Business requirements, functionele specificaties en andere documentatie

Wanneer u een nieuwe toepassing ontwikkelt, zal een specificatie van de belangrijkste functionele vereisten noodzakelijk zijn om een ontwikkelaar duidelijke instructies te geven over hoe de toepassing die hij of zij zal ontwikkelen moet werken. Het schrijven van deze functionele specificaties zijn vaak een verfijning van de door de onderneming opgestelde business requirements.

Het schrijven en beheer van goede documentatie over een webtoepassing helpt u om een stabiele omgeving te ontwikkelen, waarbij de werking van het systeem transparent is voor mensen zonder technologische kennis. Dit type documentatie begint meestal met het schrijven van zogenaamde business requirements (bedrijfsvereisten). Dit document weergeeft een oplijsting van de benodigheden vanuit verschillende oogpunten, zoals: functionele vereisten, operationele vereisten, juridische vereisten, prestatie vereisten, beveiligingsvereisten en technische vereisten.

Omdat meestal niet alles in één keer kan worden gebouwd en elke vereiste tevens een budgettaire impact heeft, is het verstandig om deze te prioriteren. De uiteindelijke prioriteit legt u in het overzicht vast middels een nummer (1 – 3) of een beschrijving. Als beschrijving wordt meestal de MoSCoW-analyse gebruikt, welke staat voor: Must have, Should have, Could have en Would have.

SAMENGEVAT

Wanneer u een nieuwe toepassing ontwikkelt, zal een specificatie van de belangrijkste functionele vereisten noodzakelijk zijn om een ontwikkelaar duidelijke instructies te geven over hoe de toepassing die hij of zij zal ontwikkelen moet werken. Het schrijven van deze functionele specificaties zijn vaak een verfijning van de door de onderneming opgestelde business requirements.

Eén van de manieren om te prioriteren is door gebruik van het PIE-framework en u bij iedere functionele vereiste af te vragen wat daarvan het Potentieel is (hoeveel gebruikers vragen erom?), de Importance (hoe belangrijk vinden zij het) en de Ease (hoe eenvoudig is de ontwikkeling?). Door voor elk punt de PIE-score in te vullen (op een schaal van bijvoorbeeld 1 – 5) ziet u welke punten het belangrijkste zijn.
Een voorbeeld van veel voorkomende functionele vereisten voor zelfstandige winkeliers zijn:

  • het systeem dient een geïntegreerd kassasysteem te hebben, waardoor klanten worden herkend over de verschillende kanalen;
  • het systeem moet de gangbare betaalmogelijkheden kunnen accepteren, waaronder minimaal Bancontact, iDeal, Mastercard en Visa;
  • het systeem moet een geïntegreerd productbeheer kunnen ondersteunen, waarbij ook de winkel- en webvoorraad synchroon lopen.

Om misverstanden te voorkomen is het belangrijk om bij het schrijven van uw business requirements en verdere verfijning daarvan in uw functionele specificaties van geen enkel punt aan te nemen dat dat ‘er standaard in zit’.

Uiteraard hangt een verfijnde specificatie van uw functionele specificaties ook af van de totale grootte van uw project en het beschikbare budget. Grote projecten zullen eerst met een uitgebreide analyse beginnen, waarin bijvoorbeeld ook uw klanten worden bevraagd en gekende best practices onder de loep worden gehouden. Voor kleinere projecten zal het daarvoor benodigde budget kunnen ontbreken. Zorg dan zeker dat u een bekwame en kritische partner aan uw zijde heeft die met u spart en vragen stelt zoals “Moeten de producten in uw webshop bijvoorbeeld configureerbaar zijn, en tot in welk detail?” en “Welke waarde hebben uw producten en dienen deze de hoogste beveiliging te hebben ten aanzien van frauduleuze bestellingen?”. Het antwoord op dergelijke vragen zullen in hoge mate de gewenste functionaliteit van uw digitale infrastructuur bepalen.

Door EMAKERS ontwikkeld framework voor de documentatie van digitale producten

Uiteraard hangt een verfijnde specificatie van uw functionele specificaties ook af van de totale grootte van uw project en het beschikbare budget. Grote projecten zullen eerst met een uitgebreide analyse beginnen, waarin bijvoorbeeld ook uw klanten worden bevraagd en gekende best practices onder de loep worden gehouden. Voor kleinere projecten zal het daarvoor benodigde budget kunnen ontbreken. Zorg dan zeker dat u een bekwame en kritische partner aan uw zijde heeft die met u spart en vragen stelt zoals “Moeten de producten in uw webshop bijvoorbeeld configureerbaar zijn, en tot in welk detail?” en “Welke waarde hebben uw producten en dienen deze de hoogste beveiliging te hebben ten aanzien van frauduleuze bestellingen?”. Het antwoord op dergelijke vragen zullen in hoge mate de gewenste functionaliteit van uw digitale infrastructuur bepalen.

