Google Analytics

Google Analytics is een instrument van Google waarmee u gegevens kan verzamelen over uw websitebezoekers. Google Analytics stelt u in staat uitgebreide analyses te maken om uw digitale aanwezigheid constant te verbeteren en uw marketinginspanningen te meten. Via Google Analytics krijgt u antwoord op eenvoudige vragen (“Hoeveel bezoekers heeft mijn website?”) en gaat u complexere…

Category: ,

Description

Google Analytics is een instrument van Google waarmee u gegevens kan verzamelen over uw websitebezoekers. Google Analytics stelt u in staat uitgebreide analyses te maken om uw digitale aanwezigheid constant te verbeteren en uw marketinginspanningen te meten. Via Google Analytics krijgt u antwoord op eenvoudige vragen (“Hoeveel bezoekers heeft mijn website?”) en gaat u complexere vraagstukken (“Aan welk medium alloceer ik welk mediabudget?”) beter te lijf. Zonder het gebruik van sitestatistieken tast u eigenlijk in het duister voor wat betreft de rentabiliteit van uw inspanningen. Google Analytics is de mondiale marktleider op het gebied van sitestatistieken.

Google Analytics 4 (GA4) is de courante versie van Google Analytics en vervangt het voorgaande platform, Google Universal Analytics (UA). GA4 geeft een compleet inzicht in het gedrag van gebruikers tussen de verschillende apparaten en kanalen die zij gebruiken, met respect voor hun privacy.

GA4 werkt met een event-driven datamodel. Het platform meet een serie van events, interacties tussen de gebruiker en uw digitale aanbod. Een event kan bijvoorbeeld het bekijken van een pagina of het toevoegen van een product aan een winkelwagen zijn. Bij elk event kan er via parameters extra informatie worden doorgeven die de analist context schaft over het event. Een parameter bij het vullen van de winkelwagen kan bijvoorbeeld de prijs van het artikel zijn. GA4 komt met een reekst standaard events, maar de analist kan ook eigen events definieren.

SAMENGEVAT

Google Analytics is een instrument van Google waarmee u gegevens kan verzamelen over uw websitebezoekers. Google Analytics stelt u in staat uitgebreide analyses te maken om uw digitale aanwezigheid constant te verbeteren en uw marketinginspanningen te meten. Via Google Analytics krijgt u antwoord op eenvoudige vragen (“Hoeveel bezoekers heeft mijn website?”) en gaat u complexere…

Google demo Google Analytics 4 (GA4)

Digitaal mature organisaties zullen merken dat de inzichten uit Google Analytics de meeste waarde bieden wanneer deze zijn toegespitst op de eigen organisatie en worden gecombineerd met andere data. Sommige Google kanalen zijn eenvoudig te combineren met Google Analytics, bijvoorbeeld de data die u verkrijgt uit Google Ads of Google Merchant Center. Voor de combinatie met andere data gebruikt EMAKERS het geavanceerde en in house ontwikkelde dashboard smart insights op basis van Google Datastudio.

Inzicht gebruikers

Met Google Analytics kan u achterhalen wie uw gebruikers zijn. Dat begint meestal bij eenvoudige demografische gegevens, zoals hoeveel bezoekers er uit bepaalde landen of steden afkomstig zijn. Meer geavanceerde analyses bevatten ook de technologie die zij gebruiken en hoe ze bij uw aanbod terecht zijn gekomen. Ook kan u onderscheid maken tussen acquisitie (nieuwe gebruikers) en retentie (bestaande gebruikers).

Inzicht gebruik

Met Google Analyics bent u in staat het ‘gedrag’ van uw gebruikers te meten. Welke zoekopdrachten voeren zij uit op uw site, welke navigatiepaden volgen zij en waar haken potentiele kopers af? Google Analytics stelt u eenvoudig in staat om de conversies binnen uw digitaal aanbod inzichtelijk te maken. Zo herkent u op tijd eventuele problemen in het bestelproces of kan u belangrijke pagina’s via A/B-tests optimaliseren.

