Woocommerce

WooCommerce is een open source e-commerce plug-in voor WordPress. De plug-in is vooral populair bij kleine en middelgrote bedrijven vanwege de eenvoud om te installeren en het grote aantal aanpassingsmogelijkheden. Bovendien is het basisproduct gratis. WooCommerce is een van de meest populaire e-commerce platforms omdat ze alles bieden wat je als eigenaar van een webshop…

Category:

Description

WooCommerce is een open source e-commerce plug-in voor WordPress. De plug-in is vooral populair bij kleine en middelgrote bedrijven vanwege de eenvoud om te installeren en het grote aantal aanpassingsmogelijkheden. Bovendien is het basisproduct gratis.

WooCommerce is een van de meest populaire e-commerce platforms omdat ze alles bieden wat je als eigenaar van een webshop nodig hebt en het in principe gratis is. Het nadeel is dat het wel best wat zweet en tranen kan kosten om het te bouwen en te updaten. Omdat WooCommerce in feite een WordPress plugin is, is het eenvoudig te combineren met de meeste WordPress thema’s en functies.

SAMENGEVAT

WooCommerce is een open source e-commerce plug-in voor WordPress. De plug-in is vooral populair bij kleine en middelgrote bedrijven vanwege de eenvoud om te installeren en het grote aantal aanpassingsmogelijkheden. Bovendien is het basisproduct gratis. WooCommerce is een van de meest populaire e-commerce platforms omdat ze alles bieden wat je als eigenaar van een webshop…

Wat is WooCommerce?

Shopware biedt een uitgebreide basis waarin u uw catalogus, klanten en bestellingen beheert. Door middel van zogenaamde klantgroepen kan u (automatisch) klantsegmenten aanmaken en per segment differentieren in bijvoorbeeld aanbod, prijsstelling of communicatie. Door middel van dynamische productgroepen kan u producten automatisch bundelen in een overzicht op basis van gemeenschappelijke producteigenschappen.

Open source

WooCommerce maakt gebruik van

WordPress

Met de Shopping Experiences van Shopware maakt u middels een drag and drop interface eenvoudig landingspagina’s voor ieder type apparaat. De Shopware builder brengt opgemaakte teksten, afbeeldingen en video’s samen met uw productaanbod. Zo creeert u de meest indrukwekkende etalages of een komt een merkverhaal tot leven.

Meer dan 2000 plugins

Shopware is gebaseerd op state of the art technologie. De software is volledig aanpasbaar en wordt ondersteund door een zeer grote community van ontwikkelaars en andere e-commerce professionals. Er zijn meer dan 2.000 gecertficeerde plugins beschikbaar voor Shopware, waarmee u veilig een eenvoudig de (gratis) standaardfuncties kan uitbreiden.

Handleidingen

Volgt.

U kan de juiste implementatie van de Open Graph metatags testen met behulp van de Facebook Developer tool waar u een Sharing Debugger vindt. U krijgt bij het indienen van een internetadres direct een vertoning hoe deze er op Facebook uit zou komen te zien. Ook Twitter en Pinterest hebben debuggers.

Het kan enige tijd duren voordat optimalisaties op het gebied van SEO effect hebben op uw positie in de Google zoekmachine. Google moet uw winkel opnieuw crawlen (bezoeken) en vervolgens opnieuw rangschikken. De positie waarop uw winkel in de zoekresultaten verschijnt, is afhankelijk van verschillende signalen. Deze veranderen ook niet van de ene op de andere dag. Afhankelijk van de concurrentie en SEO-strategie kan het wijzigen van de ranking enkele weken of maanden duren. Gebruik tools zoals Google Search Console om je ranking in de gaten te houden en regelmatig te kijken of er veranderingen zijn.

Naast het bieden van relevante content, zijn ook factoren zoals de snelheid van uw site van groot belang. U test de snelheid van uw site objectief met een instrument zoals Google PageSpeed Insights. Besef dat verschillende typen pagina’s (bijvoorbeeld de homepage of de productpagina) verschillende scoren zullen hebben. Google hanteert een rood-orange-groen indicatie om te duiden of er een probleem is, of niet. Scoort u rood of oranje, dan dient u uw pagina’s aan te passen om beter te kunnen scoren.

Zoekmachinemarketing begint bij het oplijsten van relevante zoekwoorden waarop u wenst dat uw klanten bij u terechtkomen. U begint eenvoudig aan zo’n lijst door de belangrijkste woorden die direct in u opkomen te noteren. Kijk eens naar oude uitingen en welke woorden u vaak gebruikt om uw onderneming te beschrijven. Wanneer u zoekt in Google, dan worden de woorden die u intikt direct door Google aangevuld in een dropdown. Deze woorden suggereert Google niet zomaar, maar op basis van zoekopdrachten van anderen. Noteer de voor u relevante suggesties. Ook onderaan de zoekresultatenpagina van Google vindt u dergelijke suggesties, nadat u een zoekopdracht heeft uitgevoerd. In Google Search Console vindt u hoe gebruikers nu al bij u terecht komen.

