Google Analytics

Google Analytics is een instrument van Google waarmee u gegevens kan verzamelen over uw websitebezoekers. Google Analytics stelt u in staat uitgebreide analyses te maken om uw digitale aanwezigheid constant te verbeteren en uw marketinginspanningen te meten. Via Google Analytics krijgt u antwoord op eenvoudige vragen (“Hoeveel bezoekers heeft mijn website?”) en gaat u complexere…

Category: ,

Description

Google Analytics is een instrument van Google waarmee u gegevens kan verzamelen over uw websitebezoekers. Google Analytics stelt u in staat uitgebreide analyses te maken om uw digitale aanwezigheid constant te verbeteren en uw marketinginspanningen te meten. Via Google Analytics krijgt u antwoord op eenvoudige vragen (“Hoeveel bezoekers heeft mijn website?”) en gaat u complexere vraagstukken (“Aan welk medium alloceer ik welk mediabudget?”) beter te lijf. Zonder het gebruik van sitestatistieken tast u eigenlijk in het duister voor wat betreft de rentabiliteit van uw inspanningen. Google Analytics is de mondiale marktleider op het gebied van sitestatistieken.

Google Analytics 4 (GA4) is de courante versie van Google Analytics en vervangt het voorgaande platform, Google Universal Analytics (UA). GA4 geeft een compleet inzicht in het gedrag van gebruikers tussen de verschillende apparaten en kanalen die zij gebruiken, met respect voor hun privacy.

GA4 werkt met een event-driven datamodel. Het platform meet een serie van events, interacties tussen de gebruiker en uw digitale aanbod. Een event kan bijvoorbeeld het bekijken van een pagina of het toevoegen van een product aan een winkelwagen zijn. Bij elk event kan er via parameters extra informatie worden doorgeven die de analist context schaft over het event. Een parameter bij het vullen van de winkelwagen kan bijvoorbeeld de prijs van het artikel zijn. GA4 komt met een reekst standaard events, maar de analist kan ook eigen events definieren.

SAMENGEVAT

Google Analytics is een instrument van Google waarmee u gegevens kan verzamelen over uw websitebezoekers. Google Analytics stelt u in staat uitgebreide analyses te maken om uw digitale aanwezigheid constant te verbeteren en uw marketinginspanningen te meten. Via Google Analytics krijgt u antwoord op eenvoudige vragen (“Hoeveel bezoekers heeft mijn website?”) en gaat u complexere…

Google demo Google Analytics 4 (GA4)

Digitaal mature organisaties zullen merken dat de inzichten uit Google Analytics de meeste waarde bieden wanneer deze zijn toegespitst op de eigen organisatie en worden gecombineerd met andere data. Sommige Google kanalen zijn eenvoudig te combineren met Google Analytics, bijvoorbeeld de data die u verkrijgt uit Google Ads of Google Merchant Center. Voor de combinatie met andere data gebruikt EMAKERS het geavanceerde en in house ontwikkelde dashboard smart insights op basis van Google Datastudio.

Inzicht gebruikers

Met Google Analytics kan u achterhalen wie uw gebruikers zijn. Dat begint meestal bij eenvoudige demografische gegevens, zoals hoeveel bezoekers er uit bepaalde landen of steden afkomstig zijn. Meer geavanceerde analyses bevatten ook de technologie die zij gebruiken en hoe ze bij uw aanbod terecht zijn gekomen. Ook kan u onderscheid maken tussen acquisitie (nieuwe gebruikers) en retentie (bestaande gebruikers).

Inzicht gebruik

Met Google Analyics bent u in staat het ‘gedrag’ van uw gebruikers te meten. Welke zoekopdrachten voeren zij uit op uw site, welke navigatiepaden volgen zij en waar haken potentiele kopers af? Google Analytics stelt u eenvoudig in staat om de conversies binnen uw digitaal aanbod inzichtelijk te maken. Zo herkent u op tijd eventuele problemen in het bestelproces of kan u belangrijke pagina’s via A/B-tests optimaliseren.

