Shopware

$0.00

Shopware is een e-commerceplatform uit Duitsland dat al sinds het jaar 2000 actief is en meestal een goede keuze voor middelgrote merkfabrikanten die van plan zijn om hun e-commerce inspanningen in de toekomst significant uit te breiden. Meer dan 50.000 gevestigde ondernemingen maken vandaag de dag gebruik van Shopware, waaronder een groot aantal fabrikanten variërend…

Category:

Description

Shopware is een e-commerceplatform uit Duitsland dat al sinds het jaar 2000 actief is en meestal een goede keuze voor middelgrote merkfabrikanten die van plan zijn om hun e-commerce inspanningen in de toekomst significant uit te breiden. Meer dan 50.000 gevestigde ondernemingen maken vandaag de dag gebruik van Shopware, waaronder een groot aantal fabrikanten variërend van L’Oreal tot Haribo. Shopware is mede daarom een toekomstvaste keuze en uniek in zijn gebruiksgemak, gebruikservaring, geavanceerde marketingfuncties, schaalbaarheid, technologische prestatie en betrouwbaarheid. Jaarlijks maakt onderzoeksbureau Gartner een overzicht van de belangrijkste digital commerce platformen. Ook daarin scoort Shopware goed.

De geavanceerde Rule builder neemt een centrale positie in Shopware. Hiermee kunt u regels maken om bijvoorbeeld verzendmethoden of belastingtarieven toe te wijzen, afhankelijk van de locatie van de klant. Via de rule builder kan u ook geavanceerde promoties of gedifferencieerde prijzen aansturen.

Shopware is bevat standaard een grote reeks geavanceerde functies en veel processen zijn te automatiseren. Via de Flow builder kan u taken automatiseren via eenvoudige if this than that regels. Zo kan u bijvoorbeeld klanten een tag geven nadat deze een specifiek product hebben aangekocht, om vervolgens op basis van die tag verder te personaliseren.

Zoals de meeste e-commerceplatforms, kent ook Shopware een uitgebreide app store waar gebruikers plug-inextensies/thema’s kunnen aankopen die meer functies en mogelijkheden aan het platform toevoegen. De community van Shopware is groot en zeer actief, waardoor het platform een ruim aanbod aan extra opties via plugins biedt. De kwaliteit van de plugins is relatief hoog ten opzichte van andere e-commerceplatformen.

Alle via Shopware automatisch verstuurde e-mails, zoals orderbevestigingen, zijn aan te passen. Op basis van ingestelde regels bepaalt u welk sjabloon er wanneer gebruikt wordt.

SAMENGEVAT

Shopware is een e-commerceplatform uit Duitsland dat al sinds het jaar 2000 actief is en meestal een goede keuze voor middelgrote merkfabrikanten die van plan zijn om hun e-commerce inspanningen in de toekomst significant uit te breiden. Meer dan 50.000 gevestigde ondernemingen maken vandaag de dag gebruik van Shopware, waaronder een groot aantal fabrikanten variërend…

Ontdek in anderhalve minuut de ins en outs van het Shopware platform

Shopware biedt een uitgebreide basis waarin u uw catalogus, klanten en bestellingen beheert. Door middel van zogenaamde klantgroepen kan u (automatisch) klantsegmenten aanmaken en per segment differentieren in bijvoorbeeld aanbod, prijsstelling of communicatie. Door middel van dynamische productgroepen kan u producten automatisch bundelen in een overzicht op basis van gemeenschappelijke producteigenschappen. Belangrijke functies die Shopware onderscheiden van de concurrentie vindt u hieronder.

Content + commerce

Met de Shopping Experiences van Shopware maakt u middels een drag and drop interface eenvoudig landingspagina’s voor ieder type apparaat. De Shopware builder brengt opgemaakte teksten, afbeeldingen en video’s samen met uw productaanbod. Zo creeert u de meest indrukwekkende etalages of een komt een merkverhaal tot leven.

Multi-alles e-commerce

Met Shopware bent u in staat om op eenvoudige wijze verschillende shops vanuit 1 interface te beheren (multishop). U kan een product eenvoudig op meerdere sites te koop aanbieden en deze sites verschillende ontwerpen toekennen. Met Shopware kan u uzelf via talloze configuraties toespitsen op specifieke landen of regio’s, verschillende munteenheden en lokale BTW-verplichtingen.

Meer dan 2000 plugins

Shopware is gebaseerd op state of the art technologie. De software is volledig aanpasbaar en wordt ondersteund door een zeer grote community van ontwikkelaars en andere e-commerce professionals. Er zijn meer dan 2.000 gecertficeerde plugins beschikbaar voor Shopware, waarmee u veilig een eenvoudig de (gratis) standaardfuncties kan uitbreiden.

Shopware 6 Community Edition

Shopware kent verschillende edities die verschillen in prijs, functionaliteit en ondersteuning. De Community Edition is het open source fundament waarop alle Shopware-abonnementen zich baseren. Als u wilt opschalen en sneller wilt groeien met een geavanceerde functieset en deskundige ondersteuning aan uw zijde, dan biedt Shopware meer geavanceerde abonnementen. Deze zijn lokaal geinstalleerd of mogelijk via SaaS-gebaseerd abonnementsmodel.

Shopware 6 Rise

De Shopware 6 Rise licentie is de instapversie. Uiteraard biedt Shopware 6 Rise alle functies die u van de Community Edition kent. Shopware 6 Rise is echter geavanceerder op het gebied van automatisering en de zogenaamde Shopping Experiences. Ook kent deze editie beperkte support van Shopware zelf, waardoor u een nog grotere zekerheid op continuiteit geniet.

Shopware 6 Evolve

Shopware 6 Evolve biedt gebruikers meer mogelijkheden op het gebied van storytelling en nog meer automatiseringsfuncties met behulp van de Shopware Flow Builder. Wanneer Shopware deel uitmaakt van een uitgebreidere digitale infrastructuur, dan is Shopware 6 Evolve een goede keuze. Ook biedt Shopware 6 Evolve veelgevraagde B2B-functionaliteit.

Shopware 6 Beyond

Shopware 6 Beyond is de meest uitgebreide uitvoering van Shopware 6, waarbij u uitgebreide support van Shopware mag verwachten. Wanneer uw e-commerce omzet hoger is dan 350.000 euro per jaar, dan adviseren wij u deze versie zeker te overwegen. Functioneel biedt Shopware 6 Beyond u nog meer functionaliteit op het gebied van B2B-e-commerce.

Een winkel die alcohol verkoopt, moet in regel zijn met de restricties voor de verkoop van alcohol aan minderjarigen. Deze regel geldt voor zowel de fysieke als digitale verkoop. Bij een online drankenhandel is een waterdichte leeftijdscontrole minder evident, maar niet onmogelijk.

De meeste webshops kiezen ervoor om direct bij een bezoek een pop-up te laten verschijnen waarin de sitebezoeker bevestigt dat hij of zij ouder is dan 18 jaar. De pop-up toont informatie over de aard van de website en de reden waarom de bezoeker de leeftijd moet bevestigen. Ook tijdens het bestelproces kan nog eens naar de leeftijd gevraagd worden. Verwijs op beide plaatsen ook naar de Algemene voorwaarden, waarin u stelt dat minderjarigen uw product niet mogen kopen. Een derde controle kan plaatsvinden via het identiteitsbewijs, door de bezorger, bij levering.

Pickware POS synchroniseert artikel- en klantgegevens realtime met Shopware. Een goed werkende internetverbinding is daarom een voorwaarde voor verkoop met Pickware POS.

Google Analytics vereist dat gebruikers van de service een privacybeleid hebben om te voldoen aan privacywetten.

Een webproperty mag slechts in één Google Analytics-account worden bijgehouden. Het wordt niet aanbevolen om één webproperty in verschillende Analytics-accounts bij te houden.

Wanneer u onderzoek doet naar SEO-verbeteringen, zult u vaak de term ‘duplicate content’ zijn tegengekomen. Deze dubbele inhoud betekent eigenlijk niets meer dan dat dezelfde inhoud (pagina, paragraaf..) op twee pagina’s van dezelfde website of op meerdere websites is gepubliceerd. Zoekmachines proberen zoveel mogelijk de originele content te indexeren. Maar laat u niet gek maken: wanneer u geen volledige pagina’s of grote brokken van pagina’s kopieert, dan wordt uw duplicaat wellicht ontdekt, maar zal u daarvoor niet direct onderaan de zoekresultaten bungelen.

SEMrush geeft dit advies:

‘Je dient je te onthouden van het dupliceren van elke vorm van inhoud van elke soort site die er is, of ze nu een directe concurrent zijn of niet. Kijk uit naar dubbele beschrijvingen, paragrafen en hele delen van de kopie, dubbele H1-tags over meerdere pagina’s en URL-kwesties, zoals www en niet-www-versies van dezelfde pagina. Let op het unieke karakter van elk detail om ervoor te zorgen dat een pagina niet alleen in de ogen van Google, maar ook in de ogen van de gebruiker de moeite waard om op te klikken is.’ls algemene regel geldt dat als je geen grote brokken kopieert van andere pagina’s op je eigen site of externe sites, je ook niet de fout in kunt gaan.

U kan de juiste implementatie van de Open Graph metatags testen met behulp van de Facebook Developer tool waar u een Sharing Debugger vindt. U krijgt bij het indienen van een internetadres direct een vertoning hoe deze er op Facebook uit zou komen te zien. Ook Twitter en Pinterest hebben debuggers.

Het kan enige tijd duren voordat optimalisaties op het gebied van SEO effect hebben op uw positie in de Google zoekmachine. Google moet uw winkel opnieuw crawlen (bezoeken) en vervolgens opnieuw rangschikken. De positie waarop uw winkel in de zoekresultaten verschijnt, is afhankelijk van verschillende signalen. Deze veranderen ook niet van de ene op de andere dag. Afhankelijk van de concurrentie en SEO-strategie kan het wijzigen van de ranking enkele weken of maanden duren. Gebruik tools zoals Google Search Console om je ranking in de gaten te houden en regelmatig te kijken of er veranderingen zijn.

