Pimcore is een open source platform dat helpt om bedrijfsgegevens te verzamelen, verrijken en verspreiden met als doel om klanten een consistent en up-to-date ervaringen aan te bieden. In een naadloos geïntegreerd platform biedt Pimcore een oplossing voor PIM, MDM, DAM, CDP en DXP. Pimcore elimineert datasilo’s. Pimcore blinkt dankzij zijn API-gestuurde aanpak uit in flexibiliteit.
In de praktijk blijken datafeeds en API koppelingen nogal eens een uitdaging:
Bestaande sytemen missen soms koppelingen
Developers hebben onvoldoende kennis van feedspecificaties
Specificaties wijzigen nogal eens, waardoor wéér neiuwe feeds nodig zijn
De informatie komt uit verschillende databases, waardoor feeds moeten worden gemerged
Hoge kosten die custom feeds met zich mee kunnen brengen
Door een veelheid aan connectors, systemen en feeds raakt u het overzicht kwijt
De oplossing voor al deze uitdagingen is centraal feedmanagement, al dan niet in combinatie met een specialistisch bureau welke u ondersteund met kennis en operations. Uw feeds moeten het simpelweg altijd doen, zonder zorgen. Dat is wat SDIM levert.
Feedmanagement by SDIM
Elk platform stelt specifieke eisen. Het aanleveren van een goede feed vereist kennis van de platformen en vooral de mogelijkheden voor optimalisatie. Een voor elke afzonderlijk platform geoptimaliseerde feed zorgt voor betere resultaten. Een goede feed is:
Schoon (geen lege velden, leestekens etc.)
Ontdubbeld
Aangepast op elk afzonderlijk platform
Zo ver mogelijk uitgesplitst
Via een centraal systeem
Automatisch voorzien van tracking codes
Al uw koppelingen opgeschoond, gecentraliseerd, geoptimaliseerd en geïmplementeerd bij alle gewenste kanalen. Desgewenst adviseert SDIM graag op verbeteringen in uw huidige feed management oplossingen, inrichting en tools. SDIM levert levert herinrichting, consultancy en training, tegen een fractie van de kosten voor custom feeds en met verbeterde resultaten als gevolg. De tooling is ook nog eens kosteloos via SDIM.
Optimale feeds
Feeds zorgen voor het dynamische en geautomatiseerd tonen/adverteren van producten op platformen als Amazon, Marktplaat, Beslist etc. Een feed is feitelijk niets anders dan een dynamische export/koppeling van uw productdatabase en geeft alle beschikbare product informatie via de feed mee. Een werkbare masterfeed krijgt u alleen als uw database goed is opgebouwd, zoals merk, type, kleur, EAN-nummer, levertijd, voorraad, prijs, enzovoorts. Dat gaat vaak echter fout, of niet optimaal. Een paar voorbeelden:
Een veld/kolom bevat informatie die in twee aparte velden had moeten staan. Bijvoorbeeld: merk + type product staan in 1 kolom
Er ontbreekt een belangrijke kolom/veld
De informatie staat in een verkeerde kolom
Kolommen/velden zijn niet, of slechts ten dele, gevuld. Informatie ontbreekt dan simpelweg
Uw database bevat spelfouten, slecht hoofdlettergebruik enzovoorts
Belangrijke (product)informatie wordt in een kolom ‘overig’ gezet, een kolom die niet wordt meegestuurd
Een aantal van deze problemen kunt u in een datafeed management tools oplossen. U bent dan echter uw databaseproblemen aan het oplossen in de feed zelf. Daarmee krijgt u dus een feed wel werkend, maar verbetert u eigenlijk niets aan het eigenlijke probleem, namelijk uw database zelf. Uw database op orde maken is dus altijd beter.
