Google Datastudio

Google Data Studio (GDS) is een business intelligence product van Google waarmee u allerlei data vanuit verschillende bronnen kan combineren en visualiseren in grafieken voor een verbeterde besluitvorming. De basis van Google Data Studio is data. Deze data kan u via een CSV-bestand importeren uit vrijwel iedere denkbare gegevensbron of rechtstreeks koppelen met behulp van…

Category: ,

Description

Google Data Studio (GDS) is een business intelligence product van Google waarmee u allerlei data vanuit verschillende bronnen kan combineren en visualiseren in grafieken voor een verbeterde besluitvorming.

De basis van Google Data Studio is data. Deze data kan u via een CSV-bestand importeren uit vrijwel iedere denkbare gegevensbron of rechtstreeks koppelen met behulp van een connector. Google maakt hierin onderscheid tussen verschillende typen connectoren, of koppelingen.

Wanneer u een bron heeft toegevoegd kan u hierop een tabel of grafiek bouwen. U kan data uit verschillende bronnen ook op basis van een gemeenschappelijke sleutel (‘key’) combineren (‘blenden’) om eventuele relaties inzichtelijk te maken.

SAMENGEVAT

Google Data Studio (GDS) is een business intelligence product van Google waarmee u allerlei data vanuit verschillende bronnen kan combineren en visualiseren in grafieken voor een verbeterde besluitvorming. De basis van Google Data Studio is data. Deze data kan u via een CSV-bestand importeren uit vrijwel iedere denkbare gegevensbron of rechtstreeks koppelen met behulp van…

Google Datastudio connecteert zonder veel moeite met andere Google producten, zoals Analytics, Ads, Spreadsheets, BigQuery, Campaign Manager, Surveys en Search Console. Ook de gegevens uit social media zijn eenvoudig in te laden met behulp van zogenaamde ‘partner connectors’. Tot slot kan eenieder die dat wenst een eigen, op maat, koppeling bouwen.

De rapporten in Google Datastudio zijn eenvoudig te delen met anderen. U kan mensen met verschillende rechten toegang geven tot Google Datastudio of het dashboard op internet publiceren. Gebruikers kunnen op hun beurt de gepubliceerde tabellen en grafieken aanpassen met behulp van filters.

Databronnen

Met Google Datastudio combineert u verschillende databronnen. Voor sommige koppelingen zijn betaalde diensten nodig.

Combineren

In Google Datastudio kan u eenvoudig databronnen met elkaar kunnen combineren, ofwel blenden.

Rapporteren

Met behulp van downloadbare tabellen en geavanceerde visualisaties rapporteert u via Google Datastudio aan verschillende doelgroepen binnen uw onderneming.

De meeste webshops maken gebruik van een e-commerce platform en content management systeem (CMS) – de ene keer wel, de andere keer niet geïntegreerd of gekoppeld aan elkaar. Beide systemen zijn ook sterk uitgebreid in functionaliteit, waardoor veel e-commerce platformen ook als CMS te gebruiken zijn – en vice versa.

Een e-commerce platform gooit u uiteraard niet zomaar overboord. U bent er immers mee bekend en heeft er fors in geïnvesteerd. Ondernemingen dienen de keuze voor een nieuw platform echter te overwegen wanneer:

  • het platform structureel niet meer up-to-date is op het gebied van technische vernieuwing. Ten minste moet het systeem vandaag goed kunnen werken voor mobiel gebruik. Omdat veel technische vernieuwingen buiten het systeem plaats zullen vinden is het ook belangrijk dat er voldoende (eenvoudige en stabiele) mogelijkheden zijn om uw platform te koppelen met andere systemen, bijvoorbeeld middels een standaard plug-in of API;
  • het platform niet meer eenvoudig is aan te passen aan de wensen van de bezoekers. Kleine veranderingen in het ontwerp voor een betere gebruikservaring (UX) moeten uiteraard eenvoudig door te voeren zijn. Lange laadtijden van het digitale aanbod zullen de bezoekers irriteren.

Wanneer er niet regelmatig updates van de technologie worden uitgebracht, dan is dat eigenlijk al een stevig signaal dat het systeem mogelijk verouderd raakt. Ook loopt u dan waarschijnlijk een groter beveiligingsrisico of een kans dat uw systeem niet meer kan voldoen aan de juridisch gestelde eisen.