Heeft u een lijst met mogelijke zoekwoorden? Kijk dan via een instrument zoals Google Trends hoeveel erop gezocht wordt. Uiteraard optimaliseert u voor woorden waarop veel wordt gezocht, anderzijds kan u veel concurrentie verwachten op woorden waarop veel wordt gezocht.

Voor het inzichtelijk maken van relevante zoekwoorden kan u ook gebruik maken van betalende diensten, zoals SEMRush of SERankinkg.

Alhoewel het toevoegen van een afbeelding als og:image meestal voldoende is, kan het toch soms zijn dat de afbeelding niet correct wordt weergegeven. Gebruik dan ook de juiste tags om het formaat van de afbeelding aan Facebook door te geven:

  • og:image:width – voor de breedte van de afbeelding, in pixels
  • og:image:height – voor de hoogte van de afbeelding, in pixels

Het blijft bij het gebruik van Open Graph wel noodzakelijk dat het formaat van de afbeelding valt binnen de specificaties van de sociale media. Deze zijn meestal verwoord in minimale en maximale grootte (in pixels), ratio en bestandsgrootte.

Als een leverancier u benadert met de belofte dat hij u altijd in de top 10 kan doen komen, dan liegt hij. Om te beginnen zijn zoekresultaten persoonsgebonden: niet iedereen krijgt dezelfde 10 resultaten, op hetzelfde woord. Uw persoonlijk zoekgedrag neemt Google immers ook mee in de resultaten die hij u toont. Ook zijn veel resultaten tijd- of plaatsgebonden. Met veel inspanning kan u wel gemiddeld beter scoren dan uw concurrenten.

Zoekmachines zullen het overmatig gebruik van een specifiek woord als ‘keyword stuffing’ (een vorm van SPAM) classeren, waardoor u juist strafpunten zou kunnen krijgen. Google is duidelijk: schrijf pagina’s op een natuurlijke wijze. Het is meestal veel natuurlijker om in een tekst synoniemen en gerelateerde termen voor het beoogde zoekwoord te gebruiken.

Wanneer een gebruiker een term invoert in een zoekmachine zoals Google met een specifieke aankoopintentie, zien ze talloze resultaten. Meestal zijn alleen de eerste resultaten van belang voor de gebruiker. Als uw winkel niet is geoptimaliseerd, wordt deze niet weergegeven bij de eerste zoekresultaten. Het resultaat is weinig kliks en een lage verkoop. Met SEO doet beoog je dus dat de webwinkel beter gevonden wordt, het verkeer toeneemt en de omzet vergroot.

Het Open Graph Protocol zorgt voor een betere gebruikerservaring wanneer de content van uw website wordt gedeeld via social media. Hierdoor verbetert u de zichtbaarheid van uw content en maakt u het aantrekkelijker om door te klikken naar uw site, onder meer omdat de gedeelde content visueler is. Daarnaast helpt Open Graph de social media om uw content beter te begrijpen, wat relevant is omdat steeds vaker social media ook gebruikt wordt als zoekmachine.

De kans is groter dat mensen op uw website terechtkomen via een zoekmachine dan dat ze er rechtstreeks naartoe gaan. Dus, hoe lokt u die bezoekers en welke strategie moet voorrang krijgen? Zoekmachine optimalisatie (SEO), of pay-per-click search engine advertising (SEA)? Zowel SEO als SEA hebben kosten en baten. De kans is groter dat er op de resultaten van een zoekmachine (vaak ‘organische’ of ‘verdiende’ resultaten genoemd) geklikt wordt dan op de betaalde zoekresultaten. In het voorbije decennium hebben internetgebruikers het verschil tussen die twee geleerd en kennen ze organische resultaten een hogere waarde toe. Voor bedrijven is de klantenacquisitiekost echter heel belangrijk. Er bestaat niet zoiets als ‘gratis SEO met onmiddellijke resultaten’. SEO vraagt tijd en echte inspanningen. SEA, anderzijds, kan ervoor zorgen dat u binnen een dag op de eerste pagina staat voor een groot aantal gerichte termen. Het korte antwoord: zowel SEO als SEA spelen een rol in het verzekeren dat u een deel van het internetverkeer zult krijgen. SEO zal u helpen om langetermijnresultaten te verkrijgen, terwijl SEA uw huidige campagne meteen zal ondersteunen.