Wat levert SDIM
Database opbouw analyses en controle
Filter/velden/kolommen optimalisaties
Keyword gebruik
Ontbrekende velden opsporen en bulk updating
Feedmanagement tooling koppeling / import-export
Feed opbouw
Database operations (handmatig vullen/opschonen/aanpassen)
Daarnaast levert SDIM tooling advies. Via A.I. tools kan ontbrekende informatie worden gevonden en aangevuld. Deze ontwikkelingen gaan hard en zijn voor kleinere en medium webshops nog niet beschikbaar of haalbaar, maar het komt er wel degelijk aan. SDIM volgt de ontwikkelingen en adviseert waar nodig.
Vaak wordt SDIM gevraagd database problemen op te lossen de boven water komen als er feeds moeten worden gebouwd. SDIM levert dat uiteraard, maar ook alle bovenstaande consultancy en operations. Neem graag contact voor een offerte of antwoord op al uw vragen
Voordelen van een Google Shopping audit
Laat een team van e-commerce specialisten met een heldere blik naar uw campagnes en website kijken
Krijg een goed beeld van hoe uw e-commerce situatie ervoor staat
Spot kansen die u over het hoofd ziet
Kom te weten waar u de focus op moet leggen om verbeteringen aan te brengen in uw complete strategie
Met de audit als houvast uw doelen behalen
We kijken naar alle aspecten: de productfeed, Merchant Center, Google Ads en de website.
SDIM kan de aanbevelingen uit de audit desgewenst zelf doorvoeren
De Google Shopping audit van SDIM
Bij het doen van een Google Shopping audit kijkt SDIM veel verder dan alleen de Shopping campagnes in Google Ads. Op basis van learnings die we door de jaren heen hebben opgedaan en door intensief samen te werken met Google weten we waar de pijnpunten liggen en waar kansen over het hoofd gezien worden.
Hoe zijn belangrijke datavelden zoals de titels en product types geoptimaliseerd?
We controleren de meting, waarbij we ook kijken of de campagnes geschikt zijn voor dynamische remarketing
We gaan na welke data er idealiter nog vanuit de back-end van de website doorgeschoten dient te worden
Zijn uw campagnes zo ingericht dat ze uw doelen kunnen behalen?
Wordt er gebruikgemaakt van logische campagne segmentatie?
Er wordt een analyse gemaakt van uw positie ten opzichte van uw concurrenten
Controleren of alle producten waarop u wilt adverteren daadwerkelijk geschikt zijn
Wat zijn de verbeterpunten op het gebied van content, zoals product pagina’s en afbeeldingen?
Worden kostenbesparende CSS en free product listings systemen ingezet?
Desgewenst laten we onze data specialisten kijken wat de verbeterpunten zijn op het gebied van CRO
SAMENGEVAT
Pimcore is een open source platform dat helpt om bedrijfsgegevens te verzamelen, verrijken en verspreiden met als doel om klanten een consistent en up-to-date ervaringen aan te bieden. In een naadloos geïntegreerd platform biedt Pimcore een oplossing voor PIM, MDM, DAM, CDP en DXP. Pimcore elimineert datasilo’s. Pimcore blinkt dankzij zijn API-gestuurde aanpak uit in…
Onze Pimcore diensten : Functionele specificaties, Systeemintegratie.
Marktplaatsen stellen hoge eisen aan de wijze waarop u bestellingen afhandelt. Wanneer u bijvoorbeeld optimaliseert om goed gevonden te worden in de Amazon-zoekmachine, dan tellen er een reeks aan indirecte drivers die uw positie in de zoekresultaten sterk zullen beïnvloeden.
Amazon
Het optimaliseren van uw Amazon account heeft uiteraard als doel om het resultaat uit Amazon te verbeteren. Dat doet u onder andere door de kans op het winnen van de Buy Box te vergroten. Om dat te doen zijn er onderstaande mogelijkheden om doorlopend te analyseren en verbeteren:
Testen van prijzen
Het verbeteren van uw content –> al dan niet via uw productfeed
Het snel afhandelen van vragen en orders
Actief vragen om reviews
Uitbreiden van uw sponsored products campagne
Testen met sponsored brands campagnes
Alibaba
Exporteer de productgegevens naar verschillende kanalen voor een consistente omnichannel productervaring. Koppel Pimcore bijvoorbeeld aan uw e-commercesysteem om deze up-to-date te houden met de laatste productinformatie.