Omdat Shopware 6 een volledig nieuwe technologie is, is een “one click”-update van Shopware 5 tot 6 niet mogelijk. Shopware biedt echter een solide migratietool.

Naast het bieden van relevante content, zijn ook factoren zoals de snelheid van uw site van groot belang. U test de snelheid van uw site objectief met een instrument zoals Google PageSpeed Insights. Besef dat verschillende typen pagina’s (bijvoorbeeld de homepage of de productpagina) verschillende scoren zullen hebben. Google hanteert een rood-orange-groen indicatie om te duiden of er een probleem is, of niet. Scoort u rood of oranje, dan dient u uw pagina’s aan te passen om beter te kunnen scoren.

Zolang uw content toegevoegde waarde blijft hebben voor uw doelgroep, mag u zoveel posten als u goed vindt. Het kan helpen om uw posts ook te verspreiden over verschillende sociale media. Zo communiceert u voortdurend, maar telkens op een ander platform.

Om te bepalen of een campagne goed werkt dient u deze te benchmarken met andere campagnes. Voor sommige industrieen bestaan er benchmarks (per medium) of publieke case studies waarin helder over de behaalde resultaten wordt geschreven. Wanneer deze informatie sterke gelijkenissen vertoont met de situatie waarin uw onderneming zich bevindt, dan kan u dit als benchmark hanteren.

Meestal bestaan er echter geen betrouwbare benchmarks voor uw specifieke situatie. Bouw dan aan een structuur met continue A/B-tests, waardoor u weet welke advertenties wel/niet goed presteren. Probeer altijd meerdere advertenties uit.

Tot slot: geef uw campagnes ook zeker de kans om goed te kunnen presteren. De meeste platformen hanteren een zelflerend algoritme, waardoor u ten minste 4 uur na de aanmaak van een campagne uit de buurt dient te blijven.

Zoekmachinemarketing begint bij het oplijsten van relevante zoekwoorden waarop u wenst dat uw klanten bij u terechtkomen. U begint eenvoudig aan zo’n lijst door de belangrijkste woorden die direct in u opkomen te noteren. Kijk eens naar oude uitingen en welke woorden u vaak gebruikt om uw onderneming te beschrijven. Wanneer u zoekt in Google, dan worden de woorden die u intikt direct door Google aangevuld in een dropdown. Deze woorden suggereert Google niet zomaar, maar op basis van zoekopdrachten van anderen. Noteer de voor u relevante suggesties. Ook onderaan de zoekresultatenpagina van Google vindt u dergelijke suggesties, nadat u een zoekopdracht heeft uitgevoerd. In Google Search Console vindt u hoe gebruikers nu al bij u terecht komen.

Heeft u een lijst met mogelijke zoekwoorden? Kijk dan via een instrument zoals Google Trends hoeveel erop gezocht wordt. Uiteraard optimaliseert u voor woorden waarop veel wordt gezocht, anderzijds kan u veel concurrentie verwachten op woorden waarop veel wordt gezocht.

Voor het inzichtelijk maken van relevante zoekwoorden kan u ook gebruik maken van betalende diensten, zoals SEMRush of SERankinkg.

Pickware werkt met realtime data van beide systemen en gebruikt hiervoor de Shopware REST API. Dit betekent dat ontvangen bestellingen (afhankelijk van de door u ingestelde regels, bijvoorbeeld op basis van de betaalstatus) direct worden weergegeven in het Pickware WMS.

Google Analytics is een geavanceerd sitestatistiekenprogramma dat door middel van een kleine tracking code in de broncode van uw website gebruikers ‘volgt’ gedurende het bezoek aan uw site en terugkerende gebruikers kan herkennen. De trackingcode kan rechtstreeks in de broncode worden geplaatst of door middel van een tool zoals Google Tag Manager. Om gevolgd te worden moeten gebruikers toestemming geven voor het plaatsen van een zogenaamde cookie op de computer van de gebruiker.

De prijsstelling voor de Shopware 6 abonnementen met een op maat prijsstelling is grotendeels gebaseerd op uw bruto handelswaarde (GMV) en individuele, functionele, vereisten. De betaling van de abonnementen is op jaarbasis.

Het orderbeheerproces kan verdeeld worden over verschillende fasen. De eerste fase van elk orderbeheerproces begint wanneer een klant een bestelling plaatst bij uw bedrijf en u de betaling daarvan int. De details van de bestelling worden vervolgens doorgestuurd naar uw magazijn voor verzending. Fase 2 betreft het verzenden van de bestelling. Wanneer producten vanuit uw eigen magazijn worden gestuurd, dan begint de verwerking met het picken van de producten conform de pakbon. De individuele producten worden vervolgens ingepakt en de bestelling wordt nog eens op correctheid gecontroleerd. Na controle volgt het verzendlabel, het versturen en de verzendbevestiging naar de klant. In fase 2 kunnen er ook meerdere contacten zijn met leveranciers. Wanneer u bijvoorbeeld gebruik maakt van 3PL (Third party logistics, ofwel een extern fulfilment bedrijf), dropshipping of wanneer u bestelde producten niet op voorraad heeft en een backorder moet plaatsen. In een derde fase komen de post-sale serviceprocessen naar voren. In deze fase nemen bedrijven contact op met klanten om feedback te vragen over de bestelling. Ook worden eventuele retouren en terugbetalingen in deze fase beheerd.

Met Google Ads kan u mogelijke klanten bereiken om te verleiden tot uw aanbod. Het benodigde budget voor Google Ads hangt af van uw marktpotentieel, doelstellingen, concurrentie, beschikbare marketingbudget en de prestatie van andere commerciele media. Wanneer u nog geen ervaring heeft met Google Ads adviseren wij met een beperkt bedrag (bijvoorbeeld 250 euro) aan te vangen en uw prestatie goed te analyseren.

Het is heel eenvoudig om via de grote marketingplatformen van Google en Facebook zelf uw campagnes op te zetten en in te plannen. Anderzijds, kan een specialist ervoor zorgen dat uw marketinginspanning beter rendeert. Maar wat kost een online marketingbureau? En hoe hoog moet uw mediabudget zijn om de inzet van een mediaspecialist te doen renderen?

Het is belangrijk om de kosten van uw campagne op te delen in de initiele opzet, het beheer en de media investering.

Voor de initiele opzet en het beheer van de campagne kan u een (externe) mediaspecialist inzetten ten behoeve van uw campagne. Er zijn grote verschillende in kwaliteit en de daarbij behorende uurtarieven van mediabureaus. Sommige freelancers hanteren een tarief van 65 euro per uur, terwijl grotere bureaus tot 135 euro per uur kunnen aanrekenen voor het beheer van uw campagne. Ook zijn er enkele bureaus die werken op basis van de behaalde prestaties. Reken voor de opzet van uw campagne ten minste 1 uur per medium. De tijdsinvestering voor het beheer hangt af van de mate waarin u uw campagne wenst te blijven optimaliseren. Reken ten minste 2 uur per maand voor het beheer van uw volledige campagne.

De kosten van uw mediainzet hangt af van de markt waarin u actief bent. Voor de meeste internetmedia geldt kort door de bocht dat u telkens mee doet aan een super snelle veiling. De advertentie met het hoogste bod en de beste relevantie wordt vervolgens aan uw doelgroep getoond. Wanneer u verschillende media inzet, dient u er tevens van bewust te zijn dat ieder medium andere definities, prijzen en randvoorwaarden hanteert. Neem bijvoorbeeld de kosten van een impressie. Een impressie (uw banner die getoond is) kan bij het ene medium betekenen dat de uiting ten minste 50% in beeld moest zijn, versus 75% in een concurrerend medium.

Wanneer u heeft besloten om (opnieuw) online te adverteren, dan is het bepalen van een campagnebudget een belangrijk aspect tijdens de voorbereiding. Om tot het juiste budget te komen, primeert de vraag welke doelstelling u heeft. Is de campagne gericht op naamsbekendheid, marktaandeel, bereik of verkoopconversie? Voor campagnes gericht op verkoopconversie (leads, omzet, aantal nieuwe klanten, ..) is het het makkelijkst om een budget te bepalen. Hiervoor moet u uzelf vragen wat een klant gemiddeld uitgeeft aan uw producten of diensten, hoe vaak hij of zij bij u aankoopt en hoe lang hij of zij bij u klant blijft. Vervolgens kan u bepalen hoeveel procent u daarvan als marketingbudget kan uitgeven, hoeveel een nieuwe klant u mag kosten (de klantacquisitiekost). Zo voorkomt u dat de kosten van de campagne uiteindelijk hoger liggen dan de opbrengsten. Uiteindelijk moet u uw marketnginvestering tot concrete omzet herleiden, maar meestal begint het in de vorm van een impressie, klik of conversie.

Het berekenen van het rendement van uw marketingcampagne – en daarmee uw budget – is een lastige klus. Meestal zet u een combinatie van verschillende media in en is het effect van een individuele campagne of uiting moeilijk te herleiden tot uw verkoop. Zeker wanneer u adverteert via een combinatie van on- en offline media. Wilt u uw mediabeheer professionaliseren, dan investeert u daarom in de ontwikkeling van een media attributiemodel gericht op uw specifieke situatie.

Het effect van een campagne op naamsbekendheid – en het daarbij behorende budget – kan u eigenlijk alleen meten door vooraf aan de campagne een degelijke nulmeting uit te voeren ten aanzien van uw naamsbekendheid, om daarna de verbeterde naamsbekendheid te onderzoeken.