Inzicht ROI marketing

Met Google Analytics verkrijgt u een beter beeld over het effect van uw marketinginspanningen. Via een juiste UTM-tracking infrastructuur meet u de conversies van de door u ingezette media naar uw aanbod en volgt u gebruikers tot aan de aankoop. Meestal kopen klanten niet in een rechte lijn bij u: ze hebben uw aanbod al eerder bekeken. Google Analytics stelt u in staat om de verschillende media die tot u hebben geleid inzichtelijk te maken en het belang van die media via een doordacht attributiemodel te waarderen.

Handleidingen

Momenteel zijn onze Google Analytics handleidingen nog in ontwikkeling.

Om te bepalen of een campagne goed werkt dient u deze te benchmarken met andere campagnes. Voor sommige industrieen bestaan er benchmarks (per medium) of publieke case studies waarin helder over de behaalde resultaten wordt geschreven. Wanneer deze informatie sterke gelijkenissen vertoont met de situatie waarin uw onderneming zich bevindt, dan kan u dit als benchmark hanteren.

Meestal bestaan er echter geen betrouwbare benchmarks voor uw specifieke situatie. Bouw dan aan een structuur met continue A/B-tests, waardoor u weet welke advertenties wel/niet goed presteren. Probeer altijd meerdere advertenties uit.

Tot slot: geef uw campagnes ook zeker de kans om goed te kunnen presteren. De meeste platformen hanteren een zelflerend algoritme, waardoor u ten minste 4 uur na de aanmaak van een campagne uit de buurt dient te blijven.

Het is heel eenvoudig om via de grote marketingplatformen van Google en Facebook zelf uw campagnes op te zetten en in te plannen. Anderzijds, kan een specialist ervoor zorgen dat uw marketinginspanning beter rendeert. Maar wat kost een online marketingbureau? En hoe hoog moet uw mediabudget zijn om de inzet van een mediaspecialist te doen renderen?

Het is belangrijk om de kosten van uw campagne op te delen in de initiele opzet, het beheer en de media investering.

Voor de initiele opzet en het beheer van de campagne kan u een (externe) mediaspecialist inzetten ten behoeve van uw campagne. Er zijn grote verschillende in kwaliteit en de daarbij behorende uurtarieven van mediabureaus. Sommige freelancers hanteren een tarief van 65 euro per uur, terwijl grotere bureaus tot 135 euro per uur kunnen aanrekenen voor het beheer van uw campagne. Ook zijn er enkele bureaus die werken op basis van de behaalde prestaties. Reken voor de opzet van uw campagne ten minste 1 uur per medium. De tijdsinvestering voor het beheer hangt af van de mate waarin u uw campagne wenst te blijven optimaliseren. Reken ten minste 2 uur per maand voor het beheer van uw volledige campagne.

De kosten van uw mediainzet hangt af van de markt waarin u actief bent. Voor de meeste internetmedia geldt kort door de bocht dat u telkens mee doet aan een super snelle veiling. De advertentie met het hoogste bod en de beste relevantie wordt vervolgens aan uw doelgroep getoond. Wanneer u verschillende media inzet, dient u er tevens van bewust te zijn dat ieder medium andere definities, prijzen en randvoorwaarden hanteert. Neem bijvoorbeeld de kosten van een impressie. Een impressie (uw banner die getoond is) kan bij het ene medium betekenen dat de uiting ten minste 50% in beeld moest zijn, versus 75% in een concurrerend medium.

Wanneer u heeft besloten om (opnieuw) online te adverteren, dan is het bepalen van een campagnebudget een belangrijk aspect tijdens de voorbereiding. Om tot het juiste budget te komen, primeert de vraag welke doelstelling u heeft. Is de campagne gericht op naamsbekendheid, marktaandeel, bereik of verkoopconversie? Voor campagnes gericht op verkoopconversie (leads, omzet, aantal nieuwe klanten, ..) is het het makkelijkst om een budget te bepalen. Hiervoor moet u uzelf vragen wat een klant gemiddeld uitgeeft aan uw producten of diensten, hoe vaak hij of zij bij u aankoopt en hoe lang hij of zij bij u klant blijft. Vervolgens kan u bepalen hoeveel procent u daarvan als marketingbudget kan uitgeven, hoeveel een nieuwe klant u mag kosten (de klantacquisitiekost). Zo voorkomt u dat de kosten van de campagne uiteindelijk hoger liggen dan de opbrengsten. Uiteindelijk moet u uw marketnginvestering tot concrete omzet herleiden, maar meestal begint het in de vorm van een impressie, klik of conversie.