Bol.com
Verrijk de data met media assets en andere commerciele data die de productbeleving van uw eindklanten verbeterd. Verrijk met technische fiches, commerciele uitingen, producteigenschappen, handleidingen, enzovoort.
De stappen van een goed uitgewerkte Amazon strategie
Uiteraard bestaat een goede Amazon strategie uit meerdere fases. We zullen hier puntsgewijs uitlichten welke fasen een strategie bevat. Uiteraard heeft SDIM ruim ervaring met het opzetten en uitwerken van iedere fase.
Haalbaarheidsonderzoek. Kunt u rendabel, voldoende omzet én marge tegemoet zien.
Amazon keyword research
Logistiek advies (kiest u voor Fullfillment by Amazon of niet?).
Customer Service Advies.
Advertising advies: sponsored products, sponsored brands, display advertising etc.
Het winnen van de Amazon Buy Box.
Concurrentie onderzoek.
Amazon specifieke content strategie.
Feed & product informatie optimalisatie.
Amazon reviews consultancy.
Er bestaan talloze marketplaces
B2B en B2C (Vinted, Discogs, ..)
Etsy, Ebay..
Initiele product listing
De copy en foto’s van je listing moeten perfect zijn. We zoeken naar de beste manier om je nieuwe product op een duidelijke, aantrekkelijke en volledige manier in de verf te zetten. We zorgen voor een product listing die net dat tikkeltje meer heeft in vergelijking met gelijkaardige producten.
Advertising
De kans dat je de enige bent die jouw type product wil verkopen is helaas zeer klein. Daarom is het van cruciaal belang om je product de nodige zichtbaarheid te geven. We ontwikkelen en implementeren een marketingplan op maat van jouw productgamma.
Optimalisatie
Eerst en vooral nemen we je volledige marktplaatsaccount onder de loep. We analyseren je foto’s en product listings, focussen op reviews, onderzoeken je sales data enz. Daarnaast brengen we de concurrerende markt in kaart om het verdere potentieel van je producten te bepalen.
Vaak merken we dat producten die al online staan niet 100% volledig en correct beschreven zijn. Hierdoor hebben die producten een onvolledige status, benutten ze niet hun volle potentieel en beïnvloeden ze de accountrating in negatieve zin. Samen gaan we op zoek naar dé perfecte positionering van je product!
Handleidingen
Volgt.
Nuttige bronnen
Veelgestelde vragen Pimcore
Omdat Shopware 6 een volledig nieuwe technologie is, is een “one click”-update van Shopware 5 tot 6 niet mogelijk. Shopware biedt echter een solide migratietool.
De prijsstelling voor de Shopware 6 abonnementen met een op maat prijsstelling is grotendeels gebaseerd op uw bruto handelswaarde (GMV) en individuele, functionele, vereisten. De betaling van de abonnementen is op jaarbasis.
Shopware 5 zal tot juli 2024 ondersteund worden. Met een ontwikkelingstijd tussen de 4 en 12 maanden, afhankelijk van de complexiteit van uw huidige webshop, zou u dus ten laatste begin 2023 een migratie naar Shopware 6 of een ander systeem moeten initiëren. Als u na juli 2024 nog een Shopware 5 webshop runt, dan loopt u bijvoorbeeld het risico de AVG te schenden als beveiligingslacunes worden ontdekt en niet (kunnen) worden gedicht.
Wanneer u vandaag al gebruik maakt van een Shopware 6 Professional Edition of Shopware 6 Enterprise Edition, dan kan u moeiteloos overstappen op de voordelen van Shopware 6 Rise, Evolve of Beyond.