Alhoewel het toevoegen van een afbeelding als og:image meestal voldoende is, kan het toch soms zijn dat de afbeelding niet correct wordt weergegeven. Gebruik dan ook de juiste tags om het formaat van de afbeelding aan Facebook door te geven:

  • og:image:width – voor de breedte van de afbeelding, in pixels
  • og:image:height – voor de hoogte van de afbeelding, in pixels

Het blijft bij het gebruik van Open Graph wel noodzakelijk dat het formaat van de afbeelding valt binnen de specificaties van de sociale media. Deze zijn meestal verwoord in minimale en maximale grootte (in pixels), ratio en bestandsgrootte.

Shopware 5 zal tot juli 2024 ondersteund worden. Met een ontwikkelingstijd tussen de 4 en 12 maanden, afhankelijk van de complexiteit van uw huidige webshop, zou u dus ten laatste begin 2023 een migratie naar Shopware 6 of een ander systeem moeten initiëren. Als u na juli 2024 nog een Shopware 5 webshop runt, dan loopt u bijvoorbeeld het risico de AVG te schenden als beveiligingslacunes worden ontdekt en niet (kunnen) worden gedicht.

Wanneer u vandaag al gebruik maakt van een Shopware 6 Professional Edition of Shopware 6 Enterprise Edition, dan kan u moeiteloos overstappen op de voordelen van Shopware 6 Rise, Evolve of Beyond.

Wanneer u een Shopware 6 Professional Edition heeft, dan krijgt u de huidige en toekomstige Shopware Evolve-functies gratis met uitzondering van de B2B-suite en geavanceerd zoeken. Wanneer u een Shopware 6 Enterprise Edition heeft, dan krijgt u de huidige en toekomstige Shopware Beyond-functies gratis.

Voor grote platformen zoals Shopify of Woocommerce zijn er duizenden thema’s beschikbaar en eenvoudig aan te passen met een eigen vormgeving. Het is verleidelijk om zo’n thema aan te kopen. De prijs van zo’n thema is vaak niet hoger dan het uurloon van een ontwikkelaar. Afhankelijk van uw budget en ambities is het gebruik van een standaardthema echter niet altijd verstandig. Om te beginnen dient u bij het ontwerp van het gebruikersinterface allereerst uw klanten en hun taken als uitgangspunt te hanteren. Op basis van een dergelijke analyse kan u bepalen in welke mate een standaardsjabloon wel of niet in de buurt komt bij hun behoeften. Regelmatig presteren deze thema’s ook slecht qua snelheid. Ze gaan dan bijvoorbeeld gepaard met tal van overbodige code voor effecten die voor u niet relevant zijn.

Het is binnen Google Data Studio mogelijk om vrijwel alle grafieken, tabellen en elementen aan te passen in de kleuren van uw huisstijl.

Net als Universal Analytics is Google Analytics 4 een gratis tool van Google.

De meeste consumenten gebruiken Google om een lokale leverancier te vinden. U kunt uw Google Mijn Bedrijf- (Google My Business) profiel zien als een online visitekaartje, met daarop de belangrijkste informatie over uw onderneming (contactgegevens, adres, website, beoordelingen). Google My Business is daarnaast zeer goed geintegreerd in Google Maps. Onze conclusie is daarom dat een goed Google My Business profiel noodzaak is voor iedere onderneming waarbij de fysieke locatie een grote rol speelt.

Wanneer u een product heeft waarnaar wordt gezocht, dan is Google Shopping relevant voor uw bedrijf. Google Shopping-advertenties verschijnen vaak op een zeer zichtbaar deel van de zoekresultatenpagina van Google, boven of naast zoekadvertenties en organische resultaten. Omdat Google Shopping-advertenties een productfoto bevatten, vallen ze meer op in vergelijking met tekstadvertenties en organische resultaten.

Het is met Google Datastudio goed mogelijk om niet-Google bronnen toe te voegen aan een rapport. Bijvoorbeeld de data van Facebook of Instagram. Om niet-Google bronnen te koppelen is vaak wel een (betaalde) connector nodig. De kost van zo’n connector kan varieren van enkele tientjes tot wel 1.000 euro per maand.

De meeste webshops maken gebruik van een e-commerce platform en content management systeem (CMS) – de ene keer wel, de andere keer niet geïntegreerd of gekoppeld aan elkaar. Beide systemen zijn ook sterk uitgebreid in functionaliteit, waardoor veel e-commerce platformen ook als CMS te gebruiken zijn – en vice versa.

Een e-commerce platform gooit u uiteraard niet zomaar overboord. U bent er immers mee bekend en heeft er fors in geïnvesteerd. Ondernemingen dienen de keuze voor een nieuw platform echter te overwegen wanneer:

  • het platform structureel niet meer up-to-date is op het gebied van technische vernieuwing. Ten minste moet het systeem vandaag goed kunnen werken voor mobiel gebruik. Omdat veel technische vernieuwingen buiten het systeem plaats zullen vinden is het ook belangrijk dat er voldoende (eenvoudige en stabiele) mogelijkheden zijn om uw platform te koppelen met andere systemen, bijvoorbeeld middels een standaard plug-in of API;
  • het platform niet meer eenvoudig is aan te passen aan de wensen van de bezoekers. Kleine veranderingen in het ontwerp voor een betere gebruikservaring (UX) moeten uiteraard eenvoudig door te voeren zijn. Lange laadtijden van het digitale aanbod zullen de bezoekers irriteren.

Wanneer er niet regelmatig updates van de technologie worden uitgebracht, dan is dat eigenlijk al een stevig signaal dat het systeem mogelijk verouderd raakt. Ook loopt u dan waarschijnlijk een groter beveiligingsrisico of een kans dat uw systeem niet meer kan voldoen aan de juridisch gestelde eisen.

Er zijn ook organisatorische factoren die geen directe relatie hebben met het e-commerce platform, maar waardoor u toch dient te overwegen of een ander platform uw onderneming niet beter kan ondersteunen. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • uw onderneming fuseert met een andere onderneming, waardoor u waarschijnlijk efficiënter zal kunnen gaan werken als u via een enkel systeem werkt;
  • binnen de strategie van uw onderneming kiest u voor centralisering van bepaalde IT- en/of marketingfuncties – of juist voor decentralisatie;
  • uw onderneming heeft nood aan verdere integratie binnen de leveringsketen (ook wel supply chain integration genoemd), waardoor er grotere eisen zijn om uw e-commerce platform te kunnen integreren met andere systemen;
  • uw onderneming kiest voor een expliciete omnichannelstrategie, waarbij het van essentieel belang is dat u een holistisch beeld heeft van uw klant, via diverse kanalen. Ook zo onstaan er grotere eisen om uw e-commerce platform te kunnen integreren met andere systemen.

Odoo is een suite van softwaretools voor bedrijfsbeheer, waaronder bijvoorbeeld CRM, e-commerce, facturering, boekhouding, productie, magazijn, projectbeheer en voorraadbeheer.

De kracht van Odoo is grotendeels zijn verscheidenheid. De technologie wordt gebruikt door bedrijven uit diverse sectoren, van verschillende grootte. Ook grote ondernemingen vertrouwen op Odoo.

Shopware presteert standaard goed wanneer het zijn B2B-functionaliteit betreft. Via uitbreidingen kunnen specifieke B2B-functies zoals offertebeheer, individuele prijzen en het beheer van verkoopcycli worden toegevoegd.

Net als WordPress is WooCommerce gratis en open source. WooCommerce is volledig gratis voor iedereen om te downloaden, te gebruiken en aan te passen. Wanneer u functies wenst die niet in het standaardpakket zitten, bent u vaak wel gewezen op betaalde plugins, vergelijkbaar met andere e-commercesystemen.

WooCommerce is een plug-in voor WordPress. U installeert dus eerst WordPress. Binnen WordPress kan u eenvoudig WooCommerce als plugin toevoegen.

Als een leverancier u benadert met de belofte dat hij u altijd in de top 10 kan doen komen, dan liegt hij. Om te beginnen zijn zoekresultaten persoonsgebonden: niet iedereen krijgt dezelfde 10 resultaten, op hetzelfde woord. Uw persoonlijk zoekgedrag neemt Google immers ook mee in de resultaten die hij u toont. Ook zijn veel resultaten tijd- of plaatsgebonden. Met veel inspanning kan u wel gemiddeld beter scoren dan uw concurrenten.

Verkopen via marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com omvat zowel het publiceren van uw producten naar deze platforms als het verwerken van ontvangen bestellingen. Shopware biedt een out of the box -productfeed om producten te publiceren naar marktplaatsen, sociale media en Google Shopping. Als alternatief kunt u ook een tool zoals Channable gebruiken om tegelijkertijd naar verschillende platforms te publiceren. Om bestellingen te ontvangen in uw Shopware platform, heeft u een specifieke plugin nodig. Shopware biedt een dergelijke plugin momenteel gratis voor Amazon.

Pickware ondersteunt ook producten die geen streepjescode hebben. De processen kunnen ook zonder handmatig zonder te scannen worden bevestigd. Dit is ook nuttig wanneer de streepjescode slecht is te lezen. Indien gewenst kunnen bij de opslag van nieuwe goederen productspecifieke streepjescodes via Pickware worden gegenereerd en geprint. Dit is ook mogelijk voor alle baklocaties.

Wanneer u Shopware als abonnement in de cloud gebruikt dan heeft u geen ommekijk naar server management en kan u er vanuit gaan dat uw site altijd bereikbaar is en de software automatische wordt geupdated. Host u Shopware zelf (via een VPS of cloudomgeving), dan dient u natuurlijk wel het technisch onderhoud zelf te (laten) doen. U heeft dan wel zelf volledige controle over de door u gekozen IT-infrastructuur, uitgebreidere aanpassingsmogelijkheden en meer controle over de (opslag van) gegevens.

Shopware is een digital commerce platform voor tal van use cases. De Shopware Community Edition biedt een solide basis voor B2B -klanten en kan worden uitgebreid met specifieke functionaliteit door middel van plugins of op maat ontwikkeling. De Shopware Enterprise Edition biedt bovendien een volledig assortiment aan native B2B -functionaliteiten.