Snippets zijn kleine specifieke elementen die verschijnen in de zoekresultaten in Google. Google zoekt zelf in de bestaande zoekresultaten relevante informatie die uitgelicht moet worden. Deze wordt dan weergegeven op een speciale manier in de zoekresultaten, afhankelijk van de inhoud van de snippet. U zal ze bovenaan of rechts van de zoekresultaten vinden. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de sectie met vragen en antwoorden die u vaak bovenaan uw Google zoekresultatenpagina zult vinden.

Page authority (ook wel pagina- of domeinautoriteit) is de autoriteitsscore die elke pagina op uw website krijgt van Google. Hoe hoger deze score, hoe makkelijker uw pagina zal scoren op competitieve zoekwoorden. Page authority wordt afgeleid van uw domeinautoriteit. De hoogste Page Authority vinden we daarom doorgaans op de homepagina van uw website, omdat de meeste externe links naar die pagina zullen verwijzen.Page Authority wordt grotendeels opgebouwd door het aantal externe en interne links die naar de pagina verwijzen.

Open Graph is een HTML-opmaak die door veel social media wordt gebruikt om de daar gedeelde inhoud beter weer te geven. Open Graph geeft echter geen gedetailleerde informatie over uw pagina aan zoekmachines. Schema is een HTML-opmaak die wordt gebruikt door de bekendste zoekmachines, inclusief Google en Bing. Het helpt zoekmachines de inhoud van uw pagina beter te begrijpen en verbetert hoe uw pagina wordt weergegeven in zoekresultaten door er rich snippets van te maken.

Gewapend met (geheime) wiskundige algoritmes heeft de Google zoekmachine als raison d’etre om een zo goed mogelijk antwoord te presenteren op de zoekopdracht van de gebruiker. Deze resultaten op een zoekopdracht vindt u direct onder de Google advertenties. Google doorzoekt continu het internet, interpreteert webpagina’s en indexeert deze voor toekomstige zoekopdrachten. Naast de feitelijke inhoud van pagina’s tellen voor Google ook factoren mee die de gebruikservaring verhogen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de snelheid van opgevraagde pagina’s of als deze ook goed op een mobiele telefoon worden weergegeven. De kunde om pagina’s dusdanig aan te passen dat deze op populaire zoekopdrachten bovenaan de Google zoekresultaten worden getoond noemt men search engine optimization, ofwel SEO. Zonder twijfel hechten gebruikers meer waarde aan de Google zoekresultaten dan aan de in Google weergegeven advertenties. In de praktijk bevat het internet echter zoveel inhoud dat het zeer moeilijk is om bovenaan de resultatenpagina te geraken. Ook verandert Google de onderliggende zoekalgoritmes continu dat succes vandaag geen garantie biedt voor de toekomst. SEA en SEO gaan daarom vaak hand in hand. Met een Google Adwords SEA-campagne kan u in een korte tijd doelgericht veel verkeer naar uw website trekken. Met SEO heeft u de mogelijkheid om binnen een voor u belangrijk onderwerp online autoriteit uit te bouwen.

Linkbuilding is niets meer dan de ativiteit waarin u vraagt aan andere websites om te linken naar uw webpagina’s. Links naar uw pagina’s zijn een zeer belangrijke rankingsfactor. Ze tonen vertrouwen en autoriteit. De links moeten echter wel relevant zijn en uit goed scorende websites. Specifieke websites met talloze ongerelateerde links zijn eerder manipulatief en kunnen door Google als spam bestraft worden.

Open Graph is een systeem dat oorspronkelijk werd bedacht door Facebook met als doel een betere integratie van websites met Facebook. Facebook zag een toename van het aantal links dat werd geplakt in de berichten en door middel van zogenaamde Rich Graphs gaven zij website eigenaren een zekere ‘controle’ van hoe de website eruit komt te zien in een bericht. Ook LinkedIn en Twitter omarmden Open Graphs.

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het rangschikalgoritme van een zoekmachine zoals dat van Google en Bing vergelijkt zoekopdrachten met miljarden pagina’s om te bepalen hoe relevant die zijn. Deze operatie is mogelijk een van de best bewaarde geheimen van het internet. SEO marketeers onderzoeken hoe zoekmachines werken, wat mensen opzoeken, welke zoektermen of trefwoorden worden ingetypt in zoekmachines en aan welke zoekmachines het doelpubliek van een bedrijf de voorkeur geeft. Een website en haar pagina’s kunnen geoptimaliseerd worden door de content en de codering aan te passen, zowel om de relevantie voor specifieke trefwoorden te verhogen als om obstakels voor de indexeringsactiviteiten van zoekmachines te verwijderen. Zoekmachineoptimalisatie is dus een methode om de vindbaarheid van een website of webshop in de zoekresultaten te verbeteren. Het doel is dat de pagina van een website in de eerste zoekresultaten voor relevante zoektermen verschijnt. Het hele gebied van SEO vereist uitgebreide kennis en brengt veel mogelijke verbetermaatregelen met zich mee.

