Description
WordPress is het meest populaire content management systeem ter wereld, gebruikt door meer dan de helft van alle websites. Robuust genoeg voor CNN, voldoende toegangkelijk voor de lokale kapsalon.
Kortom: WordPress is ‘s werelds meest populaire contentmanagementsysteem (CMS), waarmee u uw content op internet kunt maken, beheren en delen. WordPress heeft zowel een gehoste (WordPress.com) als een zelf-gehoste (WordPress.org) versie.
WordPress is open source, wat betekent dat je het vrij kunt gebruiken zonder iemand licentiekosten te betalen. Bovendien zijn er honderden mensen over de hele wereld mee bezig. Meer dan de meeste commerciële platforms.
WordPress-plug-ins
Aangezien WordPress het meest populaire CMS ter wereld is, is er een grote verscheidenheid aan plug-ins en widgets om de kernfunctionaliteit van het systeem uit te breiden. De basisfunctie van deze plug-ins is vaak gratis – voor een completere versie wordt betaald.
Elke speciale eis waarmee uw bedrijf te maken kan krijgen, is hoogstwaarschijnlijk al ontwikkeld en gecommercialiseerd als plug-in.
WordPress thema
WordPress maakt ook gebruik van thema’s (soms ook wel sjablonen genoemd), kant-en-klare ontwerpen en lay-outs die u kunt installeren en activeren voor uw door WordPress aangedreven site. WordPress fungeert dan als het hoofdplatform en behandelt uw inhoud (berichten, pagina’s, enzovoort) – terwijl het thema die inhoud weergeeft in uw lay-out naar keuze.
De meeste thema’s kunnen op zijn minst enigszins worden aangepast (kleuren, typografie, enzovoort) aan uw behoeften met behulp van de WordPress-aanpasser.
Uw WordPress-kerntechnologie, thema’s en plug-ins beheren
WordPress en de meeste van zijn – goede – thema’s en plug-ins worden regelmatig bijgewerkt voor voor de hand liggende doeleinden zoals beveiliging en het oplossen van bugs. Ze zijn ook verbeterd op basis van de eisen van gebruikers.
Er zijn letterlijk duizenden thema’s en plug-ins op de markt. Veel daarvan zullen prima met elkaar samenwerken. Gezien de grote verscheidenheid van deze softwarestukken, zijn er echter altijd plug-ins die in strijd zijn met code die in andere thema’s en plug-ins wordt gebruikt, wat problemen veroorzaakt. Simpel gezegd: sommige plug-ins worden ingetrokken en worden niet meer onderhouden, andere bevatten slechte code en volgen de WordPress-normen niet.
Het zou onmogelijk zijn om elk thema en elke plug-in met elkaar te testen. Het beheren van uw WordPress-kerntechnologie, thema’s en plug-ins houdt daarom in dat u ze zorgvuldig moet bijwerken, plannen om storingen te voorkomen (vanwege conflicterende technologie) en de technologie uitgebreid testen om er zeker van te zijn dat ze echt goed werken.
Themapakketten bevatten een changelog.txt die alle wijzigingen voor elke versie beschrijft. Het is de moeite waard om te lezen of de wijzigingen waardevol zijn voor uw site. Het standaardantwoord is echter dat we u aanraden op de hoogte te blijven.
Als u geen wijzigingen heeft aangebracht in themabestanden, kunt u uw bestaande themabestanden overschrijven.
Als je wijzigingen aan je thema hebt aangebracht, moet je de changelog bestuderen om te zien welke bestanden moeten worden bijgewerkt. U kunt uw oude gewijzigde bestand ook vergelijken met het bijgewerkte bestand met een goede HTML-editor of een online tool gebruiken. We raden aan om onderliggende thema’s te gebruiken om wijzigingen op te slaan en te behouden. Dit bespaart u de hoofdpijn van het vergelijken van bestanden en u zorgen te maken over het overschrijven van aanpassingen.
SAMENGEVAT
WordPress is het meest populaire content management systeem ter wereld, gebruikt door meer dan de helft van alle websites. Robuust genoeg voor CNN, voldoende toegangkelijk voor de lokale kapsalon. Kortom: WordPress is ‘s werelds meest populaire contentmanagementsysteem (CMS), waarmee u uw content op internet kunt maken, beheren en delen. WordPress heeft zowel een gehoste (WordPress.com)…
Type technologie: Content Management Systemen (CMS).
Onze Shopware diensten: Front-end ontwikkeling, Functionele specificaties, Inspiratiesessie Digital commerce, Masterclasses & coaching, Systeemintegratie, Systeemmigratie, Zoekmachineoptimalisatie
Handleidingen
Nuttige bronnen
Veelgestelde vragen WordPress
De meeste webshops maken gebruik van een e-commerce platform en content management systeem (CMS) – de ene keer wel, de andere keer niet geïntegreerd of gekoppeld aan elkaar. Beide systemen zijn ook sterk uitgebreid in functionaliteit, waardoor veel e-commerce platformen ook als CMS te gebruiken zijn – en vice versa.
