Description
Pimcore is een open source platform dat helpt om bedrijfsgegevens te verzamelen, verrijken en verspreiden met als doel om klanten een consistent en up-to-date ervaringen aan te bieden. In een naadloos geïntegreerd platform biedt Pimcore een oplossing voor PIM, MDM, DAM, CDP en DXP. Pimcore elimineert datasilo’s. Pimcore blinkt dankzij zijn API-gestuurde aanpak uit in flexibiliteit.
Pimcore is een open source systeem en daarmee in de basis gratis. Uitgebreidere functies zijn wel betalend. Omdat de basisversie reeds een zeer uitgebreid PIM-systeem betreft waarvoor u geen licentiekosten betaalt, is Pimcore een veel gekozen platform.
Pimcore biedt een geintegreerde suite voor Data en Experience Management. De motor achter Pimcore is het efficiente beheer van data. Met Pimcore kan u via uitgebreide en geavanceerde configuraties zelf bepalen hoe uw data gestructureerd moet zijn en hoe deze is te verrijken. Deze gegevens zijn vervolgens eenvoudig uit te wisselen met derde systemen.
Een belangrijk aspect van dergelijke systemen is de schaalbaarheid van het platform. Wanneer data groeit, dan is het belangrijk dat uw PIM-systeem mee kan groeien en het verwerken van grote hoeveelheden data aankan. Pimcore scoort uitermate goed in schaalbaarheid.
SAMENGEVAT
Pimcore is een open source platform dat helpt om bedrijfsgegevens te verzamelen, verrijken en verspreiden met als doel om klanten een consistent en up-to-date ervaringen aan te bieden. In een naadloos geïntegreerd platform biedt Pimcore een oplossing voor PIM, MDM, DAM, CDP en DXP. Pimcore elimineert datasilo’s. Pimcore blinkt dankzij zijn API-gestuurde aanpak uit in…
Onze Pimcore diensten : Functionele specificaties, Systeemintegratie.
In de basis is Pimcore een Product Information Management (PIM) systeem. Een PIM systeem helpt bedrijven om op een geavanceerde wijze productinformatie te beheren. Met behulp van een PIM-systeem biedt u up-to-date, consistente en gepersonaliseerde ervaringen aan gebruikers.
Verzamelen
Zet Pimcore in als centrale productendatabase voor uw onderneming. Pimcore fungeert dan als een repository voor uw masterdata. Met Pimcore vermijd u inconsistentie in de data. Bespaar tijd door het verzamelen van data te structureren in workflows.
Verrijken
Verrijk de data met media assets en andere commerciele data die de productbeleving van uw eindklanten verbeterd. Verrijk met technische fiches, commerciele uitingen, producteigenschappen, handleidingen, enzovoort.
Verspreiden
Exporteer de productgegevens naar verschillende kanalen voor een consistente omnichannel productervaring. Koppel Pimcore bijvoorbeeld aan uw e-commercesysteem om deze up-to-date te houden met de laatste productinformatie.
Pimcore kent 6 modules, waarvan 4 op het gebied van Data Management en 2 op het gebied van Experience Management.
Product Information Management (PIM)
De basis van Pimcore is de PIM module. Een PIM-systeem stelt u in staat om een consistent productverhaal te vertellen over al uw kanalen. Bovendien vereenvoudigt het PIM-systeem beheer van productgegevens over meerdere productcatalogi.
Master Data Management (MDM)
Met behulp van de Pimcore Master Data Management module centraliseert u al uw data. Hier specificeert u de hiërarchie, structuur, versies, validatie, attributen, omschrijvingen, vertalingen, documentatie en gerelateerde metadata.
Digital Asset Management (DAM)
Met de DAM module van Pimcore centraliseert u alle mediabestanden van de onderneming, zoals afbeeldingen, illustraties, video en documenten. De DAM ondersteunt daarnaast de benodigde workflows voor publishing.
Customer Data Platform (CDP)
Met behulp van het Customer Data Platform beheert u klantgegevens op een centrale plek, analyseer hun gedrag, segmenteer klanten en initieer gepersonaliseerde en geautomatiseerde marketing.
Digital Experience Platform (DXP/CMS)
Met het Content Management Systeem van Pimcore publiceert u gepersonaliseerde content over meerdere kanalen. Het DXP is ook headless in te zetten op basis vam de GraphQL-API.
Digital Commerce Platform
Met Pimcore kan u ook webshops bouwen, die vooral performant zijn in B2B-situaties. Denk dan onder meer aan order flows, speciale prijzen, klantenportalen en uitgebreide productconfiguraties.
Handleidingen
Volgt.
Nuttige bronnen
Veelgestelde vragen Pimcore
De meeste webshops maken gebruik van een e-commerce platform en content management systeem (CMS) – de ene keer wel, de andere keer niet geïntegreerd of gekoppeld aan elkaar. Beide systemen zijn ook sterk uitgebreid in functionaliteit, waardoor veel e-commerce platformen ook als CMS te gebruiken zijn – en vice versa.
