Business requirements, functionele specificaties en andere documentatie

Wanneer u een nieuwe toepassing ontwikkelt, zal een specificatie van de belangrijkste functionele vereisten noodzakelijk zijn om een ontwikkelaar duidelijke instructies te geven over hoe de toepassing die hij of zij zal ontwikkelen moet werken. Het schrijven van deze functionele specificaties zijn vaak een verfijning van de door de onderneming opgestelde business requirements.

Het schrijven en beheer van goede documentatie over een webtoepassing helpt u om een stabiele omgeving te ontwikkelen, waarbij de werking van het systeem transparent is voor mensen zonder technologische kennis. Dit type documentatie begint meestal met het schrijven van zogenaamde business requirements (bedrijfsvereisten). Dit document weergeeft een oplijsting van de benodigheden vanuit verschillende oogpunten, zoals: functionele vereisten, operationele vereisten, juridische vereisten, prestatie vereisten, beveiligingsvereisten en technische vereisten.

Omdat meestal niet alles in één keer kan worden gebouwd en elke vereiste tevens een budgettaire impact heeft, is het verstandig om deze te prioriteren. De uiteindelijke prioriteit legt u in het overzicht vast middels een nummer (1 – 3) of een beschrijving. Als beschrijving wordt meestal de MoSCoW-analyse gebruikt, welke staat voor: Must have, Should have, Could have en Would have.

SAMENGEVAT

Wanneer u een nieuwe toepassing ontwikkelt, zal een specificatie van de belangrijkste functionele vereisten noodzakelijk zijn om een ontwikkelaar duidelijke instructies te geven over hoe de toepassing die hij of zij zal ontwikkelen moet werken. Het schrijven van deze functionele specificaties zijn vaak een verfijning van de door de onderneming opgestelde business requirements.

Eén van de manieren om te prioriteren is door gebruik van het PIE-framework en u bij iedere functionele vereiste af te vragen wat daarvan het Potentieel is (hoeveel gebruikers vragen erom?), de Importance (hoe belangrijk vinden zij het) en de Ease (hoe eenvoudig is de ontwikkeling?). Door voor elk punt de PIE-score in te vullen (op een schaal van bijvoorbeeld 1 – 5) ziet u welke punten het belangrijkste zijn.
Een voorbeeld van veel voorkomende functionele vereisten voor zelfstandige winkeliers zijn:

  • het systeem dient een geïntegreerd kassasysteem te hebben, waardoor klanten worden herkend over de verschillende kanalen;
  • het systeem moet de gangbare betaalmogelijkheden kunnen accepteren, waaronder minimaal Bancontact, iDeal, Mastercard en Visa;
  • het systeem moet een geïntegreerd productbeheer kunnen ondersteunen, waarbij ook de winkel- en webvoorraad synchroon lopen.

Om misverstanden te voorkomen is het belangrijk om bij het schrijven van uw business requirements en verdere verfijning daarvan in uw functionele specificaties van geen enkel punt aan te nemen dat dat ‘er standaard in zit’.

Uiteraard hangt een verfijnde specificatie van uw functionele specificaties ook af van de totale grootte van uw project en het beschikbare budget. Grote projecten zullen eerst met een uitgebreide analyse beginnen, waarin bijvoorbeeld ook uw klanten worden bevraagd en gekende best practices onder de loep worden gehouden. Voor kleinere projecten zal het daarvoor benodigde budget kunnen ontbreken. Zorg dan zeker dat u een bekwame en kritische partner aan uw zijde heeft die met u spart en vragen stelt zoals “Moeten de producten in uw webshop bijvoorbeeld configureerbaar zijn, en tot in welk detail?” en “Welke waarde hebben uw producten en dienen deze de hoogste beveiliging te hebben ten aanzien van frauduleuze bestellingen?”. Het antwoord op dergelijke vragen zullen in hoge mate de gewenste functionaliteit van uw digitale infrastructuur bepalen.

Door EMAKERS ontwikkeld framework voor de documentatie van digitale producten

Uiteraard hangt een verfijnde specificatie van uw functionele specificaties ook af van de totale grootte van uw project en het beschikbare budget. Grote projecten zullen eerst met een uitgebreide analyse beginnen, waarin bijvoorbeeld ook uw klanten worden bevraagd en gekende best practices onder de loep worden gehouden. Voor kleinere projecten zal het daarvoor benodigde budget kunnen ontbreken. Zorg dan zeker dat u een bekwame en kritische partner aan uw zijde heeft die met u spart en vragen stelt zoals “Moeten de producten in uw webshop bijvoorbeeld configureerbaar zijn, en tot in welk detail?” en “Welke waarde hebben uw producten en dienen deze de hoogste beveiliging te hebben ten aanzien van frauduleuze bestellingen?”. Het antwoord op dergelijke vragen zullen in hoge mate de gewenste functionaliteit van uw digitale infrastructuur bepalen.

De meeste webshops maken gebruik van een e-commerce platform en content management systeem (CMS) – de ene keer wel, de andere keer niet geïntegreerd of gekoppeld aan elkaar. Beide systemen zijn ook sterk uitgebreid in functionaliteit, waardoor veel e-commerce platformen ook als CMS te gebruiken zijn – en vice versa.

