Google Datastudio

Google Data Studio (GDS) is een business intelligence product van Google waarmee u allerlei data vanuit verschillende bronnen kan combineren en visualiseren in grafieken voor een verbeterde besluitvorming. De basis van Google Data Studio is data. Deze data kan u via een CSV-bestand importeren uit vrijwel iedere denkbare gegevensbron of rechtstreeks koppelen met behulp van…

Category: ,

Description

Google Data Studio (GDS) is een business intelligence product van Google waarmee u allerlei data vanuit verschillende bronnen kan combineren en visualiseren in grafieken voor een verbeterde besluitvorming.

De basis van Google Data Studio is data. Deze data kan u via een CSV-bestand importeren uit vrijwel iedere denkbare gegevensbron of rechtstreeks koppelen met behulp van een connector. Google maakt hierin onderscheid tussen verschillende typen connectoren, of koppelingen.

Wanneer u een bron heeft toegevoegd kan u hierop een tabel of grafiek bouwen. U kan data uit verschillende bronnen ook op basis van een gemeenschappelijke sleutel (‘key’) combineren (‘blenden’) om eventuele relaties inzichtelijk te maken.

SAMENGEVAT

Google Data Studio (GDS) is een business intelligence product van Google waarmee u allerlei data vanuit verschillende bronnen kan combineren en visualiseren in grafieken voor een verbeterde besluitvorming. De basis van Google Data Studio is data. Deze data kan u via een CSV-bestand importeren uit vrijwel iedere denkbare gegevensbron of rechtstreeks koppelen met behulp van…

Google Datastudio connecteert zonder veel moeite met andere Google producten, zoals Analytics, Ads, Spreadsheets, BigQuery, Campaign Manager, Surveys en Search Console. Ook de gegevens uit social media zijn eenvoudig in te laden met behulp van zogenaamde ‘partner connectors’. Tot slot kan eenieder die dat wenst een eigen, op maat, koppeling bouwen.

De rapporten in Google Datastudio zijn eenvoudig te delen met anderen. U kan mensen met verschillende rechten toegang geven tot Google Datastudio of het dashboard op internet publiceren. Gebruikers kunnen op hun beurt de gepubliceerde tabellen en grafieken aanpassen met behulp van filters.

Databronnen

Met Google Datastudio combineert u verschillende databronnen. Voor sommige koppelingen zijn betaalde diensten nodig.

Combineren

In Google Datastudio kan u eenvoudig databronnen met elkaar kunnen combineren, ofwel blenden.

Rapporteren

Met behulp van downloadbare tabellen en geavanceerde visualisaties rapporteert u via Google Datastudio aan verschillende doelgroepen binnen uw onderneming.

Cost Per Click (CPC) is een biedmodel voor betaalde advertenties. Bieden op basis van CPC betekent dat u betaalt voor elke klik op uw advertenties. Bijna alle advertentieplatforms gebruiken bieden op basis van kosten per klik. De kost van een klik hangt af van de branche waarin u opereert, de hoeveelheid concurrenten die ook bieden voor advertentieruimte en de advertentiepositie die u beoogt.

Wanneer u adverteert via Google, Facebook of ieder ander (offline) medium, wenst u uiteraard te weten wat dat u opbrengt. Meestal meten ondernemers dan rechtlijning de conversie van klik naar aankoop. De meeste klanten converteren echter niet op 1 enkele media uiting. Zij zien bijvoorbeeld uw product op social media, bekijken uw website eens en vinden u enkele dagen later terug in Google. Eerlijker zou in dit scenario zijn om een deel van de omzet toe te wijzen aan uw social media en een ander deel aan Google. Met media- of conversie attributie meet u de toegevoegde waarde van verschillende kanalen en campagnes ten opzichte van uw omzet. Ook wanneer deze niet rechtlijnig van klik naar aankoop een rol hebben gespeeld.

Reviews

There are no reviews yet.

Be the first to review “Google Datastudio”

Your email address will not be published. Required fields are marked *