Zoekmachines zullen het overmatig gebruik van een specifiek woord als ‘keyword stuffing’ (een vorm van SPAM) classeren, waardoor u juist strafpunten zou kunnen krijgen. Google is duidelijk: schrijf pagina’s op een natuurlijke wijze. Het is meestal veel natuurlijker om in een tekst synoniemen en gerelateerde termen voor het beoogde zoekwoord te gebruiken.

Met Pickware WMS kan u uw klanten ook Click & Collect aanbieden. Hiervoor moet een verzendmethode ‘Click & Collect’ worden aangemaakt. De goederen worden dan op de normale manier gepickt, maar aan het einde van het proces wordt er geen verzendlabel aangemaakt. Het proces wordt gemarkeerd als voltooid zodra uw klant de bestelling ophaalt en de factuur wordt gescand.

Een PIM wordt gebruikt om uw productgegevens te consolideren en centraal te beheren. U kunt het verrijken met aanvullende informatie zoals accessoires, attributen, classificatie, hiërarchieën, lokalisatie en media -activa en video’s. Systemen zoals Magento of Shopware hebben automatisch toegang tot en ophalen van deze gegevens via een interface en weergeven in uw online winkel.

De beste marktplaats om een handmade product op te verkopen is afhankelijk van talloze factoren, zoals de ambitie en de huidige marktpositie. De populairste marktplaatsen voor handmade producten zijn waarschijnlijk Etsy en Ebay. Voordat u de keuze maakt voor een specifieke marktplaats, onderzoekt u echter beter eerst waar uw klanten en concurrenten zich bevinden.

Shopware wordt aangedreven door een mix van de sterkste technologieën. Onder hen zijn Symfony (als een full stack framework), Twig (als motor voor de templates), bootstrap (CSS Framework) en Vue.js (admin).

Welk Shopware-abonnement het beste is voor uw onderneming, hangt af van uw marktpositie en specifieke functionele behoeften. De meeste Shopware 6 gebruikers hebben voldoende aan de Shopware Community Edition. Wanneer zij groeien is Shopware 6 Rise dan een logische keuze. Op basis van een initieel gesprek kunnen we eenvoudig en objectief voor u inschatten welk abonnement het beste is voor uw onderneming.

Universal Analytics wordt vanaf 1 juli 2023 vervangen door Google Analytics 4. Vanaf 1 juli 2023 verwerken standaard Universal Analytics-property’s geen gegevens meer.

Google Analytics 4 (GA4) voldoet niet volledig aan de AVG, wat veel gebruikers binnen de EU zorgen baart. Na de ongeldigverklaring van het Privacy Shield-raamwerk in 2020 moet Google de gegevensbescherming tussen de EU en de VS nog reguleren.

Bij de overname van een webshop spelen alle standaard onderwerpen van een bedrijfsovername een rol (klantenbestand, financien, voorraad, vergunningen, compliance, ..) en aanvullend de digitale prestatie van de webshop (infrastructuur, SEO-positie, ..).

In Belgie kan u niet zomaar online geneesmiddelen verkopen. Om te beginnen dient u een officiele apotheek te zijn. Uw webshop moet verder genotifieerd worden bij het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) en de Orde der Apothekers. Zodra het FAGG uw webshop erkend, moet u die voorzien van het FAGG logo.

Het is in geen geval mogelijk geneesmiddelen op voorschrift online te bestellen, deze kan u doorgaans wel reserveren om ze nadien met het voorschrift af te halen in de apotheek. Ook homeopathische middelen kunnen enkel door een erkende online apotheek verkocht worden.

Wanneer een gebruiker een term invoert in een zoekmachine zoals Google met een specifieke aankoopintentie, zien ze talloze resultaten. Meestal zijn alleen de eerste resultaten van belang voor de gebruiker. Als uw winkel niet is geoptimaliseerd, wordt deze niet weergegeven bij de eerste zoekresultaten. Het resultaat is weinig kliks en een lage verkoop. Met SEO doet beoog je dus dat de webwinkel beter gevonden wordt, het verkeer toeneemt en de omzet vergroot.

De programmatuur en vereisten voor front-end ontwikkeling is in de afgelopen jaren steeds complexer geworden. Denk dan bijvoorbeeld aan specifieke kennis over responsive ontwerp of accesibility. Om die reden is steeds meer nood aan specialistische kennis.

Het Open Graph Protocol zorgt voor een betere gebruikerservaring wanneer de content van uw website wordt gedeeld via social media. Hierdoor verbetert u de zichtbaarheid van uw content en maakt u het aantrekkelijker om door te klikken naar uw site, onder meer omdat de gedeelde content visueler is. Daarnaast helpt Open Graph de social media om uw content beter te begrijpen, wat relevant is omdat steeds vaker social media ook gebruikt wordt als zoekmachine.

Gebruikerstesten vinden meestal één of twee keer tegen het einde van een ontwerp- of ontwikkelingsproces plaats. Dit wordt ook wel summative testing genoemd. Het testen van een werkend prototype komt dichter bij het eindresultaat, dus het is begrijpelijk dat ontwerpers ervoor kiezen om laat te testen als er beperkte tijd en investering is om te testen. Hoewel het testen in een laat stadium belangrijk is, zou het uitvoeren van vroege tests met minder complete ontwerpen (formative testing) ook een fundamenteel onderdeel van het ontwerpproces moeten zijn. Door vroeg in het ontwerpproces te testen, kunnen grote (fundamentele) problemen worden gevonden, die zeer kostbaar zijn om later te herstellen.

Shopware volgt een SemVer (semantisch versiebeheer) met ‘benefits’ strategie. Een SemVer-conforme versie heeft drie nummers: Major, Minor en Patch. Ze worden verhoogd volgens deze regelset: 1.) Major: incompatibele API-wijzigingen worden aangebracht, 2.) Minor: functionaliteit wordt op een achterwaartse manier toegevoegd en 3.) Patch: achterwaartse compatibele bugfixes worden gemaakt. Het deel “met voordelen” is het grote marketingnummer. Shopware 6 is het product. Er is momenteel geen Shopware 7 voorzien.

Cost Per Click (CPC) is een biedmodel voor betaalde advertenties. Bieden op basis van CPC betekent dat u betaalt voor elke klik op uw advertenties. Bijna alle advertentieplatforms gebruiken bieden op basis van kosten per klik. De kost van een klik hangt af van de branche waarin u opereert, de hoeveelheid concurrenten die ook bieden voor advertentieruimte en de advertentiepositie die u beoogt.

Cost per mille (CPM) staat voor de prijs per 1.000 ad impressions of views. Het gaat hier dus om de prijs die u betaalt om uw advertentie 1.000 keer te tonen aan uw doelgroep. Bij CPM wordt onderscheid gemaakt tussen de bruto CPM waarbij ook meerdere views door dezelfde personen meegerekend worden en de netto CPM die staat voor het aantal views door 1.000 afzonderlijke personen. Anders dan advertenties in de gedrukte media, op tv of radio kunnen de views van online advertenties concreet gemeten worden, dus niet afgeleid van het geschatte bereik van het medium (zoals bij tv/radio/gedrukte media). Dat maakt het makkelijker om het effectieve bereik van de advertenties bij de doelgroep af te bakenen. Naast de feitelijke impressie is ook de context van die impressie uiterst belangrijk. Tot slot zijn er natuurlijk zichtbaardere en minder zichtbare plaatsen.

Het gaat dus om de prijs die de adverteerder wil betalen om zijn advertentie 1.000 keer te tonen aan potentiële klanten.

Een API-first aanpak betekent dat Shopware 6 een zeer krachtige API heeft ontwikkeld, waarmee integratie met andere systemen laagdrempeliger wordt. Veel van de Shopware 6 functies zijn via andere systemen aan te sturen – en veel functies van andere sytemen zijn zo door Shopware aan te sturen. Denk dan bijvoorbeeld aan integraties met marktplaatsen, social media, chat- en voicebots.

Wanneer u een extensie gebruikt waarvoor u geen geldige licentie heeft, verschijnt er een bijbehorend bericht wanneer u de admin opent. Ten minste één licentie van de extensies die u gebruikt, is verlopen. Onder de waarschuwing (zie hierboven) ziet u de naam van de betreffende extensie. Shopware maakt geen verschil of de extensie de status “geactiveerd”, “gedeactiveerd” of “verwijderd” heeft in de pluginmanager.

Adaptive webdesign is een type webdesign waarbij de browser een lay-out laadt die speciaal voor het gegeven platform is gemaakt. Om een ​​website te laten slagen, moet deze worden ontworpen met alle gebruikers in gedachten. De laatste jaren kenden we echter een explosie van verschillende (typen) interfaces. Schermformaten variëren van grote bedrijfsmonitoren tot piepkleine slimme horloges, waardoor het een uitdaging is om op elk apparaat hetzelfde goede UX-ontwerp te bieden voor een site. Zowel responsive als adaptive webdesign gaan deze uitdaging aan. Bij responsive webdesign verschijnt dezelfde inhoud in dezelfde volgorde, aangepast en geschaald om het beste in de beschikbare schermruimte te passen. Bij adaptive webdesign wordt een ​​statische, vooraf gedefinieerde lay-out geladen op basis van het gedetecteerde apparaat. Hiervoor moet de web designer verschillende ontwerpen maken op basis van verschillende schermgroottes.

De kans is groter dat mensen op uw website terechtkomen via een zoekmachine dan dat ze er rechtstreeks naartoe gaan. Dus, hoe lokt u die bezoekers en welke strategie moet voorrang krijgen? Zoekmachine optimalisatie (SEO), of pay-per-click search engine advertising (SEA)? Zowel SEO als SEA hebben kosten en baten. De kans is groter dat er op de resultaten van een zoekmachine (vaak ‘organische’ of ‘verdiende’ resultaten genoemd) geklikt wordt dan op de betaalde zoekresultaten. In het voorbije decennium hebben internetgebruikers het verschil tussen die twee geleerd en kennen ze organische resultaten een hogere waarde toe. Voor bedrijven is de klantenacquisitiekost echter heel belangrijk. Er bestaat niet zoiets als ‘gratis SEO met onmiddellijke resultaten’. SEO vraagt tijd en echte inspanningen. SEA, anderzijds, kan ervoor zorgen dat u binnen een dag op de eerste pagina staat voor een groot aantal gerichte termen. Het korte antwoord: zowel SEO als SEA spelen een rol in het verzekeren dat u een deel van het internetverkeer zult krijgen. SEO zal u helpen om langetermijnresultaten te verkrijgen, terwijl SEA uw huidige campagne meteen zal ondersteunen.