Omdat Shopware 6 een volledig nieuwe technologie is, is een “one click”-update van Shopware 5 tot 6 niet mogelijk. Shopware biedt echter een solide migratietool.

De prijsstelling voor de Shopware 6 abonnementen met een op maat prijsstelling is grotendeels gebaseerd op uw bruto handelswaarde (GMV) en individuele, functionele, vereisten. De betaling van de abonnementen is op jaarbasis.

Shopware 5 zal tot juli 2024 ondersteund worden. Met een ontwikkelingstijd tussen de 4 en 12 maanden, afhankelijk van de complexiteit van uw huidige webshop, zou u dus ten laatste begin 2023 een migratie naar Shopware 6 of een ander systeem moeten initiëren. Als u na juli 2024 nog een Shopware 5 webshop runt, dan loopt u bijvoorbeeld het risico de AVG te schenden als beveiligingslacunes worden ontdekt en niet (kunnen) worden gedicht.

Wanneer u vandaag al gebruik maakt van een Shopware 6 Professional Edition of Shopware 6 Enterprise Edition, dan kan u moeiteloos overstappen op de voordelen van Shopware 6 Rise, Evolve of Beyond.

Wanneer u een Shopware 6 Professional Edition heeft, dan krijgt u de huidige en toekomstige Shopware Evolve-functies gratis met uitzondering van de B2B-suite en geavanceerd zoeken. Wanneer u een Shopware 6 Enterprise Edition heeft, dan krijgt u de huidige en toekomstige Shopware Beyond-functies gratis.

Shopware presteert standaard goed wanneer het zijn B2B-functionaliteit betreft. Via uitbreidingen kunnen specifieke B2B-functies zoals offertebeheer, individuele prijzen en het beheer van verkoopcycli worden toegevoegd.

Verkopen via marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com omvat zowel het publiceren van uw producten naar deze platforms als het verwerken van ontvangen bestellingen. Shopware biedt een out of the box -productfeed om producten te publiceren naar marktplaatsen, sociale media en Google Shopping. Als alternatief kunt u ook een tool zoals Channable gebruiken om tegelijkertijd naar verschillende platforms te publiceren. Om bestellingen te ontvangen in uw Shopware platform, heeft u een specifieke plugin nodig. Shopware biedt een dergelijke plugin momenteel gratis voor Amazon.

Wanneer u Shopware als abonnement in de cloud gebruikt dan heeft u geen ommekijk naar server management en kan u er vanuit gaan dat uw site altijd bereikbaar is en de software automatische wordt geupdated. Host u Shopware zelf (via een VPS of cloudomgeving), dan dient u natuurlijk wel het technisch onderhoud zelf te (laten) doen. U heeft dan wel zelf volledige controle over de door u gekozen IT-infrastructuur, uitgebreidere aanpassingsmogelijkheden en meer controle over de (opslag van) gegevens.

Shopware is een digital commerce platform voor tal van use cases. De Shopware Community Edition biedt een solide basis voor B2B -klanten en kan worden uitgebreid met specifieke functionaliteit door middel van plugins of op maat ontwikkeling. De Shopware Enterprise Edition biedt bovendien een volledig assortiment aan native B2B -functionaliteiten.

Een PIM wordt gebruikt om uw productgegevens te consolideren en centraal te beheren. U kunt het verrijken met aanvullende informatie zoals accessoires, attributen, classificatie, hiërarchieën, lokalisatie en media -activa en video’s. Systemen zoals Magento of Shopware hebben automatisch toegang tot en ophalen van deze gegevens via een interface en weergeven in uw online winkel.

Shopware wordt aangedreven door een mix van de sterkste technologieën. Onder hen zijn Symfony (als een full stack framework), Twig (als motor voor de templates), bootstrap (CSS Framework) en Vue.js (admin).

Welk Shopware-abonnement het beste is voor uw onderneming, hangt af van uw marktpositie en specifieke functionele behoeften. De meeste Shopware 6 gebruikers hebben voldoende aan de Shopware Community Edition. Wanneer zij groeien is Shopware 6 Rise dan een logische keuze. Op basis van een initieel gesprek kunnen we eenvoudig en objectief voor u inschatten welk abonnement het beste is voor uw onderneming.

Shopware volgt een SemVer (semantisch versiebeheer) met ‘benefits’ strategie. Een SemVer-conforme versie heeft drie nummers: Major, Minor en Patch. Ze worden verhoogd volgens deze regelset: 1.) Major: incompatibele API-wijzigingen worden aangebracht, 2.) Minor: functionaliteit wordt op een achterwaartse manier toegevoegd en 3.) Patch: achterwaartse compatibele bugfixes worden gemaakt. Het deel “met voordelen” is het grote marketingnummer. Shopware 6 is het product. Er is momenteel geen Shopware 7 voorzien.

