Google Analytics

Google Analytics is een instrument van Google waarmee u gegevens kan verzamelen over uw websitebezoekers. Google Analytics stelt u in staat uitgebreide analyses te maken om uw digitale aanwezigheid constant te verbeteren en uw marketinginspanningen te meten. Via Google Analytics krijgt u antwoord op eenvoudige vragen (“Hoeveel bezoekers heeft mijn website?”) en gaat u complexere…

Category: ,

Description

Google Analytics is een instrument van Google waarmee u gegevens kan verzamelen over uw websitebezoekers. Google Analytics stelt u in staat uitgebreide analyses te maken om uw digitale aanwezigheid constant te verbeteren en uw marketinginspanningen te meten. Via Google Analytics krijgt u antwoord op eenvoudige vragen (“Hoeveel bezoekers heeft mijn website?”) en gaat u complexere vraagstukken (“Aan welk medium alloceer ik welk mediabudget?”) beter te lijf. Zonder het gebruik van sitestatistieken tast u eigenlijk in het duister voor wat betreft de rentabiliteit van uw inspanningen. Google Analytics is de mondiale marktleider op het gebied van sitestatistieken.

Google Analytics 4 (GA4) is de courante versie van Google Analytics en vervangt het voorgaande platform, Google Universal Analytics (UA). GA4 geeft een compleet inzicht in het gedrag van gebruikers tussen de verschillende apparaten en kanalen die zij gebruiken, met respect voor hun privacy.

GA4 werkt met een event-driven datamodel. Het platform meet een serie van events, interacties tussen de gebruiker en uw digitale aanbod. Een event kan bijvoorbeeld het bekijken van een pagina of het toevoegen van een product aan een winkelwagen zijn. Bij elk event kan er via parameters extra informatie worden doorgeven die de analist context schaft over het event. Een parameter bij het vullen van de winkelwagen kan bijvoorbeeld de prijs van het artikel zijn. GA4 komt met een reekst standaard events, maar de analist kan ook eigen events definieren.

SAMENGEVAT

Google Analytics is een instrument van Google waarmee u gegevens kan verzamelen over uw websitebezoekers. Google Analytics stelt u in staat uitgebreide analyses te maken om uw digitale aanwezigheid constant te verbeteren en uw marketinginspanningen te meten. Via Google Analytics krijgt u antwoord op eenvoudige vragen (“Hoeveel bezoekers heeft mijn website?”) en gaat u complexere…

Google demo Google Analytics 4 (GA4)

Digitaal mature organisaties zullen merken dat de inzichten uit Google Analytics de meeste waarde bieden wanneer deze zijn toegespitst op de eigen organisatie en worden gecombineerd met andere data. Sommige Google kanalen zijn eenvoudig te combineren met Google Analytics, bijvoorbeeld de data die u verkrijgt uit Google Ads of Google Merchant Center. Voor de combinatie met andere data gebruikt EMAKERS het geavanceerde en in house ontwikkelde dashboard smart insights op basis van Google Datastudio.

Inzicht gebruikers

Met Google Analytics kan u achterhalen wie uw gebruikers zijn. Dat begint meestal bij eenvoudige demografische gegevens, zoals hoeveel bezoekers er uit bepaalde landen of steden afkomstig zijn. Meer geavanceerde analyses bevatten ook de technologie die zij gebruiken en hoe ze bij uw aanbod terecht zijn gekomen. Ook kan u onderscheid maken tussen acquisitie (nieuwe gebruikers) en retentie (bestaande gebruikers).

Inzicht gebruik

Met Google Analyics bent u in staat het ‘gedrag’ van uw gebruikers te meten. Welke zoekopdrachten voeren zij uit op uw site, welke navigatiepaden volgen zij en waar haken potentiele kopers af? Google Analytics stelt u eenvoudig in staat om de conversies binnen uw digitaal aanbod inzichtelijk te maken. Zo herkent u op tijd eventuele problemen in het bestelproces of kan u belangrijke pagina’s via A/B-tests optimaliseren.

Inzicht ROI marketing

Met Google Analytics verkrijgt u een beter beeld over het effect van uw marketinginspanningen. Via een juiste UTM-tracking infrastructuur meet u de conversies van de door u ingezette media naar uw aanbod en volgt u gebruikers tot aan de aankoop. Meestal kopen klanten niet in een rechte lijn bij u: ze hebben uw aanbod al eerder bekeken. Google Analytics stelt u in staat om de verschillende media die tot u hebben geleid inzichtelijk te maken en het belang van die media via een doordacht attributiemodel te waarderen.

Handleidingen

Momenteel zijn onze Google Analytics handleidingen nog in ontwikkeling.

De meeste webshops maken gebruik van een e-commerce platform en content management systeem (CMS) – de ene keer wel, de andere keer niet geïntegreerd of gekoppeld aan elkaar. Beide systemen zijn ook sterk uitgebreid in functionaliteit, waardoor veel e-commerce platformen ook als CMS te gebruiken zijn – en vice versa.