Een blockchain is een alsmaar groeiende lijst met records, ook wel blokken genoemd, die aan elkaar gekoppeld zijn en zijn beveiligd zijn met behulp van cryptografie. Elk blok bevat typisch een cryptografische hash van het vorige blok, een tijdstempel en transactiegegevens. Eenmaal opgenomen, dan kunnen de gegevens in een blok niet meer worden gewijzigd zonder alle volgende blokken ook te wijzigen. Blockchaintechnologie, vooral bekend en berucht omwille van Bitcoin en andere cryptocurrencies, is een van de belangrijkste technologieën van het decennium. Talrijke partijen experimenteren met blockchaintechnologie, voor verschillende toepassingen.

CTR staat voor Click Through Rate. Dit is het aantal klikken gedeeld door vertoningen, vermenigvuldigd met 100.

Vanaf 1 juli 2021 is de One-Stop-Shop procedure (EU-OSS) ingegaan, inclusief een digitaal portaal waarmee handelaren en bedrijven aan hun BTW-verplichtingen binnen de EU kunnen voldoen. Wanneer uw intracommunautaire verkoop aan consumenten meer dan 10.000 euro bedraagt, dan moet u zich registreren in het OSS-portaal en uw intracommuautaire BTW-aangifte via dit centrale portaal aangeven.

Dit is de gemiddelde positie van uw pagina(‘s) voor een zoekopdracht of zoekopdrachten.

De metaverse is een op VR gebaseerde wereld die onafhankelijk is van onze fysieke wereld, waar mensen kunnen socializen en deelnemen aan een schijnbaar onbeperkte verscheidenheid aan virtuele ervaringen, allemaal ondersteund door een eigen digitale economie. De metaverse wordt al veel gebruikt in VR-gaming, maar ook de toepassingen naast gaming zijn verbluffend. Muzikanten experimenteren bijvoorbeeld met het hosten van concerten in de metaverse en Manchester City bouwt een virtueel stadion zodat fans wedstrijden kunnen kijken.


De functionele specificaties worden doorgaans opgesteld nadat de business requirements zijn opgesteld. De functionele specificaties zijn een uitwerking, per functie, van de opgestelde vereisten.

Display Advertising is een advertentiemogelijkheid in Google Ads op basis waarvan u advertenties kan laten tonen bij partners van Google. Dit zijn veelal niet-Google websites die advertenties toelaten die gemaakt worden in Google Ads.

Electronic Data Interchange (EDI) is een gestructureerde vorm van elektronische gegevensuitwisseling tussen verschillende computersystemen. Dit kunnen financiële, logistieke of commerciële gegevens zijn, zoals bestellingen, bestelbevestigingen, pakbonnen en facturen. Bedrijven gebruiken EDI om op een efficiënte manier (recurrente) handel te drijven met partners. De stringente structuur van gegevensuitwisseling voorkomt daarnaast fouten. Er bestaan verschillende typen EDI-berichten, soms zelfs speciaal ontwikkeld voor specifieke sectoren. Naast de traditionele EDI-typen (zoals EDIFACT of X12) worden ook XML- en JSON-berichten gebruikt. De berichten kunnen op verschillende manieren uitgewisseld worden: via VAN’s, VPN’s, standaard protocollen (zoals SFTP en e-mail) en synchrone benadering (zoals HTTPS web services en AS2).

Onze EDI-oplossingen zijn klaar om geïntegreerd te worden met toonaangevende ERP’s op de markt.

Het meest gekende alternatief voor Bigcommerce is Shopify, een ander generiek e-commerce platform volgens een SaaS-model. Ook Lightspeed is een platform waarvoor vaak wordt gekozen in plaats van Bigcommerce.

Een API (Application Programming Interface) wordt gebruikt om op een geformaliseerde manier gegevens uit te wisselen tussen twee verschillende systemen. API’s die via het internet werken en gebruikmaken van https://-URL’s, worden web-API’s genoemd. Voorbeelden hiervan zijn het Simple Object Access Protocol (SOAP), Remote Procedure Call (RPC) en Representational State Transfer (REST). API’s kunnen een verzoek om gegevens op te vragen (get) ondersteunen of om gegevens te publiceren (post).

Wanneer een gebruiker op een link klikt die hem naar uw site brengt, telt dat als één klik. Als de gebruiker op een link klikt, op de terugknop drukt en vervolgens opnieuw op dezelfde link klikt – nog steeds één klik. Als hij of zij dan op een andere link naar uw site op de zoekresultatenpagina klikt, dan zijn dat twee klikken. Clicks afkomstig van betaalde Google Ads worden hierin niet meegeteld.

Een contentmanagementsysteem (afgekort: CMS) is een webtoepassing die het mogelijk maakt dat u eenvoudig, zonder technische kennis, documenten en gegevens op internet kan publiceren.

Een ERP-systeem is een systeem dat de belangrijkste bedrijfsprocessen digitaliseerd en soms automatiseert. Het systeem omvat de meest belangrijke processen op het gebied van uw Boekhouding, Inkoop, Logistiek, Magazijnbeheer, Planning, Productie en Verkoop.

Een frequency cap stelt hoe vaak een uniek persoon binnen de doelgroep waarop u adverteert een bepaalde reclamecampagne of specifieke reclameuiting (zoals een banner of een pop-up) te zien mag krijgen. Afhankelijk van uw type klant, de concurrentie en uw ambities kan u deze cap per medium of tijdspanne inplannen. Bijvoorbeeld maximaal 3 banners per week en 1 pop-up gedurende de campagne. Veel campagnes hebben een klik (naar uw online aanbod) nodig om te renderen. Als een uiting al erg vaak is getoond, zonder dat uw doelgroep daarop heeft gereageerd, kan de kans dat er geklikt wordt afnemen. Of erger nog: kan uw doelgroep geirriteerd geraken door uw uitingen.

Een functionele specificatie is een beschrijving van de werking of functies waaraan een webtoepassing moet voldoen. Aan de hand van deze specificatie kunnen ontwikkelaars de gevraagde toepassing realiseren. In de functionele specificatie staat onder meer de scope van het systeem, de gebruikersrollen en bijbehorende rechten, eventuele koppelingen met derde systemen, enzovoort.

Wix is een generiek website content management systeem (CMS) met beperkte e-commerce functies. Enkele alternatieven voor Wix zijn WordPress, Squarespace, Weebly en Webflow.

Met headless technologie wordt bedoeld dat de frontend (hetgeen dat de gebruiker ziet) losgekoppeld is van de backend. Dit zorgt voor een flexibel platform dat veel vrijheid toelaat over hoe (bijvoorbeeld) producten kunnen worden getoond op de website, instore schermen of via voice chat.

Elke keer dat een internetadres in een zoekresultaat verschijnt, genereert deze een impressie. De gebruiker hoeft niet naar beneden te scrollen om uw zoekresultaat te zien om de vertoning te tellen.

Een Progressive Web App (PWA) is een website die eruitziet en zich gedraagt alsof het een mobiele app is. PWA’s zijn gebouwd om te profiteren van native app functies van mobiele apparaten, zonder dat de eindgebruiker een app hoeft te downloaden. Met een PWA is het bijvoorbeeld mogelijk om gebruikers push-notificaties te sturen of beperkte content ook offline te bekijken.

Shopware heeft een partnership met Vue Storefront, een van de PWA-marktleiders.

Snippets zijn kleine specifieke elementen die verschijnen in de zoekresultaten in Google. Google zoekt zelf in de bestaande zoekresultaten relevante informatie die uitgelicht moet worden. Deze wordt dan weergegeven op een speciale manier in de zoekresultaten, afhankelijk van de inhoud van de snippet. U zal ze bovenaan of rechts van de zoekresultaten vinden. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de sectie met vragen en antwoorden die u vaak bovenaan uw Google zoekresultatenpagina zult vinden.

Een universeel unieke identificatie (UUID) is een 128-bits nummer dat unieke internetobjecten of -gegevens identificeert. Een UUID wordt meestal aangeduid met 32 ​​hexadecimale cijfers. Deze cijfers zijn ingedeeld in vijf groepen, in ongelijk aantal en meestal gescheiden door koppeltekens: 8-4-4-4-12. Een UUID verschijnt in dat scenario als b2c33cef-6c0b-4a67-bdae-834fbcdaf85c. Maar evengoed verschijnen ze bijvoorbeeld als 52A056625F594A3EAE70C1D76C92E102. Een gegarandeerde unieke identificatie omvat een verwijzing naar het netwerkadres van de UUID-genererende host, een tijdstempel en een willekeurig onderdeel.

VerpackG (VerpackungsGesetz) is de in Duitsland geldende verpakkingswet die de verantwoordelijkheid van het verwerken van verpakkingsmateriaal bij de partij legt die de verpakking op de markt brengt. Wanneer u verkoopt in Duitsland moet u uw organisatie daarom registreren bij de Zentrale Stelle en een afvalverwerker om een VerpackG registratie- of Lucid-nummer te verkrijgen. Doet u dit niet, dan zal u via verschillende platformen (zoals Amazon Seller Central) niet meer kunnen verkopen in Duitsland.

Een functionele specificatie geeft het gewenste gedrag van een systeem weer. Niet-functionele vereisten zijn bijvoorbeeld kwaliteitseisen of de prestatie waaraan een systeem moet voldoen.