Een API-first aanpak betekent dat Shopware 6 een zeer krachtige API heeft ontwikkeld, waarmee integratie met andere systemen laagdrempeliger wordt. Veel van de Shopware 6 functies zijn via andere systemen aan te sturen – en veel functies van andere sytemen zijn zo door Shopware aan te sturen. Denk dan bijvoorbeeld aan integraties met marktplaatsen, social media, chat- en voicebots.

Wanneer u een extensie gebruikt waarvoor u geen geldige licentie heeft, verschijnt er een bijbehorend bericht wanneer u de admin opent. Ten minste één licentie van de extensies die u gebruikt, is verlopen. Onder de waarschuwing (zie hierboven) ziet u de naam van de betreffende extensie. Shopware maakt geen verschil of de extensie de status “geactiveerd”, “gedeactiveerd” of “verwijderd” heeft in de pluginmanager.

Met headless technologie wordt bedoeld dat de frontend (hetgeen dat de gebruiker ziet) losgekoppeld is van de backend. Dit zorgt voor een flexibel platform dat veel vrijheid toelaat over hoe (bijvoorbeeld) producten kunnen worden getoond op de website, instore schermen of via voice chat.

Een Progressive Web App (PWA) is een website die eruitziet en zich gedraagt alsof het een mobiele app is. PWA’s zijn gebouwd om te profiteren van native app functies van mobiele apparaten, zonder dat de eindgebruiker een app hoeft te downloaden. Met een PWA is het bijvoorbeeld mogelijk om gebruikers push-notificaties te sturen of beperkte content ook offline te bekijken.

Shopware heeft een partnership met Vue Storefront, een van de PWA-marktleiders.

Shopware 6 wordt vaak vergeleken met Magento 2 – en veel gebruikers van Magento 1 zijn ook gemigreerd naar Shopware 6. Het kan dan ook gesteld worden dat qua volledigheid in de e-commerce functionaliteit, beide platformen erg op elkaar lijken. Beide platformen hebben daarnaast ook een grote community aan developers gebouwd. Beide systemen zijn toekomstvast. Magento is onderdeel van Adobe. Shopware is onafhankelijk, maar ontving een gigantische investering van PayPal en Carlyle. Meestal is Shopware 6 iets goedkoper dan Magento 2.

Shopware ondersteunt de meeste UNIX-gebaseerde besturingssystemen. Uit ervaring raden we aan om Shopware 6 op Linux (bijv. Ubuntu) te installeren. Bekijk altijd de Shopware site voordat u Shopware installeert: https://docs.shopware.com/en/shopware-6-en/first-teps/system-requirements.

De Shopware Shopping Experiences stellen de de webwinkelier in staat om snel en eenvoudig pagina’s aan te maken waarbij verschillende bouwblokken met elkaar gecombineerd kunnen worden in een vrij ontwerp. Hiervoor is geen programmeerkennis vereist. Vanuit het perspectief van de beheerder zijn de Shopping Experiences dus een soort van Content Management Systeem (CMS) binnen Shopware. Vanuit het perspectief van de klant bieden Shopping Experiences vaak pagina’s waarbij content en producten naadloos op 1 pagina staan.

Via de zogenaamde Shopping Experiences kan u met Shopware uw klanten eenvoudig een winkel aanbieden die content en commerce op een natuurlijke wijze combineert. Met behulp van de uitgebreide API kan u eenvoudig andere systemen koppelen, zoals uw ERP- of kassasysteem.

Shopware biedt zowel een cloudoplossing via abonnementsmodel, als een zelfbeheerde open source oplossing. Shopify en Bigcommerce zijn twee bekende alternatieven als u een volledig cloud oplossing zoekt, waarvoor geen technische installatie door uzelf vereist is. Wanneer u een open-sourceoplossing zoekt die u volledig zelf kan beheren, dan zijn bijvoorbeeld Magento en WooCommerce bekende alternatieven. Bepaal voordat u op zoek gaat naar een alternatief voor Shopware dus eerst welk type oplossing u voor uw bedrijf nodig heeft.

De Shopware Professional Edition biedt u ten opzichte van de gratis Community Edition uitgebreidere ondersteuning, individuele maatwerkmogelijkheden en uitgebreide functies. Kiest u voor de Enterprise Edition, dan profiteert u ook van een zeer uitgebreide B2B-suite, een nog betere zoekfunctie en rechtstreekse ondersteuning door de ontwikkelaars van Shopware.