Inzicht ROI marketing

Met Google Analytics verkrijgt u een beter beeld over het effect van uw marketinginspanningen. Via een juiste UTM-tracking infrastructuur meet u de conversies van de door u ingezette media naar uw aanbod en volgt u gebruikers tot aan de aankoop. Meestal kopen klanten niet in een rechte lijn bij u: ze hebben uw aanbod al eerder bekeken. Google Analytics stelt u in staat om de verschillende media die tot u hebben geleid inzichtelijk te maken en het belang van die media via een doordacht attributiemodel te waarderen.

Handleidingen

Momenteel zijn onze Google Analytics handleidingen nog in ontwikkeling.

Voor grote platformen zoals Shopify of Woocommerce zijn er duizenden thema’s beschikbaar en eenvoudig aan te passen met een eigen vormgeving. Het is verleidelijk om zo’n thema aan te kopen. De prijs van zo’n thema is vaak niet hoger dan het uurloon van een ontwikkelaar. Afhankelijk van uw budget en ambities is het gebruik van een standaardthema echter niet altijd verstandig. Om te beginnen dient u bij het ontwerp van het gebruikersinterface allereerst uw klanten en hun taken als uitgangspunt te hanteren. Op basis van een dergelijke analyse kan u bepalen in welke mate een standaardsjabloon wel of niet in de buurt komt bij hun behoeften. Regelmatig presteren deze thema’s ook slecht qua snelheid. Ze gaan dan bijvoorbeeld gepaard met tal van overbodige code voor effecten die voor u niet relevant zijn.

Adaptive webdesign is een type webdesign waarbij de browser een lay-out laadt die speciaal voor het gegeven platform is gemaakt. Om een ​​website te laten slagen, moet deze worden ontworpen met alle gebruikers in gedachten. De laatste jaren kenden we echter een explosie van verschillende (typen) interfaces. Schermformaten variëren van grote bedrijfsmonitoren tot piepkleine slimme horloges, waardoor het een uitdaging is om op elk apparaat hetzelfde goede UX-ontwerp te bieden voor een site. Zowel responsive als adaptive webdesign gaan deze uitdaging aan. Bij responsive webdesign verschijnt dezelfde inhoud in dezelfde volgorde, aangepast en geschaald om het beste in de beschikbare schermruimte te passen. Bij adaptive webdesign wordt een ​​statische, vooraf gedefinieerde lay-out geladen op basis van het gedetecteerde apparaat. Hiervoor moet de web designer verschillende ontwerpen maken op basis van verschillende schermgroottes.

Mobile first webdesign is het ontwerpen en ontwikkelen van een website vanuit een perspectief dat deze vooral geschikt moet zijn voor mobiele toestellen. Mobile first webdesign gaat verder dan het responsive webdesign: naast gebruiksvriendelijkheid behoren ook de structuur en site snelheid vanuit een mobile first perspectief te worden aangepakt.

Responsive webdesign is een benadering van webdesign waarbij een pagina zichzelf herschikt op basis van de gedetecteerde schermgrootte. Het doel van responsive design is om webpagina’s te bouwen die de schermgrootte en oriëntatie van de bezoeker detecteren en de lay-out op basis daarvan aanpassen. De webpagina’s maken gebruik van flexibele lay-outs, flexibele afbeeldingen en trapsgewijze mediaquery’s op het gebied van stylesheets. Responsive webdesign kan dus worden onderverdeeld in drie hoofdcomponenten: de mediaquery, de webbrowser en de interface zelf.

Letterlijk vertaald betekent de fold de vouwlijn van uw website. Dit is het allereerste schermbeeld dat de gebruiker ziet bij het openen van uw website, zonder dat hij of zij naar beneden moet scrollen. De term fold is afkomstig van de papieren krant: de krant ligt dubbelgevouwen in de krantenwinkel, waarbij de mogelijke koper verleid wordt op basis van de inhoud boven deze vouwlijn.

Een breadcrumb, letterlijk vertaald kruimelpad, bestaat uit een horizontale opsomming van opeenvolgende links met een scheidingsteken daartussen. De meeste website kennen een meerlaagse navigatie. De breadcrumb toont de gebruiker de weg van de homepage naar de pagina waar hij of zij zich op dat moment bevindt. Meestal bevindt de breadcrumb zich linksboven op de pagina.

Reviews

There are no reviews yet.

Be the first to review “Google Analytics”

Your email address will not be published. Required fields are marked *