Wanneer een website gelijkaardige webpagina’s heeft, riskeert u dat Google deze ervaart als duplicate content. Wannneer Google dat zou doen, kiest Google welke van de pagina’s wel en welke niet worden geindexeerd. Liever wilt u natuurlijk zelf de te indexeren pagina kiezen. Dat doet u met een canonical tag.

U gebruikt de canonical tag in diverse scenario’s. Soms maakt het e-commerceplatform zelf meerdere URLs voor dezelfde content aan, bijvoorbeeld bij een product met meerdere varianten. Soms zijn producten bijna hetzelfde, waardoor u beter een keuze maakt welk product Google moet indexeren. Ook kan het zijn dat u dezelfde content over meerdere domeinnamen heeft gepubliceerd. Maak dan 1 internetadres primair. Gebruik altijd maar 1 canonical tag op een pagina.

Long tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten die uit drie of meer zoekwoorden bestaan. Veel mensen zoeken op “e-commercebureau” of “e-commercebureau Kortrijk”. De concurrentie om op die woorden bovenaan te staan is daardoor erg groot. Dan is het makkelijker om goed te scoren op woorden waarop nog steeds veel wordt gezocht, maar die specifieker zijn. Bijvoorbeeld: “het beste e-commercebureau Kortrijk” of “e-commercebureau Kortrijk en omstreken”. Mensen gaan steeds specifieker zoeken, dus wordt het steeds relevanter om op dergelijke zoekwoorden te werken.

Core web vitals zijn metrics aan de hand van welke Google de gebruikerservaring meet van uw website. De belangrijkste core web vitals zijn Largest Contentful Paint (LCP, de tijd die nodig is om het grootste element op de pagina te laden), de Cumulative Lay-out Shift (CLS, de mate waarin content op de pagina verschuift tijdens het laden van de pagina) en de First Input Delay (FID, de tijd tussen het moment dat de bezoeker interactie heeft met de website en het moment dat de site reageert op die interactie).

De belangrijkste Open Graph metatags zijn:

  • og:title – de titel van de pagina
  • og:type – het type pagina, bijvoorbeeld: website, article, product, blog ..
  • og:image – het internetadres (URL) van de afbeelding die als voorvertoning gebruikt moet worden
  • og:url – het internetadres (URL) van de bestemmingspagina
  • og:description – een omschrijving van de pagina in één of twee zinnen
  • og:locale – de taalinstelling; de standaardinstelling van Open Graph content is Engels.

Twitter heeft zijn eigen versie van Open Graph met de naam Twitter Cards. Ze werken vergelijkbaar aan Open Graph en wanneer er geen Twitter Card is gespecificeerd, dan valt Twitter terug op Open Graph. Bij tweets met een link naar uw website met Twitter Card specificatie, wordt een card toegevoegd onder de tweet. Er zijn meerdere typen Twitter Cards. De basis metatags voor Twitter zijn:

  • twitter:card
  • twitter:site
  • twitter:creator
  • twitter:title
  • twitter:description
  • twitter:image

Verouderde content ontstaat over de jaren heen, afhankelijk van het onderwerp, hete ene sneller dan de ander. Verouderde content heeft waarde wanneer het (nog) bezoekers aantrekt via de zoekmachines. Anderzijds kan verouderde content ook concurreren met nieuwe content over hetzelfde onderwerp, op uw site. Immers: per website toont Google hooguit 2 of 3 resultaten in zijn top 10. Verouderde content verwijdert u wannneer de inhoud nutteloos is geworden, update u wanneer de pagina veel verkeer uit zoekmachines aantrekt en voegt u samen met andere content wanneer ze gelijkaardig ranken op dezelfde zoekwoorden. Let op: als u verouderde content verwijderd heeft, vergeet dan niet een redirect in te stellen van de oude pagina naar een pagina die over een vergelijkbaar onderwerp gaat. En voegt u 2 pagina’s samen, onderzoek dan welke van de twee pagina’s het meeste verkeer aantrekt. Zet vervolgens de nieuwe pagina op dit internetadres.

Als je de pagina eenmaal verwijderd hebt, vergeet dan niet een redirect in te stellen van de oude pagina naar een pagina die over een vergelijkbaar onderwerp gaat. Kun je geen gerelateerde pagina vinden? Dan kun je er altijd nog voor kiezen om te redirecten naar de homepagina van je website!

Reviews

There are no reviews yet.

Be the first to review “Woocommerce”

Your email address will not be published. Required fields are marked *