Een e-commerce platform gooit u uiteraard niet zomaar overboord. U bent er immers mee bekend en heeft er fors in geïnvesteerd. Ondernemingen dienen de keuze voor een nieuw platform echter te overwegen wanneer:
- het platform structureel niet meer up-to-date is op het gebied van technische vernieuwing. Ten minste moet het systeem vandaag goed kunnen werken voor mobiel gebruik. Omdat veel technische vernieuwingen buiten het systeem plaats zullen vinden is het ook belangrijk dat er voldoende (eenvoudige en stabiele) mogelijkheden zijn om uw platform te koppelen met andere systemen, bijvoorbeeld middels een standaard plug-in of API;
- het platform niet meer eenvoudig is aan te passen aan de wensen van de bezoekers. Kleine veranderingen in het ontwerp voor een betere gebruikservaring (UX) moeten uiteraard eenvoudig door te voeren zijn. Lange laadtijden van het digitale aanbod zullen de bezoekers irriteren.
Wanneer er niet regelmatig updates van de technologie worden uitgebracht, dan is dat eigenlijk al een stevig signaal dat het systeem mogelijk verouderd raakt. Ook loopt u dan waarschijnlijk een groter beveiligingsrisico of een kans dat uw systeem niet meer kan voldoen aan de juridisch gestelde eisen.
Er zijn ook organisatorische factoren die geen directe relatie hebben met het e-commerce platform, maar waardoor u toch dient te overwegen of een ander platform uw onderneming niet beter kan ondersteunen. Denk dan bijvoorbeeld aan:
- uw onderneming fuseert met een andere onderneming, waardoor u waarschijnlijk efficiënter zal kunnen gaan werken als u via een enkel systeem werkt;
- binnen de strategie van uw onderneming kiest u voor centralisering van bepaalde IT- en/of marketingfuncties – of juist voor decentralisatie;
- uw onderneming heeft nood aan verdere integratie binnen de leveringsketen (ook wel supply chain integration genoemd), waardoor er grotere eisen zijn om uw e-commerce platform te kunnen integreren met andere systemen;
- uw onderneming kiest voor een expliciete omnichannelstrategie, waarbij het van essentieel belang is dat u een holistisch beeld heeft van uw klant, via diverse kanalen. Ook zo onstaan er grotere eisen om uw e-commerce platform te kunnen integreren met andere systemen.
Een blockchain is een alsmaar groeiende lijst met records, ook wel blokken genoemd, die aan elkaar gekoppeld zijn en zijn beveiligd zijn met behulp van cryptografie. Elk blok bevat typisch een cryptografische hash van het vorige blok, een tijdstempel en transactiegegevens. Eenmaal opgenomen, dan kunnen de gegevens in een blok niet meer worden gewijzigd zonder alle volgende blokken ook te wijzigen. Blockchaintechnologie, vooral bekend en berucht omwille van Bitcoin en andere cryptocurrencies, is een van de belangrijkste technologieën van het decennium. Talrijke partijen experimenteren met blockchaintechnologie, voor verschillende toepassingen.
De metaverse is een op VR gebaseerde wereld die onafhankelijk is van onze fysieke wereld, waar mensen kunnen socializen en deelnemen aan een schijnbaar onbeperkte verscheidenheid aan virtuele ervaringen, allemaal ondersteund door een eigen digitale economie. De metaverse wordt al veel gebruikt in VR-gaming, maar ook de toepassingen naast gaming zijn verbluffend. Muzikanten experimenteren bijvoorbeeld met het hosten van concerten in de metaverse en Manchester City bouwt een virtueel stadion zodat fans wedstrijden kunnen kijken.
Met headless technologie wordt bedoeld dat de frontend (hetgeen dat de gebruiker ziet) losgekoppeld is van de backend. Dit zorgt voor een flexibel platform dat veel vrijheid toelaat over hoe (bijvoorbeeld) producten kunnen worden getoond op de website, instore schermen of via voice chat.
Een Progressive Web App (PWA) is een website die eruitziet en zich gedraagt alsof het een mobiele app is. PWA’s zijn gebouwd om te profiteren van native app functies van mobiele apparaten, zonder dat de eindgebruiker een app hoeft te downloaden. Met een PWA is het bijvoorbeeld mogelijk om gebruikers push-notificaties te sturen of beperkte content ook offline te bekijken.
Shopware heeft een partnership met Vue Storefront, een van de PWA-marktleiders.
Een functionele specificatie geeft het gewenste gedrag van een systeem weer. Niet-functionele vereisten zijn bijvoorbeeld kwaliteitseisen of de prestatie waaraan een systeem moet voldoen.
Web3 is de naam gegeven aan een nieuw soort internet dat eigendom is van de bouwers en gebruikers, georkestreerd met (blockchain) tokens. Sommigen stellen dat web3 het internet zoals we dat kennen zal transformeren, traditionele poortwachters zal opheffen en een nieuwe digitale economie zonder tussenpersonen zal inluiden. Critici stellen echter dat web3 niet meer is dan een rebranding voor blockchain / crypto, met als doel een deel van de culturele en politieke bagage van de industrie af te werpen en mensen ervan te overtuigen dat blockchain de volgende fase van computergebruik zal zijn.
Er bestaat niet zoiets als ‘de beste technologie’. Er bestaat wel de beste technologie die bij uw bedrijfssituatie past.
Reviews
There are no reviews yet.