Wanneer u een Shopware 6 Professional Edition heeft, dan krijgt u de huidige en toekomstige Shopware Evolve-functies gratis met uitzondering van de B2B-suite en geavanceerd zoeken. Wanneer u een Shopware 6 Enterprise Edition heeft, dan krijgt u de huidige en toekomstige Shopware Beyond-functies gratis.
Shopware presteert standaard goed wanneer het zijn B2B-functionaliteit betreft. Via uitbreidingen kunnen specifieke B2B-functies zoals offertebeheer, individuele prijzen en het beheer van verkoopcycli worden toegevoegd.
Verkopen via marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com omvat zowel het publiceren van uw producten naar deze platforms als het verwerken van ontvangen bestellingen. Shopware biedt een out of the box -productfeed om producten te publiceren naar marktplaatsen, sociale media en Google Shopping. Als alternatief kunt u ook een tool zoals Channable gebruiken om tegelijkertijd naar verschillende platforms te publiceren. Om bestellingen te ontvangen in uw Shopware platform, heeft u een specifieke plugin nodig. Shopware biedt een dergelijke plugin momenteel gratis voor Amazon.
Wanneer u Shopware als abonnement in de cloud gebruikt dan heeft u geen ommekijk naar server management en kan u er vanuit gaan dat uw site altijd bereikbaar is en de software automatische wordt geupdated. Host u Shopware zelf (via een VPS of cloudomgeving), dan dient u natuurlijk wel het technisch onderhoud zelf te (laten) doen. U heeft dan wel zelf volledige controle over de door u gekozen IT-infrastructuur, uitgebreidere aanpassingsmogelijkheden en meer controle over de (opslag van) gegevens.
Shopware is een digital commerce platform voor tal van use cases. De Shopware Community Edition biedt een solide basis voor B2B -klanten en kan worden uitgebreid met specifieke functionaliteit door middel van plugins of op maat ontwikkeling. De Shopware Enterprise Edition biedt bovendien een volledig assortiment aan native B2B -functionaliteiten.
Een PIM wordt gebruikt om uw productgegevens te consolideren en centraal te beheren. U kunt het verrijken met aanvullende informatie zoals accessoires, attributen, classificatie, hiërarchieën, lokalisatie en media -activa en video’s. Systemen zoals Magento of Shopware hebben automatisch toegang tot en ophalen van deze gegevens via een interface en weergeven in uw online winkel.
Shopware wordt aangedreven door een mix van de sterkste technologieën. Onder hen zijn Symfony (als een full stack framework), Twig (als motor voor de templates), bootstrap (CSS Framework) en Vue.js (admin).
Welk Shopware-abonnement het beste is voor uw onderneming, hangt af van uw marktpositie en specifieke functionele behoeften. De meeste Shopware 6 gebruikers hebben voldoende aan de Shopware Community Edition. Wanneer zij groeien is Shopware 6 Rise dan een logische keuze. Op basis van een initieel gesprek kunnen we eenvoudig en objectief voor u inschatten welk abonnement het beste is voor uw onderneming.
Shopware volgt een SemVer (semantisch versiebeheer) met ‘benefits’ strategie. Een SemVer-conforme versie heeft drie nummers: Major, Minor en Patch. Ze worden verhoogd volgens deze regelset: 1.) Major: incompatibele API-wijzigingen worden aangebracht, 2.) Minor: functionaliteit wordt op een achterwaartse manier toegevoegd en 3.) Patch: achterwaartse compatibele bugfixes worden gemaakt. Het deel “met voordelen” is het grote marketingnummer. Shopware 6 is het product. Er is momenteel geen Shopware 7 voorzien.
Een API-first aanpak betekent dat Shopware 6 een zeer krachtige API heeft ontwikkeld, waarmee integratie met andere systemen laagdrempeliger wordt. Veel van de Shopware 6 functies zijn via andere systemen aan te sturen – en veel functies van andere sytemen zijn zo door Shopware aan te sturen. Denk dan bijvoorbeeld aan integraties met marktplaatsen, social media, chat- en voicebots.