Een ‘witte kassa’ is een door de overheid gecertificeerd kassasysteem dat alle verkoophandelingen in uw zaak registreert. Wanneer u jaarlijks meer dan 25.000 euro (exclusief dranken en BTW) omzet genereert uit maaltijden die ter plaatse geconsumeerd worden, bent u verplicht om een witte kassa aan te schaffen. U moet vanaf dat moment de witte kassa in gebruik blijven houden, ook al zakt uw omzet het jaar nadien terug onder de drempel van 25.000 euro.

De witte kassa bestaat uit drie aan elkaar gekoppelde onderdelen: het kassasysteem, een black box en een VAT signing card. De black box is een fiscale data module (FDM) die de overheid toelaat om de verrichte handelingen in uw systeem te controleren. Zodra u deze heeft, moet u deze registreren en koppelen op de website van de FOD en uw VAT signing card (VSC) aanvragen. De VSC is een persoonlijke smartcard die data gekoppeld aan uw BTW-nummer opslaat in uw FDM.

Dit is een zoekterm die vertoningen van uw sitepagina op een Google zoekresultatenpagina heeft gegenereerd. U kunt zoekopdrachtgegevens alleen vinden in Search Console, niet in Google Analytics.

Page authority (ook wel pagina- of domeinautoriteit) is de autoriteitsscore die elke pagina op uw website krijgt van Google. Hoe hoger deze score, hoe makkelijker uw pagina zal scoren op competitieve zoekwoorden. Page authority wordt afgeleid van uw domeinautoriteit. De hoogste Page Authority vinden we daarom doorgaans op de homepagina van uw website, omdat de meeste externe links naar die pagina zullen verwijzen.Page Authority wordt grotendeels opgebouwd door het aantal externe en interne links die naar de pagina verwijzen.

Google Shopping Performance Max is de opvolger van Google Smart Shopping. Performance Max bestrijkt een mix van Google-kanalen (Search, Display, Discover, Gmail, Youtube en Shopping) in één campagne. Met Google Shopping Performance Max is het voor iedereen super eenvoudig om met alleen maar teksten, beelden, video’s en producten een campagne op te zetten. Google probeert vervolgen om op basis van deze input het beste resultaat te behalen. Performance Max biedt echter slechts beperkt inzicht in die prestaties en opereert een beetje als een soort ‘black box’. Blijf daarom ook kritisch en vergelijk de resultaten met een standaard Google Shopping campagne.

Google Tag Manager is een product van Google waarmee u een fijnmazige tracking kan opzetten voor uw digitale toepassing. De basis van deze tracking is een enkele referentie in de broncode van uw toepassing naar Google Tag Manager in uw broncode. In Google Tag Manager maakt u vervolgens de verbinding naar andere instrumenten die tracking vereisen.

Er zijn veel verschillen tussen Google Analytics 4 (GA4) en Universal Analytics (UA). Hoewel de term gebruikers hetzelfde lijkt, verschilt de berekening voor deze statistiek tussen UA en GA4. Universal Analytics gebruikt ‘Totaal aantal’ gebruikers en Google Analytics 4 gebruikt ‘Actieve gebruikers’.

GA4 heeft momenteel geen mogelijkheid om ‘Views’ (Weergaven) te configureren. Door weergaven te gebruiken, kunt u een testplaats hebben en uw gegevens opschonen door bijvoorbeeld intern verkeer te filteren. Dit wordt algemeen gezien als een van de belangrijkste ontbrekende functionaliteiten van GA4.

Google Analytics 4 is event driven. Dit heeft ertoe geleid dat Google de ‘bounce rate’ statistiek heeft vervangen door een nieuwe ‘engagement rate’ statistiek.

De belangrijkste voordelen van Wix zijn de enorme verzameling aan standaardsjablonen het intuïtieve gebruik door het slepen en neerzetten van contentblokken, die het voor beginners gemakkelijk maken om een professionele website te bouwen.

Met front-end wordt bij webtoepassingen de voorkant, ofwel het gebruikersinterface bedoeld. De betekenis van back-end is minder in steen gebeiteld. Vaak wordt hiermee de admin interface bedoeld van een website of webshop. Maar dit is in feite onjuist. Die interface is gewoon een front-end voor de beheerder. Meestal wordt back-end hier gebruikt in de context van back-end development. Een back-end developer ontwikkelt de functionaliteit, achterliggende logica, integratie en connectie met databases. Een front-end developer ontwikkelt dan weer de werking van het gebruikersinterface. Een ontwikkelaar die beide ontwikkelt heet een full-stack developer.

Onder microconversies worden kleine conversies verstaan die de interesse van uw gebruiker in uw product of dienst aanduiden. Voorbeelden van microconversies zijn de inschrijving op een nieuwsbrief of het downloaden van een white paper. Macroconversies betreffen uw conversies die rechtstreeks matchen met uw bedrijfsdoelstellingen. Voorbeelden van macroconversies zijn een bestelling, offerteaanvraag of contactopname.

Odoo 16 is grotendeels een verbetering van de 30 belangrijkste Odoo apps. Denk dan bijvoorbeeld aan verbeteringen in het beheer van verkooporders, een herstructurering van de coupon/loyaliteitslogica om meer gebruiksscenario’s te ondersteunen en een verbetering van de functies voor massamailings. Odoo introduceert verder een nieuwe app die de kennis van een organisatie centraliseert (geïnspireerd door Wiki).

Open Graph is een HTML-opmaak die door veel social media wordt gebruikt om de daar gedeelde inhoud beter weer te geven. Open Graph geeft echter geen gedetailleerde informatie over uw pagina aan zoekmachines. Schema is een HTML-opmaak die wordt gebruikt door de bekendste zoekmachines, inclusief Google en Bing. Het helpt zoekmachines de inhoud van uw pagina beter te begrijpen en verbetert hoe uw pagina wordt weergegeven in zoekresultaten door er rich snippets van te maken.

Gewapend met (geheime) wiskundige algoritmes heeft de Google zoekmachine als raison d’etre om een zo goed mogelijk antwoord te presenteren op de zoekopdracht van de gebruiker. Deze resultaten op een zoekopdracht vindt u direct onder de Google advertenties. Google doorzoekt continu het internet, interpreteert webpagina’s en indexeert deze voor toekomstige zoekopdrachten. Naast de feitelijke inhoud van pagina’s tellen voor Google ook factoren mee die de gebruikservaring verhogen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de snelheid van opgevraagde pagina’s of als deze ook goed op een mobiele telefoon worden weergegeven. De kunde om pagina’s dusdanig aan te passen dat deze op populaire zoekopdrachten bovenaan de Google zoekresultaten worden getoond noemt men search engine optimization, ofwel SEO. Zonder twijfel hechten gebruikers meer waarde aan de Google zoekresultaten dan aan de in Google weergegeven advertenties. In de praktijk bevat het internet echter zoveel inhoud dat het zeer moeilijk is om bovenaan de resultatenpagina te geraken. Ook verandert Google de onderliggende zoekalgoritmes continu dat succes vandaag geen garantie biedt voor de toekomst. SEA en SEO gaan daarom vaak hand in hand. Met een Google Adwords SEA-campagne kan u in een korte tijd doelgericht veel verkeer naar uw website trekken. Met SEO heeft u de mogelijkheid om binnen een voor u belangrijk onderwerp online autoriteit uit te bouwen.

Shopware 6 wordt vaak vergeleken met Magento 2 – en veel gebruikers van Magento 1 zijn ook gemigreerd naar Shopware 6. Het kan dan ook gesteld worden dat qua volledigheid in de e-commerce functionaliteit, beide platformen erg op elkaar lijken. Beide platformen hebben daarnaast ook een grote community aan developers gebouwd. Beide systemen zijn toekomstvast. Magento is onderdeel van Adobe. Shopware is onafhankelijk, maar ontving een gigantische investering van PayPal en Carlyle. Meestal is Shopware 6 iets goedkoper dan Magento 2.

Linkbuilding is niets meer dan de ativiteit waarin u vraagt aan andere websites om te linken naar uw webpagina’s. Links naar uw pagina’s zijn een zeer belangrijke rankingsfactor. Ze tonen vertrouwen en autoriteit. De links moeten echter wel relevant zijn en uit goed scorende websites. Specifieke websites met talloze ongerelateerde links zijn eerder manipulatief en kunnen door Google als spam bestraft worden.

Wanneer u adverteert via Google, Facebook of ieder ander (offline) medium, wenst u uiteraard te weten wat dat u opbrengt. Meestal meten ondernemers dan rechtlijning de conversie van klik naar aankoop. De meeste klanten converteren echter niet op 1 enkele media uiting. Zij zien bijvoorbeeld uw product op social media, bekijken uw website eens en vinden u enkele dagen later terug in Google. Eerlijker zou in dit scenario zijn om een deel van de omzet toe te wijzen aan uw social media en een ander deel aan Google. Met media- of conversie attributie meet u de toegevoegde waarde van verschillende kanalen en campagnes ten opzichte van uw omzet. Ook wanneer deze niet rechtlijnig van klik naar aankoop een rol hebben gespeeld.

Mobile first webdesign is het ontwerpen en ontwikkelen van een website vanuit een perspectief dat deze vooral geschikt moet zijn voor mobiele toestellen. Mobile first webdesign gaat verder dan het responsive webdesign: naast gebruiksvriendelijkheid behoren ook de structuur en site snelheid vanuit een mobile first perspectief te worden aangepakt.

Omnichannel order management verwijst naar het proces van het beheren van voorraad alle processen gerelateerd aan de orderverwerking ongeacht van welk verkoopkanaal de bestelling geinitieerd is.

Open Graph is een systeem dat oorspronkelijk werd bedacht door Facebook met als doel een betere integratie van websites met Facebook. Facebook zag een toename van het aantal links dat werd geplakt in de berichten en door middel van zogenaamde Rich Graphs gaven zij website eigenaren een zekere ‘controle’ van hoe de website eruit komt te zien in een bericht. Ook LinkedIn en Twitter omarmden Open Graphs.

