkrijgt. Groothandels die op zoek zijn naar nieuwe producten en afzetkanalen kunnen óók profiteren van slimme mogelijkheden die Ecommerce biedt. Door je online aanwezigheid te verbeteren met een catalogus, weten niet alleen nieuwe klanten je beter te vinden, maar ook nieuwe leveranciers. En waarom zou een medewerker van een afnemer bijvoorbeeld in een ‘spartaanse’ portal moeten bestellen? De mogelijkheden van B2B Ecommerce zijn eindeloos. Ecommerce Result helpt je met het optimaliseren van je distributie strategie, en het kiezen en inrichten van je Ecommerce systemen.

STRATEGIE
Hoe doelmatig en toekomstbestendig is mijn huidige strategie?
Ecommerce voor groothandels gaat veel verder dan het koppelen van systemen. Immers, de groothandelssector wordt steeds vaker geconfronteerd met internationale platforms zoals Amazon en Alibaba. Deze platforms zijn niet alleen op het gebied van B2C actief, maar gaan een steeds belangrijkere rol spelen in de wereldwijde B2B-distributie. Groothandels die hun strategie niet tijdig en drastisch aan de tijdgeest aanpassen, verliezen marktaandeel. Ecommerce Result heeft veel ervaring met het adviseren en succesvol begeleiden van groothandelsbedrijven. Onze unieke aanpak zorgt voor nieuwe perspectieven en groeikansen.

NIEUWE DISTRIBUTIEKOLOM?
Vormen Amazon en AliBaba een dreiging of moet ik juist samenwerken?
Het overweldigende succes van nieuwe ‘distributeurs’ als Amazon en Alibaba lijkt de traditionele distributiemodellen op zijn kop te zetten. De vertrouwde kolom van fabrikant via een distributeur naar resellers en klanten staat onder druk. Steeds meer resellers plaatsen vraagtekens bij de toegevoegde waarde van het groothandelskanaal. Steeds vaker zoeken resellers naar goedkopere leveranciers of betere serviceconcepten. Een aangepaste distributiestrategie helpt je om klanten aan jouw formule en services te binden. En onze experts helpen je met het formuleren en implementeren van deze belangrijke veranderingen.

OUT OF THE BOX DENKEN
Denken in standaardmodellen is soms zinvol, maar leidt meestal tot een blokkade van innovatie. De groothandels van vandaag vinden zichzelf weer opnieuw uit. Niet alleen het leveren van betere orderfaciliteiten aan bestaande klanten, maar ook nieuwe inkoop- en verkoopkanalen met elkaar combineren is een beproefde methode die resulteert in meer marktaandeel, grensoverschrijdende activiteiten, en klanttevredenheid. Ecommerce Result is expert in het ontwikkelen van nieuwe distributiemodellen. Van strategie via IT en logistieke oplossingen naar een geheel nieuwe samenwerking met bestaande en vooral nieuwe klanten. Geen enkele combinatie is te gek. Met onze aanpak creëer je nieuwe mogelijkheden en toekomstige duurzame omzet.

ECOMMERCE VOOR RETAILERS
Ecommerce voor retailers lijkt tegenwoordig zo vanzelfsprekend. Maar schijn bedriegt. Veel retailers twijfelen nog steeds of zij Ecommerce wel rendabel kunnen krijgen. En terecht. Voor deze categorie retailers hebben wij goed nieuws. Bij Ecommerce Result hebben we het Smart Retail Commerce Concept ontwikkeld. Want retail zonder omnichannel-keuze voor je klanten is in de toekomst geen optie meer. Zorg dat je de aansluiting niet mist.

STRATEGIE
Wat is voor mijn Retail bedrijf de beste Omni-Channel strategie?
Om Ecommerce voor retailers rendabel te krijgen, is een uitgekiende strategie noodzakelijk. In deze strategie zijn alle onderdelen van het retail- en Ecommerceproces op elkaar afgestemd. Vaak zien we dat het eenvoudigweg kopiëren van retail naar een Ecommerce-formule niet werkt of zeer inefficiënt is. Daarom ontwikkelden onze experts het Smart Retail Commerce Concept. Dit baanbrekende concept is beschikbaar voor alle retailers en online omnichannel-spelers die willen groeien, meer klanten willen binden en meer omzet willen genereren.

Producent

Met de Shopping Experiences van Shopware maakt u middels een drag and drop interface eenvoudig landingspagina’s voor ieder type apparaat. De Shopware builder brengt opgemaakte teksten, afbeeldingen en video’s samen met uw productaanbod. Zo creeert u de meest indrukwekkende etalages of een komt een merkverhaal tot leven.

Groothandel

Met Shopware bent u in staat om op eenvoudige wijze verschillende shops vanuit 1 interface te beheren (multishop). U kan een product eenvoudig op meerdere sites te koop aanbieden en deze sites verschillende ontwerpen toekennen. Met Shopware kan u uzelf via talloze configuraties toespitsen op specifieke landen of regio’s, verschillende munteenheden en lokale BTW-verplichtingen.

Retailer

Shopware is gebaseerd op state of the art technologie. De software is volledig aanpasbaar en wordt ondersteund door een zeer grote community van ontwikkelaars en andere e-commerce professionals. Er zijn meer dan 2.000 gecertficeerde plugins beschikbaar voor Shopware, waarmee u veilig een eenvoudig de (gratis) standaardfuncties kan uitbreiden.

Verschil in perspectief per type speler in de waardeketen

Distributiestrategie en kanaalconflicten

Producenten en groothandels worden regelmatig geconfronteerd met vraagstukken rond kanaalconflicten.

Distributiestrategie en kanaalconflicten, het zijn actuele aandachtspunten in Ecommerce. Waar liggen kansen, wat zijn de risico’s?

Het gedrag van consumenten verandert permanent. Klanten denken en handelen omnichannel en zijn weinig winkeltrouw wanneer een door hun begeerd product ergens niet voorradig is.

Groothandels leveren met hun B2B-webshop steeds vaker ook aan eindconsumenten, waardoor frictie kan ontstaan met de huidige resellers. Merken en fabrikanten zien hun marktaandelen dalen, doordat steeds meer bedrijven eigen merken introduceren. Ook hier zien we voorwaartse én achterwaartse integraties in de distributiekolom. Merken openen steeds meer eigen webshops en brandstores in winkelcentra. Hoe ga je om met deze verschuivingen? Hoe ontwikkelt je een distributiestrategie die bestaande klanten meer waarde biedt en de weg opent naar nieuwe klanten en markten? Onze experts staan klaar om met je te sparren over nieuwe uitdagingen en kansen.

Dat de distributiekolom blijft veranderen is een onomkeerbare werkelijkheid. Ecommerce Result ondersteunt je met een duidelijke en grondige analyse van je bestaande situatie. We kijken naar risico’s en dreigingen, maar vooral naar kansen en oplossingen.