Een e-commerce platform gooit u uiteraard niet zomaar overboord. U bent er immers mee bekend en heeft er fors in geïnvesteerd. Ondernemingen dienen de keuze voor een nieuw platform echter te overwegen wanneer:
- het platform structureel niet meer up-to-date is op het gebied van technische vernieuwing. Ten minste moet het systeem vandaag goed kunnen werken voor mobiel gebruik. Omdat veel technische vernieuwingen buiten het systeem plaats zullen vinden is het ook belangrijk dat er voldoende (eenvoudige en stabiele) mogelijkheden zijn om uw platform te koppelen met andere systemen, bijvoorbeeld middels een standaard plug-in of API;
- het platform niet meer eenvoudig is aan te passen aan de wensen van de bezoekers. Kleine veranderingen in het ontwerp voor een betere gebruikservaring (UX) moeten uiteraard eenvoudig door te voeren zijn. Lange laadtijden van het digitale aanbod zullen de bezoekers irriteren.
Wanneer er niet regelmatig updates van de technologie worden uitgebracht, dan is dat eigenlijk al een stevig signaal dat het systeem mogelijk verouderd raakt. Ook loopt u dan waarschijnlijk een groter beveiligingsrisico of een kans dat uw systeem niet meer kan voldoen aan de juridisch gestelde eisen.
Er zijn ook organisatorische factoren die geen directe relatie hebben met het e-commerce platform, maar waardoor u toch dient te overwegen of een ander platform uw onderneming niet beter kan ondersteunen. Denk dan bijvoorbeeld aan:
- uw onderneming fuseert met een andere onderneming, waardoor u waarschijnlijk efficiënter zal kunnen gaan werken als u via een enkel systeem werkt;
- binnen de strategie van uw onderneming kiest u voor centralisering van bepaalde IT- en/of marketingfuncties – of juist voor decentralisatie;
- uw onderneming heeft nood aan verdere integratie binnen de leveringsketen (ook wel supply chain integration genoemd), waardoor er grotere eisen zijn om uw e-commerce platform te kunnen integreren met andere systemen;
- uw onderneming kiest voor een expliciete omnichannelstrategie, waarbij het van essentieel belang is dat u een holistisch beeld heeft van uw klant, via diverse kanalen. Ook zo onstaan er grotere eisen om uw e-commerce platform te kunnen integreren met andere systemen.
Een blockchain is een alsmaar groeiende lijst met records, ook wel blokken genoemd, die aan elkaar gekoppeld zijn en zijn beveiligd zijn met behulp van cryptografie. Elk blok bevat typisch een cryptografische hash van het vorige blok, een tijdstempel en transactiegegevens. Eenmaal opgenomen, dan kunnen de gegevens in een blok niet meer worden gewijzigd zonder alle volgende blokken ook te wijzigen. Blockchaintechnologie, vooral bekend en berucht omwille van Bitcoin en andere cryptocurrencies, is een van de belangrijkste technologieën van het decennium. Talrijke partijen experimenteren met blockchaintechnologie, voor verschillende toepassingen.
De metaverse is een op VR gebaseerde wereld die onafhankelijk is van onze fysieke wereld, waar mensen kunnen socializen en deelnemen aan een schijnbaar onbeperkte verscheidenheid aan virtuele ervaringen, allemaal ondersteund door een eigen digitale economie. De metaverse wordt al veel gebruikt in VR-gaming, maar ook de toepassingen naast gaming zijn verbluffend. Muzikanten experimenteren bijvoorbeeld met het hosten van concerten in de metaverse en Manchester City bouwt een virtueel stadion zodat fans wedstrijden kunnen kijken.
Met headless technologie wordt bedoeld dat de frontend (hetgeen dat de gebruiker ziet) losgekoppeld is van de backend. Dit zorgt voor een flexibel platform dat veel vrijheid toelaat over hoe (bijvoorbeeld) producten kunnen worden getoond op de website, instore schermen of via voice chat.
Een Progressive Web App (PWA) is een website die eruitziet en zich gedraagt alsof het een mobiele app is. PWA’s zijn gebouwd om te profiteren van native app functies van mobiele apparaten, zonder dat de eindgebruiker een app hoeft te downloaden. Met een PWA is het bijvoorbeeld mogelijk om gebruikers push-notificaties te sturen of beperkte content ook offline te bekijken.
Shopware heeft een partnership met Vue Storefront, een van de PWA-marktleiders.
Een functionele specificatie geeft het gewenste gedrag van een systeem weer. Niet-functionele vereisten zijn bijvoorbeeld kwaliteitseisen of de prestatie waaraan een systeem moet voldoen.
Web3 is de naam gegeven aan een nieuw soort internet dat eigendom is van de bouwers en gebruikers, georkestreerd met (blockchain) tokens. Sommigen stellen dat web3 het internet zoals we dat kennen zal transformeren, traditionele poortwachters zal opheffen en een nieuwe digitale economie zonder tussenpersonen zal inluiden. Critici stellen echter dat web3 niet meer is dan een rebranding voor blockchain / crypto, met als doel een deel van de culturele en politieke bagage van de industrie af te werpen en mensen ervan te overtuigen dat blockchain de volgende fase van computergebruik zal zijn.
Er bestaat niet zoiets als ‘de beste technologie’. Er bestaat wel de beste technologie die bij uw bedrijfssituatie past.
Reviews
There are no reviews yet.