Het organische verkeer (organic traffic) van uw website zijn de bezoekers op de website afkomstig uit de natuurlijke zoekresultaten.

Het referral verkeer van een website is het verkeer afkomstig van een andere website.

De meeste bezoekers op uw website kopen niet direct bij hun eerste bezoek. Zij surfen het internet en overwegen meerdere aanbiedingen. Remarketing is de marketingactiviteit waarbij u de bezoeker opnieuw benadert, nadat hij uw website heeft verlaten. Remarketing gebeurt bijvoorbeeld via Google Ads, Facebook Ads of direct mail.

Responsive webdesign is een benadering van webdesign waarbij een pagina zichzelf herschikt op basis van de gedetecteerde schermgrootte. Het doel van responsive design is om webpagina’s te bouwen die de schermgrootte en oriëntatie van de bezoeker detecteren en de lay-out op basis daarvan aanpassen. De webpagina’s maken gebruik van flexibele lay-outs, flexibele afbeeldingen en trapsgewijze mediaquery’s op het gebied van stylesheets. Responsive webdesign kan dus worden onderverdeeld in drie hoofdcomponenten: de mediaquery, de webbrowser en de interface zelf.

SEA staat voor Search Engine Advertising.Iedere onderneming heeft een bron van inkomsten nodig om te kunnen blijven bestaan, dus ook zoekmachines. De populaire zoekmachines zoals Google en Bing doen dit door middel van de verkoop van advertenties.

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het rangschikalgoritme van een zoekmachine zoals dat van Google en Bing vergelijkt zoekopdrachten met miljarden pagina’s om te bepalen hoe relevant die zijn. Deze operatie is mogelijk een van de best bewaarde geheimen van het internet. SEO marketeers onderzoeken hoe zoekmachines werken, wat mensen opzoeken, welke zoektermen of trefwoorden worden ingetypt in zoekmachines en aan welke zoekmachines het doelpubliek van een bedrijf de voorkeur geeft. Een website en haar pagina’s kunnen geoptimaliseerd worden door de content en de codering aan te passen, zowel om de relevantie voor specifieke trefwoorden te verhogen als om obstakels voor de indexeringsactiviteiten van zoekmachines te verwijderen. Zoekmachineoptimalisatie is dus een methode om de vindbaarheid van een website of webshop in de zoekresultaten te verbeteren. Het doel is dat de pagina van een website in de eerste zoekresultaten voor relevante zoektermen verschijnt. Het hele gebied van SEO vereist uitgebreide kennis en brengt veel mogelijke verbetermaatregelen met zich mee.

Web3 is de naam gegeven aan een nieuw soort internet dat eigendom is van de bouwers en gebruikers, georkestreerd met (blockchain) tokens. Sommigen stellen dat web3 het internet zoals we dat kennen zal transformeren, traditionele poortwachters zal opheffen en een nieuwe digitale economie zonder tussenpersonen zal inluiden. Critici stellen echter dat web3 niet meer is dan een rebranding voor blockchain / crypto, met als doel een deel van de culturele en politieke bagage van de industrie af te werpen en mensen ervan te overtuigen dat blockchain de volgende fase van computergebruik zal zijn.

Letterlijk vertaald betekent de fold de vouwlijn van uw website. Dit is het allereerste schermbeeld dat de gebruiker ziet bij het openen van uw website, zonder dat hij of zij naar beneden moet scrollen. De term fold is afkomstig van de papieren krant: de krant ligt dubbelgevouwen in de krantenwinkel, waarbij de mogelijke koper verleid wordt op basis van de inhoud boven deze vouwlijn.

Wanneer een website gelijkaardige webpagina’s heeft, riskeert u dat Google deze ervaart als duplicate content. Wannneer Google dat zou doen, kiest Google welke van de pagina’s wel en welke niet worden geindexeerd. Liever wilt u natuurlijk zelf de te indexeren pagina kiezen. Dat doet u met een canonical tag.

U gebruikt de canonical tag in diverse scenario’s. Soms maakt het e-commerceplatform zelf meerdere URLs voor dezelfde content aan, bijvoorbeeld bij een product met meerdere varianten. Soms zijn producten bijna hetzelfde, waardoor u beter een keuze maakt welk product Google moet indexeren. Ook kan het zijn dat u dezelfde content over meerdere domeinnamen heeft gepubliceerd. Maak dan 1 internetadres primair. Gebruik altijd maar 1 canonical tag op een pagina.

Web toegankelijk betekent dat een web toepassing bruikbaar is voor iedereen, ook voor personen met een handicap. Denk daarbij bijvoorbeeld aan blinden, slechtzienden, kleurenblinden, doven, slechthorenden en dyslectici. Er bestaan verschillende richtlijnen die de toegankelijkheid van websites faciliteren, waarbij de meeste gekende de zogenaamde WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) van W3C zijn.

Long tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten die uit drie of meer zoekwoorden bestaan. Veel mensen zoeken op “e-commercebureau” of “e-commercebureau Kortrijk”. De concurrentie om op die woorden bovenaan te staan is daardoor erg groot. Dan is het makkelijker om goed te scoren op woorden waarop nog steeds veel wordt gezocht, maar die specifieker zijn. Bijvoorbeeld: “het beste e-commercebureau Kortrijk” of “e-commercebureau Kortrijk en omstreken”. Mensen gaan steeds specifieker zoeken, dus wordt het steeds relevanter om op dergelijke zoekwoorden te werken.

Er zijn veel alternatieven voor Google Analytics. Matomo (voorheen bekend als Piwik) is een open-source analyseplatform dat gedetailleerde analysegegevens biedt. Het Microsoft-equivalent van Google Analytics heet Clarity. Adobe Analytics is een betaald geavanceerd analyseplatform.

Google Datastudio is een business intelligence systeem. Bekende alternatieven voor Google Datastudio zijn Microsoft’s Power BI en Tableau.

Shopify is misschien wel het meest populaire webshopplatform van dit moment. Toch is ook Shopify niet relevant voor iedereen. Alternatieven voor Shopify zijn Lightspeed (voor diegene die een kassasysteem en e-commerceplatform in 1 systeem zoeken) of Bigcommerce (een online platform zoals Shopify). Zoekt u primair naar een eenvoudige en uit te breiden webshop, dan is Woocommerce (in combinatie met WordPress) ook een goed alternatief om te onderzoeken.

WordPress is een van de bekendste Content Management Systementen (CMS) voor blogs, websites, webshops, enzovoort. Eenvoudige alternatieven om een website mee te maken zijn Wix, Squarespace, Websflow, Weebly, Jimdo en Webflow. Heeft u eigenlijk een webshop nodig, dan zijn alternatieven bijvoorbeeld Shopify en Lightspeed. Tumblr of Medium zijn dan weer veelgebruikte systemen voor blogs.

Een breadcrumb, letterlijk vertaald kruimelpad, bestaat uit een horizontale opsomming van opeenvolgende links met een scheidingsteken daartussen. De meeste website kennen een meerlaagse navigatie. De breadcrumb toont de gebruiker de weg van de homepage naar de pagina waar hij of zij zich op dat moment bevindt. Meestal bevindt de breadcrumb zich linksboven op de pagina.

In de meeste geografische markten is Google absolute marktleider met een marktaandeel van meer dan 90 procent. Andere zoekmachines zijn bijvoorbeeld Microsoft’s Bing of Yandex. Ook deze zoekmachines bieden advertentiemogelijkheden. Aangewakkerd door onrust over hoe Google omgaat met privacy zijn ook talloze kleinere zoekmachines ontstaan. Deze alternatieve zoekmachines, zoals DuckDuckGo, handelen ook miljoenen zoekopdrachten per dag af. Wanneer deze niet als bron van bezoek in uw statistieken voorkomen, dan loont het zeker te verdiepen in hun aanbod. Klanten zijn ook anders gaan zoeken. Steeds vaker wordt er gezocht via social media. Google Adwords vormt samen met Facebook Ads de meest populaire vorm van online advertising. Met de combinatie van Google Adwords en Facebook Ads heeft u de mogelijkheid het grootste online bereik te realiseren. De meeste producenten hebben echter geen breed bereik nodig en breed bereik gaat vrijwel altijd ten koste van de effectiviteit. In specifieke markten is de positie van e-commerce gigant Amazon tot slot al zo groot, dat het merendeel van de consumenten hun zoekopdracht gewoon op dat platform start. In de meeste geografische markten is Google absolute marktleider met een marktaandeel van meer dan 90 procent. Andere zoekmachines zijn bijvoorbeeld Microsoft’s Bing of Yandex. Ook deze zoekmachines bieden advertentiemogelijkheden. Aangewakkerd door onrust over hoe Google omgaat met privacy zijn ook talloze kleinere zoekmachines ontstaan. Deze alternatieve zoekmachines, zoals DuckDuckGo, handelen ook miljoenen zoekopdrachten per dag af. Wanneer deze niet als bron van bezoek in uw statistieken voorkomen, dan loont het zeker te verdiepen in hun aanbod. Klanten zijn ook anders gaan zoeken. Steeds vaker wordt er gezocht via social media. Google Adwords vormt samen met Facebook Ads de meest populaire vorm van online advertising. Met de combinatie van Google Adwords en Facebook Ads heeft u de mogelijkheid het grootste online bereik te realiseren. De meeste producenten hebben echter geen breed bereik nodig en breed bereik gaat vrijwel altijd ten koste van de effectiviteit. In specifieke markten is de positie van e-commerce gigant Amazon tot slot al zo groot, dat het merendeel van de consumenten hun zoekopdracht gewoon op dat platform start.

De belangrijkste technologieën die gebruikt worden voor front-end development zijn HTML (dit bepaalt de structuur van de website), CSS (dit bepaalt hoe de HTML eruit komt te zien, de styling) en Javascript (dit bepaalt de functionaliteit op basis van de interactie met de gebruiker).

