Google Analytics

Google Analytics is een instrument van Google waarmee u gegevens kan verzamelen over uw websitebezoekers. Google Analytics stelt u in staat uitgebreide analyses te maken om uw digitale aanwezigheid constant te verbeteren en uw marketinginspanningen te meten. Via Google Analytics krijgt u antwoord op eenvoudige vragen (“Hoeveel bezoekers heeft mijn website?”) en gaat u complexere…

Category: ,

Description

Google Analytics is een instrument van Google waarmee u gegevens kan verzamelen over uw websitebezoekers. Google Analytics stelt u in staat uitgebreide analyses te maken om uw digitale aanwezigheid constant te verbeteren en uw marketinginspanningen te meten. Via Google Analytics krijgt u antwoord op eenvoudige vragen (“Hoeveel bezoekers heeft mijn website?”) en gaat u complexere vraagstukken (“Aan welk medium alloceer ik welk mediabudget?”) beter te lijf. Zonder het gebruik van sitestatistieken tast u eigenlijk in het duister voor wat betreft de rentabiliteit van uw inspanningen. Google Analytics is de mondiale marktleider op het gebied van sitestatistieken.

Google Analytics 4 (GA4) is de courante versie van Google Analytics en vervangt het voorgaande platform, Google Universal Analytics (UA). GA4 geeft een compleet inzicht in het gedrag van gebruikers tussen de verschillende apparaten en kanalen die zij gebruiken, met respect voor hun privacy.

GA4 werkt met een event-driven datamodel. Het platform meet een serie van events, interacties tussen de gebruiker en uw digitale aanbod. Een event kan bijvoorbeeld het bekijken van een pagina of het toevoegen van een product aan een winkelwagen zijn. Bij elk event kan er via parameters extra informatie worden doorgeven die de analist context schaft over het event. Een parameter bij het vullen van de winkelwagen kan bijvoorbeeld de prijs van het artikel zijn. GA4 komt met een reekst standaard events, maar de analist kan ook eigen events definieren.

SAMENGEVAT

Google Analytics is een instrument van Google waarmee u gegevens kan verzamelen over uw websitebezoekers. Google Analytics stelt u in staat uitgebreide analyses te maken om uw digitale aanwezigheid constant te verbeteren en uw marketinginspanningen te meten. Via Google Analytics krijgt u antwoord op eenvoudige vragen (“Hoeveel bezoekers heeft mijn website?”) en gaat u complexere…

Google demo Google Analytics 4 (GA4)

Digitaal mature organisaties zullen merken dat de inzichten uit Google Analytics de meeste waarde bieden wanneer deze zijn toegespitst op de eigen organisatie en worden gecombineerd met andere data. Sommige Google kanalen zijn eenvoudig te combineren met Google Analytics, bijvoorbeeld de data die u verkrijgt uit Google Ads of Google Merchant Center. Voor de combinatie met andere data gebruikt EMAKERS het geavanceerde en in house ontwikkelde dashboard smart insights op basis van Google Datastudio.

Inzicht gebruikers

Met Google Analytics kan u achterhalen wie uw gebruikers zijn. Dat begint meestal bij eenvoudige demografische gegevens, zoals hoeveel bezoekers er uit bepaalde landen of steden afkomstig zijn. Meer geavanceerde analyses bevatten ook de technologie die zij gebruiken en hoe ze bij uw aanbod terecht zijn gekomen. Ook kan u onderscheid maken tussen acquisitie (nieuwe gebruikers) en retentie (bestaande gebruikers).

Inzicht gebruik

Met Google Analyics bent u in staat het ‘gedrag’ van uw gebruikers te meten. Welke zoekopdrachten voeren zij uit op uw site, welke navigatiepaden volgen zij en waar haken potentiele kopers af? Google Analytics stelt u eenvoudig in staat om de conversies binnen uw digitaal aanbod inzichtelijk te maken. Zo herkent u op tijd eventuele problemen in het bestelproces of kan u belangrijke pagina’s via A/B-tests optimaliseren.

Inzicht ROI marketing

Met Google Analytics verkrijgt u een beter beeld over het effect van uw marketinginspanningen. Via een juiste UTM-tracking infrastructuur meet u de conversies van de door u ingezette media naar uw aanbod en volgt u gebruikers tot aan de aankoop. Meestal kopen klanten niet in een rechte lijn bij u: ze hebben uw aanbod al eerder bekeken. Google Analytics stelt u in staat om de verschillende media die tot u hebben geleid inzichtelijk te maken en het belang van die media via een doordacht attributiemodel te waarderen.

Handleidingen

Momenteel zijn onze Google Analytics handleidingen nog in ontwikkeling.

Met Google Ads kan u mogelijke klanten bereiken om te verleiden tot uw aanbod. Het benodigde budget voor Google Ads hangt af van uw marktpotentieel, doelstellingen, concurrentie, beschikbare marketingbudget en de prestatie van andere commerciele media. Wanneer u nog geen ervaring heeft met Google Ads adviseren wij met een beperkt bedrag (bijvoorbeeld 250 euro) aan te vangen en uw prestatie goed te analyseren.

Wanneer u een product heeft waarnaar wordt gezocht, dan is Google Shopping relevant voor uw bedrijf. Google Shopping-advertenties verschijnen vaak op een zeer zichtbaar deel van de zoekresultatenpagina van Google, boven of naast zoekadvertenties en organische resultaten. Omdat Google Shopping-advertenties een productfoto bevatten, vallen ze meer op in vergelijking met tekstadvertenties en organische resultaten.

Display Advertising is een advertentiemogelijkheid in Google Ads op basis waarvan u advertenties kan laten tonen bij partners van Google. Dit zijn veelal niet-Google websites die advertenties toelaten die gemaakt worden in Google Ads.

Google Shopping Performance Max is de opvolger van Google Smart Shopping. Performance Max bestrijkt een mix van Google-kanalen (Search, Display, Discover, Gmail, Youtube en Shopping) in één campagne. Met Google Shopping Performance Max is het voor iedereen super eenvoudig om met alleen maar teksten, beelden, video’s en producten een campagne op te zetten. Google probeert vervolgen om op basis van deze input het beste resultaat te behalen. Performance Max biedt echter slechts beperkt inzicht in die prestaties en opereert een beetje als een soort ‘black box’. Blijf daarom ook kritisch en vergelijk de resultaten met een standaard Google Shopping campagne.

De meeste bezoekers op uw website kopen niet direct bij hun eerste bezoek. Zij surfen het internet en overwegen meerdere aanbiedingen. Remarketing is de marketingactiviteit waarbij u de bezoeker opnieuw benadert, nadat hij uw website heeft verlaten. Remarketing gebeurt bijvoorbeeld via Google Ads, Facebook Ads of direct mail.

Reviews

There are no reviews yet.

Be the first to review “Google Analytics”

Your email address will not be published. Required fields are marked *