Een e-commerce platform gooit u uiteraard niet zomaar overboord. U bent er immers mee bekend en heeft er fors in geïnvesteerd. Ondernemingen dienen de keuze voor een nieuw platform echter te overwegen wanneer:

  • het platform structureel niet meer up-to-date is op het gebied van technische vernieuwing. Ten minste moet het systeem vandaag goed kunnen werken voor mobiel gebruik. Omdat veel technische vernieuwingen buiten het systeem plaats zullen vinden is het ook belangrijk dat er voldoende (eenvoudige en stabiele) mogelijkheden zijn om uw platform te koppelen met andere systemen, bijvoorbeeld middels een standaard plug-in of API;
  • het platform niet meer eenvoudig is aan te passen aan de wensen van de bezoekers. Kleine veranderingen in het ontwerp voor een betere gebruikservaring (UX) moeten uiteraard eenvoudig door te voeren zijn. Lange laadtijden van het digitale aanbod zullen de bezoekers irriteren.

Wanneer er niet regelmatig updates van de technologie worden uitgebracht, dan is dat eigenlijk al een stevig signaal dat het systeem mogelijk verouderd raakt. Ook loopt u dan waarschijnlijk een groter beveiligingsrisico of een kans dat uw systeem niet meer kan voldoen aan de juridisch gestelde eisen.

Er zijn ook organisatorische factoren die geen directe relatie hebben met het e-commerce platform, maar waardoor u toch dient te overwegen of een ander platform uw onderneming niet beter kan ondersteunen. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • uw onderneming fuseert met een andere onderneming, waardoor u waarschijnlijk efficiënter zal kunnen gaan werken als u via een enkel systeem werkt;
  • binnen de strategie van uw onderneming kiest u voor centralisering van bepaalde IT- en/of marketingfuncties – of juist voor decentralisatie;
  • uw onderneming heeft nood aan verdere integratie binnen de leveringsketen (ook wel supply chain integration genoemd), waardoor er grotere eisen zijn om uw e-commerce platform te kunnen integreren met andere systemen;
  • uw onderneming kiest voor een expliciete omnichannelstrategie, waarbij het van essentieel belang is dat u een holistisch beeld heeft van uw klant, via diverse kanalen. Ook zo onstaan er grotere eisen om uw e-commerce platform te kunnen integreren met andere systemen.

Een blockchain is een alsmaar groeiende lijst met records, ook wel blokken genoemd, die aan elkaar gekoppeld zijn en zijn beveiligd zijn met behulp van cryptografie. Elk blok bevat typisch een cryptografische hash van het vorige blok, een tijdstempel en transactiegegevens. Eenmaal opgenomen, dan kunnen de gegevens in een blok niet meer worden gewijzigd zonder alle volgende blokken ook te wijzigen. Blockchaintechnologie, vooral bekend en berucht omwille van Bitcoin en andere cryptocurrencies, is een van de belangrijkste technologieën van het decennium. Talrijke partijen experimenteren met blockchaintechnologie, voor verschillende toepassingen.

De metaverse is een op VR gebaseerde wereld die onafhankelijk is van onze fysieke wereld, waar mensen kunnen socializen en deelnemen aan een schijnbaar onbeperkte verscheidenheid aan virtuele ervaringen, allemaal ondersteund door een eigen digitale economie. De metaverse wordt al veel gebruikt in VR-gaming, maar ook de toepassingen naast gaming zijn verbluffend. Muzikanten experimenteren bijvoorbeeld met het hosten van concerten in de metaverse en Manchester City bouwt een virtueel stadion zodat fans wedstrijden kunnen kijken.


Met headless technologie wordt bedoeld dat de frontend (hetgeen dat de gebruiker ziet) losgekoppeld is van de backend. Dit zorgt voor een flexibel platform dat veel vrijheid toelaat over hoe (bijvoorbeeld) producten kunnen worden getoond op de website, instore schermen of via voice chat.

Een Progressive Web App (PWA) is een website die eruitziet en zich gedraagt alsof het een mobiele app is. PWA’s zijn gebouwd om te profiteren van native app functies van mobiele apparaten, zonder dat de eindgebruiker een app hoeft te downloaden. Met een PWA is het bijvoorbeeld mogelijk om gebruikers push-notificaties te sturen of beperkte content ook offline te bekijken.

Shopware heeft een partnership met Vue Storefront, een van de PWA-marktleiders.

Een functionele specificatie geeft het gewenste gedrag van een systeem weer. Niet-functionele vereisten zijn bijvoorbeeld kwaliteitseisen of de prestatie waaraan een systeem moet voldoen.

Web3 is de naam gegeven aan een nieuw soort internet dat eigendom is van de bouwers en gebruikers, georkestreerd met (blockchain) tokens. Sommigen stellen dat web3 het internet zoals we dat kennen zal transformeren, traditionele poortwachters zal opheffen en een nieuwe digitale economie zonder tussenpersonen zal inluiden. Critici stellen echter dat web3 niet meer is dan een rebranding voor blockchain / crypto, met als doel een deel van de culturele en politieke bagage van de industrie af te werpen en mensen ervan te overtuigen dat blockchain de volgende fase van computergebruik zal zijn.

Er bestaat niet zoiets als ‘de beste technologie’. Er bestaat wel de beste technologie die bij uw bedrijfssituatie past.

Reviews

There are no reviews yet.

Be the first to review “Google Analytics”

Your email address will not be published. Required fields are marked *