De drie meest gebruikte JavaScript frameworks zijn Angular, Vue en React.

Core web vitals zijn metrics aan de hand van welke Google de gebruikerservaring meet van uw website. De belangrijkste core web vitals zijn Largest Contentful Paint (LCP, de tijd die nodig is om het grootste element op de pagina te laden), de Cumulative Lay-out Shift (CLS, de mate waarin content op de pagina verschuift tijdens het laden van de pagina) en de First Input Delay (FID, de tijd tussen het moment dat de bezoeker interactie heeft met de website en het moment dat de site reageert op die interactie).

Exact hanteert API limieten om de betrouwbaarheid en stabiliteit van geintegreerde diensten zoals TransMission te waarborgen, aangezien dit type systemen regelmatig grote pieken kan veroorzaken in het aantal systeemverzoeken.

De limieten zijn ingesteld op een reeks parameters, waaronder:

  1. 5.000 API-aanroepen per app, per bedrijf, per dag;
  2. 200 token-eindpuntaanroepen per API-sleutel, per gebruiker, per dag; u mag niet vaker dan eens per 10 minuten een nieuw toegangstoken aanvragen;
  3. niet meer dan 10 fouten per API-sleutel, per gebruiker, per bedrijf, per eindpunt en per uur; wanneer u deze limiet overschrijdt, wordt uw API-sleutel tijdelijk geblokkeerd voor het doen van verdere verzoeken;
  4. verplichte filtering op enkele en bulk-endpoints waar synchronisatie-API’s beschikbaar zijn.

Op basis van een zogenaamd fair use-beleid kunnen eventueel corrigerende maatregelen genomen worden als de limieten te vaak wordt overschreden. Denk dan bijvoorbeeld aan het dagelijks en herhaaldelijk downloaden van ongewijzigde gegevens.

De belangrijkste Open Graph metatags zijn:

  • og:title – de titel van de pagina
  • og:type – het type pagina, bijvoorbeeld: website, article, product, blog ..
  • og:image – het internetadres (URL) van de afbeelding die als voorvertoning gebruikt moet worden
  • og:url – het internetadres (URL) van de bestemmingspagina
  • og:description – een omschrijving van de pagina in één of twee zinnen
  • og:locale – de taalinstelling; de standaardinstelling van Open Graph content is Engels.

Om TransMission te kunnen gebruiken heeft u een actief abonnement nodig op uw ERP-dienst, Shopware en TransMission. Om te koppelen met het ERP- of boekhoudsysteem dient een verbinding gemaakt te worden tussen de systemen middels gebruikersnaam en wachtwoord. Om de dienst foutloos te kunnen gebruiken, dient er gebruik gemaakt van unieke product-, klant- en bestelnummers. Wanneer u vermoedt dat uw systemen vervuild zijn, dan raden wij u aan eerst een grondige opschoning van uw gegevens uit te voeren.

Twitter heeft zijn eigen versie van Open Graph met de naam Twitter Cards. Ze werken vergelijkbaar aan Open Graph en wanneer er geen Twitter Card is gespecificeerd, dan valt Twitter terug op Open Graph. Bij tweets met een link naar uw website met Twitter Card specificatie, wordt een card toegevoegd onder de tweet. Er zijn meerdere typen Twitter Cards. De basis metatags voor Twitter zijn:

  • twitter:card
  • twitter:site
  • twitter:creator
  • twitter:title
  • twitter:description
  • twitter:image

Shopware ondersteunt de meeste UNIX-gebaseerde besturingssystemen. Uit ervaring raden we aan om Shopware 6 op Linux (bijv. Ubuntu) te installeren. Bekijk altijd de Shopware site voordat u Shopware installeert: https://docs.shopware.com/en/shopware-6-en/first-teps/system-requirements.

De Shopware Shopping Experiences stellen de de webwinkelier in staat om snel en eenvoudig pagina’s aan te maken waarbij verschillende bouwblokken met elkaar gecombineerd kunnen worden in een vrij ontwerp. Hiervoor is geen programmeerkennis vereist. Vanuit het perspectief van de beheerder zijn de Shopping Experiences dus een soort van Content Management Systeem (CMS) binnen Shopware. Vanuit het perspectief van de klant bieden Shopping Experiences vaak pagina’s waarbij content en producten naadloos op 1 pagina staan.

Exact Online biedt u de optie om uw administratie in te zien en bij te werken via de browser, terwijl uw boekhouder of accountant kan meekijken wanneer u dat wenst. Exact Online presteert daarnaast zeer goed op het gebied van financiele analyse.

Via de zogenaamde Shopping Experiences kan u met Shopware uw klanten eenvoudig een winkel aanbieden die content en commerce op een natuurlijke wijze combineert. Met behulp van de uitgebreide API kan u eenvoudig andere systemen koppelen, zoals uw ERP- of kassasysteem.

Voor de digitale verkoop van levensmiddelen gelden dezelfde regels als voor de fysieke verkoop in winkels. U bent verantwoordelijk voor de kwaliteit, voedselzekerheid en traceerbaarheid van de producten. Verder moet de etikettering in de meeste landen in de taal van het land zijn waar deze verkocht wordt. Uiteraard bestaan er ook hygiëneregels voor de afhandeling van bestellingen.

Shopware biedt zowel een cloudoplossing via abonnementsmodel, als een zelfbeheerde open source oplossing. Shopify en Bigcommerce zijn twee bekende alternatieven als u een volledig cloud oplossing zoekt, waarvoor geen technische installatie door uzelf vereist is. Wanneer u een open-sourceoplossing zoekt die u volledig zelf kan beheren, dan zijn bijvoorbeeld Magento en WooCommerce bekende alternatieven. Bepaal voordat u op zoek gaat naar een alternatief voor Shopware dus eerst welk type oplossing u voor uw bedrijf nodig heeft.

Het juist uitvoeren van bestellingen vereist coördinatie tussen verschillende afdelingen, waardoor KPI’s soms moeilijk meetbaar zijn. Nuttige KPI’s zijn: Totale internal kosten per bestelling, het percentage clean orders, de snelheid van order naar verzending en het backorder percentage.

UTM staat voor Urchin Tracking Module, enkele parameters die aan het einde van een internetadres (URL) worden toegevoegd om te weten te komen hoe effectief een bepaalde online marketingcampagne was. De UTM-parameters zijn source (bron van de bezoeker), medium, name (van de campagne), term (gebruikte zoekwoorden in de campagne) en content type. Google biedt een eenvoudige UTM builder om een hyperlink met de juiste UTM- parameters te bouwen.

Er bestaat niet zoiets als ‘de beste technologie’. Er bestaat wel de beste technologie die bij uw bedrijfssituatie past.

In ieder e-commerce-systeem worden klantgegevens verwerkt. Shopware 6 slaat een grote verscheidenheid aan gegevens op, die ofwel een directe referentie (= persoonlijk) of geen directe referentie (= geanonimiseerd) karakter kennen naar de gebruiker. Geanonimiseerde gegevens zijn vallen niet onder de GDPR-regelgeving. Persoonlijke gegevens worden bijvoorbeeld verwerkt bij registratie, bestelling of reviews.

Voor sieraden geldt: bezuinig nooit op je productfoto’s. Goed belichte productfoto’s zijn kritisch voor het succes van de digitale verkoop van juwelen. Ieder juweel heeft ten minste enkele detail- en productfoto’s nodig tegen een effen achtergrond. Bij voorkeur heeft ieder juweel, of ten miste elke collectie, ook enkele lifestyle foto’s met een model. Deze laten goed zien hoe groot het sierraad is en dienen als inspiratie qua styling. Modelfoto’s presteren daarnaast goed in lookbooks en op social media.

De Shopware Professional Edition biedt u ten opzichte van de gratis Community Edition uitgebreidere ondersteuning, individuele maatwerkmogelijkheden en uitgebreide functies. Kiest u voor de Enterprise Edition, dan profiteert u ook van een zeer uitgebreide B2B-suite, een nog betere zoekfunctie en rechtstreekse ondersteuning door de ontwikkelaars van Shopware.

Verouderde content ontstaat over de jaren heen, afhankelijk van het onderwerp, hete ene sneller dan de ander. Verouderde content heeft waarde wanneer het (nog) bezoekers aantrekt via de zoekmachines. Anderzijds kan verouderde content ook concurreren met nieuwe content over hetzelfde onderwerp, op uw site. Immers: per website toont Google hooguit 2 of 3 resultaten in zijn top 10. Verouderde content verwijdert u wannneer de inhoud nutteloos is geworden, update u wanneer de pagina veel verkeer uit zoekmachines aantrekt en voegt u samen met andere content wanneer ze gelijkaardig ranken op dezelfde zoekwoorden. Let op: als u verouderde content verwijderd heeft, vergeet dan niet een redirect in te stellen van de oude pagina naar een pagina die over een vergelijkbaar onderwerp gaat. En voegt u 2 pagina’s samen, onderzoek dan welke van de twee pagina’s het meeste verkeer aantrekt. Zet vervolgens de nieuwe pagina op dit internetadres.

Als je de pagina eenmaal verwijderd hebt, vergeet dan niet een redirect in te stellen van de oude pagina naar een pagina die over een vergelijkbaar onderwerp gaat. Kun je geen gerelateerde pagina vinden? Dan kun je er altijd nog voor kiezen om te redirecten naar de homepagina van je website!

Pickware is primair ontworpen als magazijnbeheersysteem (WMS) voor retailers met een eigen magazijn. Een speciale dropshipping plugin is ontwikkeld voor dropshipment scenario’s. De twee plugins zijn prima te combineren. De combinatie biedt een goede oplossing voor gecombineerde verzending vanuit uw eigen magazijn en directe verzending vanuit de dropshipper.

Additional information

Native integrations

Pickware

Type of system

Hybrid open/closed source, Self-hosted, Software as a Service

Reviews

There are no reviews yet.

Be the first to review “Shopware”

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may also like…