Er zijn ook organisatorische factoren die geen directe relatie hebben met het e-commerce platform, maar waardoor u toch dient te overwegen of een ander platform uw onderneming niet beter kan ondersteunen. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • uw onderneming fuseert met een andere onderneming, waardoor u waarschijnlijk efficiënter zal kunnen gaan werken als u via een enkel systeem werkt;
  • binnen de strategie van uw onderneming kiest u voor centralisering van bepaalde IT- en/of marketingfuncties – of juist voor decentralisatie;
  • uw onderneming heeft nood aan verdere integratie binnen de leveringsketen (ook wel supply chain integration genoemd), waardoor er grotere eisen zijn om uw e-commerce platform te kunnen integreren met andere systemen;
  • uw onderneming kiest voor een expliciete omnichannelstrategie, waarbij het van essentieel belang is dat u een holistisch beeld heeft van uw klant, via diverse kanalen. Ook zo onstaan er grotere eisen om uw e-commerce platform te kunnen integreren met andere systemen.

Een blockchain is een alsmaar groeiende lijst met records, ook wel blokken genoemd, die aan elkaar gekoppeld zijn en zijn beveiligd zijn met behulp van cryptografie. Elk blok bevat typisch een cryptografische hash van het vorige blok, een tijdstempel en transactiegegevens. Eenmaal opgenomen, dan kunnen de gegevens in een blok niet meer worden gewijzigd zonder alle volgende blokken ook te wijzigen. Blockchaintechnologie, vooral bekend en berucht omwille van Bitcoin en andere cryptocurrencies, is een van de belangrijkste technologieën van het decennium. Talrijke partijen experimenteren met blockchaintechnologie, voor verschillende toepassingen.

De metaverse is een op VR gebaseerde wereld die onafhankelijk is van onze fysieke wereld, waar mensen kunnen socializen en deelnemen aan een schijnbaar onbeperkte verscheidenheid aan virtuele ervaringen, allemaal ondersteund door een eigen digitale economie. De metaverse wordt al veel gebruikt in VR-gaming, maar ook de toepassingen naast gaming zijn verbluffend. Muzikanten experimenteren bijvoorbeeld met het hosten van concerten in de metaverse en Manchester City bouwt een virtueel stadion zodat fans wedstrijden kunnen kijken.


Met headless technologie wordt bedoeld dat de frontend (hetgeen dat de gebruiker ziet) losgekoppeld is van de backend. Dit zorgt voor een flexibel platform dat veel vrijheid toelaat over hoe (bijvoorbeeld) producten kunnen worden getoond op de website, instore schermen of via voice chat.

Een Progressive Web App (PWA) is een website die eruitziet en zich gedraagt alsof het een mobiele app is. PWA’s zijn gebouwd om te profiteren van native app functies van mobiele apparaten, zonder dat de eindgebruiker een app hoeft te downloaden. Met een PWA is het bijvoorbeeld mogelijk om gebruikers push-notificaties te sturen of beperkte content ook offline te bekijken.

Shopware heeft een partnership met Vue Storefront, een van de PWA-marktleiders.

Een functionele specificatie geeft het gewenste gedrag van een systeem weer. Niet-functionele vereisten zijn bijvoorbeeld kwaliteitseisen of de prestatie waaraan een systeem moet voldoen.

Web3 is de naam gegeven aan een nieuw soort internet dat eigendom is van de bouwers en gebruikers, georkestreerd met (blockchain) tokens. Sommigen stellen dat web3 het internet zoals we dat kennen zal transformeren, traditionele poortwachters zal opheffen en een nieuwe digitale economie zonder tussenpersonen zal inluiden. Critici stellen echter dat web3 niet meer is dan een rebranding voor blockchain / crypto, met als doel een deel van de culturele en politieke bagage van de industrie af te werpen en mensen ervan te overtuigen dat blockchain de volgende fase van computergebruik zal zijn.

Er bestaat niet zoiets als ‘de beste technologie’. Er bestaat wel de beste technologie die bij uw bedrijfssituatie past.

Reviews

There are no reviews yet.

Be the first to review “Google Datastudio”

Your email address will not be published. Required fields are marked *