Een e-commerce platform gooit u uiteraard niet zomaar overboord. U bent er immers mee bekend en heeft er fors in geïnvesteerd. Ondernemingen dienen de keuze voor een nieuw platform echter te overwegen wanneer:

  • het platform structureel niet meer up-to-date is op het gebied van technische vernieuwing. Ten minste moet het systeem vandaag goed kunnen werken voor mobiel gebruik. Omdat veel technische vernieuwingen buiten het systeem plaats zullen vinden is het ook belangrijk dat er voldoende (eenvoudige en stabiele) mogelijkheden zijn om uw platform te koppelen met andere systemen, bijvoorbeeld middels een standaard plug-in of API;
  • het platform niet meer eenvoudig is aan te passen aan de wensen van de bezoekers. Kleine veranderingen in het ontwerp voor een betere gebruikservaring (UX) moeten uiteraard eenvoudig door te voeren zijn. Lange laadtijden van het digitale aanbod zullen de bezoekers irriteren.

Wanneer er niet regelmatig updates van de technologie worden uitgebracht, dan is dat eigenlijk al een stevig signaal dat het systeem mogelijk verouderd raakt. Ook loopt u dan waarschijnlijk een groter beveiligingsrisico of een kans dat uw systeem niet meer kan voldoen aan de juridisch gestelde eisen.

Er zijn ook organisatorische factoren die geen directe relatie hebben met het e-commerce platform, maar waardoor u toch dient te overwegen of een ander platform uw onderneming niet beter kan ondersteunen. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • uw onderneming fuseert met een andere onderneming, waardoor u waarschijnlijk efficiënter zal kunnen gaan werken als u via een enkel systeem werkt;
  • binnen de strategie van uw onderneming kiest u voor centralisering van bepaalde IT- en/of marketingfuncties – of juist voor decentralisatie;
  • uw onderneming heeft nood aan verdere integratie binnen de leveringsketen (ook wel supply chain integration genoemd), waardoor er grotere eisen zijn om uw e-commerce platform te kunnen integreren met andere systemen;
  • uw onderneming kiest voor een expliciete omnichannelstrategie, waarbij het van essentieel belang is dat u een holistisch beeld heeft van uw klant, via diverse kanalen. Ook zo onstaan er grotere eisen om uw e-commerce platform te kunnen integreren met andere systemen.

Een blockchain is een alsmaar groeiende lijst met records, ook wel blokken genoemd, die aan elkaar gekoppeld zijn en zijn beveiligd zijn met behulp van cryptografie. Elk blok bevat typisch een cryptografische hash van het vorige blok, een tijdstempel en transactiegegevens. Eenmaal opgenomen, dan kunnen de gegevens in een blok niet meer worden gewijzigd zonder alle volgende blokken ook te wijzigen. Blockchaintechnologie, vooral bekend en berucht omwille van Bitcoin en andere cryptocurrencies, is een van de belangrijkste technologieën van het decennium. Talrijke partijen experimenteren met blockchaintechnologie, voor verschillende toepassingen.

De metaverse is een op VR gebaseerde wereld die onafhankelijk is van onze fysieke wereld, waar mensen kunnen socializen en deelnemen aan een schijnbaar onbeperkte verscheidenheid aan virtuele ervaringen, allemaal ondersteund door een eigen digitale economie. De metaverse wordt al veel gebruikt in VR-gaming, maar ook de toepassingen naast gaming zijn verbluffend. Muzikanten experimenteren bijvoorbeeld met het hosten van concerten in de metaverse en Manchester City bouwt een virtueel stadion zodat fans wedstrijden kunnen kijken.


Met headless technologie wordt bedoeld dat de frontend (hetgeen dat de gebruiker ziet) losgekoppeld is van de backend. Dit zorgt voor een flexibel platform dat veel vrijheid toelaat over hoe (bijvoorbeeld) producten kunnen worden getoond op de website, instore schermen of via voice chat.

Een Progressive Web App (PWA) is een website die eruitziet en zich gedraagt alsof het een mobiele app is. PWA’s zijn gebouwd om te profiteren van native app functies van mobiele apparaten, zonder dat de eindgebruiker een app hoeft te downloaden. Met een PWA is het bijvoorbeeld mogelijk om gebruikers push-notificaties te sturen of beperkte content ook offline te bekijken.

Shopware heeft een partnership met Vue Storefront, een van de PWA-marktleiders.

Een functionele specificatie geeft het gewenste gedrag van een systeem weer. Niet-functionele vereisten zijn bijvoorbeeld kwaliteitseisen of de prestatie waaraan een systeem moet voldoen.

Web3 is de naam gegeven aan een nieuw soort internet dat eigendom is van de bouwers en gebruikers, georkestreerd met (blockchain) tokens. Sommigen stellen dat web3 het internet zoals we dat kennen zal transformeren, traditionele poortwachters zal opheffen en een nieuwe digitale economie zonder tussenpersonen zal inluiden. Critici stellen echter dat web3 niet meer is dan een rebranding voor blockchain / crypto, met als doel een deel van de culturele en politieke bagage van de industrie af te werpen en mensen ervan te overtuigen dat blockchain de volgende fase van computergebruik zal zijn.

Er bestaat niet zoiets als ‘de beste technologie’. Er bestaat wel de beste technologie die bij uw bedrijfssituatie past.