Description
Google Data Studio (GDS) is een business intelligence product van Google waarmee u allerlei data vanuit verschillende bronnen kan combineren en visualiseren in grafieken voor een verbeterde besluitvorming.
De basis van Google Data Studio is data. Deze data kan u via een CSV-bestand importeren uit vrijwel iedere denkbare gegevensbron of rechtstreeks koppelen met behulp van een connector. Google maakt hierin onderscheid tussen verschillende typen connectoren, of koppelingen.
Wanneer u een bron heeft toegevoegd kan u hierop een tabel of grafiek bouwen. U kan data uit verschillende bronnen ook op basis van een gemeenschappelijke sleutel (‘key’) combineren (‘blenden’) om eventuele relaties inzichtelijk te maken.
SAMENGEVAT
Google Data Studio (GDS) is een business intelligence product van Google waarmee u allerlei data vanuit verschillende bronnen kan combineren en visualiseren in grafieken voor een verbeterde besluitvorming. De basis van Google Data Studio is data. Deze data kan u via een CSV-bestand importeren uit vrijwel iedere denkbare gegevensbron of rechtstreeks koppelen met behulp van…
Google Datastudio connecteert zonder veel moeite met andere Google producten, zoals Analytics, Ads, Spreadsheets, BigQuery, Campaign Manager, Surveys en Search Console. Ook de gegevens uit social media zijn eenvoudig in te laden met behulp van zogenaamde ‘partner connectors’. Tot slot kan eenieder die dat wenst een eigen, op maat, koppeling bouwen.
De rapporten in Google Datastudio zijn eenvoudig te delen met anderen. U kan mensen met verschillende rechten toegang geven tot Google Datastudio of het dashboard op internet publiceren. Gebruikers kunnen op hun beurt de gepubliceerde tabellen en grafieken aanpassen met behulp van filters.
Databronnen
Met Google Datastudio combineert u verschillende databronnen. Voor sommige koppelingen zijn betaalde diensten nodig.
Combineren
In Google Datastudio kan u eenvoudig databronnen met elkaar kunnen combineren, ofwel blenden.
Rapporteren
Met behulp van downloadbare tabellen en geavanceerde visualisaties rapporteert u via Google Datastudio aan verschillende doelgroepen binnen uw onderneming.
Handleidingen
Handleiding volgt.
Voor grote platformen zoals Shopify of Woocommerce zijn er duizenden thema’s beschikbaar en eenvoudig aan te passen met een eigen vormgeving. Het is verleidelijk om zo’n thema aan te kopen. De prijs van zo’n thema is vaak niet hoger dan het uurloon van een ontwikkelaar. Afhankelijk van uw budget en ambities is het gebruik van een standaardthema echter niet altijd verstandig. Om te beginnen dient u bij het ontwerp van het gebruikersinterface allereerst uw klanten en hun taken als uitgangspunt te hanteren. Op basis van een dergelijke analyse kan u bepalen in welke mate een standaardsjabloon wel of niet in de buurt komt bij hun behoeften. Regelmatig presteren deze thema’s ook slecht qua snelheid. Ze gaan dan bijvoorbeeld gepaard met tal van overbodige code voor effecten die voor u niet relevant zijn.
Adaptive webdesign is een type webdesign waarbij de browser een lay-out laadt die speciaal voor het gegeven platform is gemaakt. Om een website te laten slagen, moet deze worden ontworpen met alle gebruikers in gedachten. De laatste jaren kenden we echter een explosie van verschillende (typen) interfaces. Schermformaten variëren van grote bedrijfsmonitoren tot piepkleine slimme horloges, waardoor het een uitdaging is om op elk apparaat hetzelfde goede UX-ontwerp te bieden voor een site. Zowel responsive als adaptive webdesign gaan deze uitdaging aan. Bij responsive webdesign verschijnt dezelfde inhoud in dezelfde volgorde, aangepast en geschaald om het beste in de beschikbare schermruimte te passen. Bij adaptive webdesign wordt een statische, vooraf gedefinieerde lay-out geladen op basis van het gedetecteerde apparaat. Hiervoor moet de web designer verschillende ontwerpen maken op basis van verschillende schermgroottes.
Mobile first webdesign is het ontwerpen en ontwikkelen van een website vanuit een perspectief dat deze vooral geschikt moet zijn voor mobiele toestellen. Mobile first webdesign gaat verder dan het responsive webdesign: naast gebruiksvriendelijkheid behoren ook de structuur en site snelheid vanuit een mobile first perspectief te worden aangepakt.
Responsive webdesign is een benadering van webdesign waarbij een pagina zichzelf herschikt op basis van de gedetecteerde schermgrootte. Het doel van responsive design is om webpagina’s te bouwen die de schermgrootte en oriëntatie van de bezoeker detecteren en de lay-out op basis daarvan aanpassen. De webpagina’s maken gebruik van flexibele lay-outs, flexibele afbeeldingen en trapsgewijze mediaquery’s op het gebied van stylesheets. Responsive webdesign kan dus worden onderverdeeld in drie hoofdcomponenten: de mediaquery, de webbrowser en de interface zelf.
Reviews
There are no reviews yet.