Google Analytics

Google Analytics is een instrument van Google waarmee u gegevens kan verzamelen over uw websitebezoekers. Google Analytics stelt u in staat uitgebreide analyses te maken om uw digitale aanwezigheid constant te verbeteren en uw marketinginspanningen te meten. Via Google Analytics krijgt u antwoord op eenvoudige vragen (“Hoeveel bezoekers heeft mijn website?”) en gaat u complexere…

Category: ,

Description

Google Analytics is een instrument van Google waarmee u gegevens kan verzamelen over uw websitebezoekers. Google Analytics stelt u in staat uitgebreide analyses te maken om uw digitale aanwezigheid constant te verbeteren en uw marketinginspanningen te meten. Via Google Analytics krijgt u antwoord op eenvoudige vragen (“Hoeveel bezoekers heeft mijn website?”) en gaat u complexere vraagstukken (“Aan welk medium alloceer ik welk mediabudget?”) beter te lijf. Zonder het gebruik van sitestatistieken tast u eigenlijk in het duister voor wat betreft de rentabiliteit van uw inspanningen. Google Analytics is de mondiale marktleider op het gebied van sitestatistieken.

Google Analytics 4 (GA4) is de courante versie van Google Analytics en vervangt het voorgaande platform, Google Universal Analytics (UA). GA4 geeft een compleet inzicht in het gedrag van gebruikers tussen de verschillende apparaten en kanalen die zij gebruiken, met respect voor hun privacy.

GA4 werkt met een event-driven datamodel. Het platform meet een serie van events, interacties tussen de gebruiker en uw digitale aanbod. Een event kan bijvoorbeeld het bekijken van een pagina of het toevoegen van een product aan een winkelwagen zijn. Bij elk event kan er via parameters extra informatie worden doorgeven die de analist context schaft over het event. Een parameter bij het vullen van de winkelwagen kan bijvoorbeeld de prijs van het artikel zijn. GA4 komt met een reekst standaard events, maar de analist kan ook eigen events definieren.

SAMENGEVAT

Google Analytics is een instrument van Google waarmee u gegevens kan verzamelen over uw websitebezoekers. Google Analytics stelt u in staat uitgebreide analyses te maken om uw digitale aanwezigheid constant te verbeteren en uw marketinginspanningen te meten. Via Google Analytics krijgt u antwoord op eenvoudige vragen (“Hoeveel bezoekers heeft mijn website?”) en gaat u complexere…

Google demo Google Analytics 4 (GA4)

Digitaal mature organisaties zullen merken dat de inzichten uit Google Analytics de meeste waarde bieden wanneer deze zijn toegespitst op de eigen organisatie en worden gecombineerd met andere data. Sommige Google kanalen zijn eenvoudig te combineren met Google Analytics, bijvoorbeeld de data die u verkrijgt uit Google Ads of Google Merchant Center. Voor de combinatie met andere data gebruikt EMAKERS het geavanceerde en in house ontwikkelde dashboard smart insights op basis van Google Datastudio.

Inzicht gebruikers

Met Google Analytics kan u achterhalen wie uw gebruikers zijn. Dat begint meestal bij eenvoudige demografische gegevens, zoals hoeveel bezoekers er uit bepaalde landen of steden afkomstig zijn. Meer geavanceerde analyses bevatten ook de technologie die zij gebruiken en hoe ze bij uw aanbod terecht zijn gekomen. Ook kan u onderscheid maken tussen acquisitie (nieuwe gebruikers) en retentie (bestaande gebruikers).

Inzicht gebruik

Met Google Analyics bent u in staat het ‘gedrag’ van uw gebruikers te meten. Welke zoekopdrachten voeren zij uit op uw site, welke navigatiepaden volgen zij en waar haken potentiele kopers af? Google Analytics stelt u eenvoudig in staat om de conversies binnen uw digitaal aanbod inzichtelijk te maken. Zo herkent u op tijd eventuele problemen in het bestelproces of kan u belangrijke pagina’s via A/B-tests optimaliseren.

Inzicht ROI marketing

Met Google Analytics verkrijgt u een beter beeld over het effect van uw marketinginspanningen. Via een juiste UTM-tracking infrastructuur meet u de conversies van de door u ingezette media naar uw aanbod en volgt u gebruikers tot aan de aankoop. Meestal kopen klanten niet in een rechte lijn bij u: ze hebben uw aanbod al eerder bekeken. Google Analytics stelt u in staat om de verschillende media die tot u hebben geleid inzichtelijk te maken en het belang van die media via een doordacht attributiemodel te waarderen.

Handleidingen

Momenteel zijn onze Google Analytics handleidingen nog in ontwikkeling.

Electronic Data Interchange (EDI) is een gestructureerde vorm van elektronische gegevensuitwisseling tussen verschillende computersystemen. Dit kunnen financiële, logistieke of commerciële gegevens zijn, zoals bestellingen, bestelbevestigingen, pakbonnen en facturen. Bedrijven gebruiken EDI om op een efficiënte manier (recurrente) handel te drijven met partners. De stringente structuur van gegevensuitwisseling voorkomt daarnaast fouten. Er bestaan verschillende typen EDI-berichten, soms zelfs speciaal ontwikkeld voor specifieke sectoren. Naast de traditionele EDI-typen (zoals EDIFACT of X12) worden ook XML- en JSON-berichten gebruikt. De berichten kunnen op verschillende manieren uitgewisseld worden: via VAN’s, VPN’s, standaard protocollen (zoals SFTP en e-mail) en synchrone benadering (zoals HTTPS web services en AS2).

Onze EDI-oplossingen zijn klaar om geïntegreerd te worden met toonaangevende ERP’s op de markt.

Een API (Application Programming Interface) wordt gebruikt om op een geformaliseerde manier gegevens uit te wisselen tussen twee verschillende systemen. API’s die via het internet werken en gebruikmaken van https://-URL’s, worden web-API’s genoemd. Voorbeelden hiervan zijn het Simple Object Access Protocol (SOAP), Remote Procedure Call (RPC) en Representational State Transfer (REST). API’s kunnen een verzoek om gegevens op te vragen (get) ondersteunen of om gegevens te publiceren (post).

Een universeel unieke identificatie (UUID) is een 128-bits nummer dat unieke internetobjecten of -gegevens identificeert. Een UUID wordt meestal aangeduid met 32 ​​hexadecimale cijfers. Deze cijfers zijn ingedeeld in vijf groepen, in ongelijk aantal en meestal gescheiden door koppeltekens: 8-4-4-4-12. Een UUID verschijnt in dat scenario als b2c33cef-6c0b-4a67-bdae-834fbcdaf85c. Maar evengoed verschijnen ze bijvoorbeeld als 52A056625F594A3EAE70C1D76C92E102. Een gegarandeerde unieke identificatie omvat een verwijzing naar het netwerkadres van de UUID-genererende host, een tijdstempel en een willekeurig onderdeel.

Reviews

There are no reviews yet.

Be the first to review “Google Analytics”

Your email address will not be published. Required fields are marked *