Wanneer u een extensie gebruikt waarvoor u geen geldige licentie heeft, verschijnt er een bijbehorend bericht wanneer u de admin opent. Ten minste één licentie van de extensies die u gebruikt, is verlopen. Onder de waarschuwing (zie hierboven) ziet u de naam van de betreffende extensie. Shopware maakt geen verschil of de extensie de status “geactiveerd”, “gedeactiveerd” of “verwijderd” heeft in de pluginmanager.
Met headless technologie wordt bedoeld dat de frontend (hetgeen dat de gebruiker ziet) losgekoppeld is van de backend. Dit zorgt voor een flexibel platform dat veel vrijheid toelaat over hoe (bijvoorbeeld) producten kunnen worden getoond op de website, instore schermen of via voice chat.
Een Progressive Web App (PWA) is een website die eruitziet en zich gedraagt alsof het een mobiele app is. PWA’s zijn gebouwd om te profiteren van native app functies van mobiele apparaten, zonder dat de eindgebruiker een app hoeft te downloaden. Met een PWA is het bijvoorbeeld mogelijk om gebruikers push-notificaties te sturen of beperkte content ook offline te bekijken.
Shopware heeft een partnership met Vue Storefront, een van de PWA-marktleiders.
Shopware 6 wordt vaak vergeleken met Magento 2 – en veel gebruikers van Magento 1 zijn ook gemigreerd naar Shopware 6. Het kan dan ook gesteld worden dat qua volledigheid in de e-commerce functionaliteit, beide platformen erg op elkaar lijken. Beide platformen hebben daarnaast ook een grote community aan developers gebouwd. Beide systemen zijn toekomstvast. Magento is onderdeel van Adobe. Shopware is onafhankelijk, maar ontving een gigantische investering van PayPal en Carlyle. Meestal is Shopware 6 iets goedkoper dan Magento 2.
Shopware ondersteunt de meeste UNIX-gebaseerde besturingssystemen. Uit ervaring raden we aan om Shopware 6 op Linux (bijv. Ubuntu) te installeren. Bekijk altijd de Shopware site voordat u Shopware installeert: https://docs.shopware.com/en/shopware-6-en/first-teps/system-requirements.
De Shopware Shopping Experiences stellen de de webwinkelier in staat om snel en eenvoudig pagina’s aan te maken waarbij verschillende bouwblokken met elkaar gecombineerd kunnen worden in een vrij ontwerp. Hiervoor is geen programmeerkennis vereist. Vanuit het perspectief van de beheerder zijn de Shopping Experiences dus een soort van Content Management Systeem (CMS) binnen Shopware. Vanuit het perspectief van de klant bieden Shopping Experiences vaak pagina’s waarbij content en producten naadloos op 1 pagina staan.
Via de zogenaamde Shopping Experiences kan u met Shopware uw klanten eenvoudig een winkel aanbieden die content en commerce op een natuurlijke wijze combineert. Met behulp van de uitgebreide API kan u eenvoudig andere systemen koppelen, zoals uw ERP- of kassasysteem.
Shopware biedt zowel een cloudoplossing via abonnementsmodel, als een zelfbeheerde open source oplossing. Shopify en Bigcommerce zijn twee bekende alternatieven als u een volledig cloud oplossing zoekt, waarvoor geen technische installatie door uzelf vereist is. Wanneer u een open-sourceoplossing zoekt die u volledig zelf kan beheren, dan zijn bijvoorbeeld Magento en WooCommerce bekende alternatieven. Bepaal voordat u op zoek gaat naar een alternatief voor Shopware dus eerst welk type oplossing u voor uw bedrijf nodig heeft.
De Shopware Professional Edition biedt u ten opzichte van de gratis Community Edition uitgebreidere ondersteuning, individuele maatwerkmogelijkheden en uitgebreide functies. Kiest u voor de Enterprise Edition, dan profiteert u ook van een zeer uitgebreide B2B-suite, een nog betere zoekfunctie en rechtstreekse ondersteuning door de ontwikkelaars van Shopware.