Het berekenen van het rendement van uw marketingcampagne – en daarmee uw budget – is een lastige klus. Meestal zet u een combinatie van verschillende media in en is het effect van een individuele campagne of uiting moeilijk te herleiden tot uw verkoop. Zeker wanneer u adverteert via een combinatie van on- en offline media. Wilt u uw mediabeheer professionaliseren, dan investeert u daarom in de ontwikkeling van een media attributiemodel gericht op uw specifieke situatie.

Het effect van een campagne op naamsbekendheid – en het daarbij behorende budget – kan u eigenlijk alleen meten door vooraf aan de campagne een degelijke nulmeting uit te voeren ten aanzien van uw naamsbekendheid, om daarna de verbeterde naamsbekendheid te onderzoeken.

Cost Per Click (CPC) is een biedmodel voor betaalde advertenties. Bieden op basis van CPC betekent dat u betaalt voor elke klik op uw advertenties. Bijna alle advertentieplatforms gebruiken bieden op basis van kosten per klik. De kost van een klik hangt af van de branche waarin u opereert, de hoeveelheid concurrenten die ook bieden voor advertentieruimte en de advertentiepositie die u beoogt.

Cost per mille (CPM) staat voor de prijs per 1.000 ad impressions of views. Het gaat hier dus om de prijs die u betaalt om uw advertentie 1.000 keer te tonen aan uw doelgroep. Bij CPM wordt onderscheid gemaakt tussen de bruto CPM waarbij ook meerdere views door dezelfde personen meegerekend worden en de netto CPM die staat voor het aantal views door 1.000 afzonderlijke personen. Anders dan advertenties in de gedrukte media, op tv of radio kunnen de views van online advertenties concreet gemeten worden, dus niet afgeleid van het geschatte bereik van het medium (zoals bij tv/radio/gedrukte media). Dat maakt het makkelijker om het effectieve bereik van de advertenties bij de doelgroep af te bakenen. Naast de feitelijke impressie is ook de context van die impressie uiterst belangrijk. Tot slot zijn er natuurlijk zichtbaardere en minder zichtbare plaatsen.

Het gaat dus om de prijs die de adverteerder wil betalen om zijn advertentie 1.000 keer te tonen aan potentiële klanten.

Een frequency cap stelt hoe vaak een uniek persoon binnen de doelgroep waarop u adverteert een bepaalde reclamecampagne of specifieke reclameuiting (zoals een banner of een pop-up) te zien mag krijgen. Afhankelijk van uw type klant, de concurrentie en uw ambities kan u deze cap per medium of tijdspanne inplannen. Bijvoorbeeld maximaal 3 banners per week en 1 pop-up gedurende de campagne. Veel campagnes hebben een klik (naar uw online aanbod) nodig om te renderen. Als een uiting al erg vaak is getoond, zonder dat uw doelgroep daarop heeft gereageerd, kan de kans dat er geklikt wordt afnemen. Of erger nog: kan uw doelgroep geirriteerd geraken door uw uitingen.

Wanneer u adverteert via Google, Facebook of ieder ander (offline) medium, wenst u uiteraard te weten wat dat u opbrengt. Meestal meten ondernemers dan rechtlijning de conversie van klik naar aankoop. De meeste klanten converteren echter niet op 1 enkele media uiting. Zij zien bijvoorbeeld uw product op social media, bekijken uw website eens en vinden u enkele dagen later terug in Google. Eerlijker zou in dit scenario zijn om een deel van de omzet toe te wijzen aan uw social media en een ander deel aan Google. Met media- of conversie attributie meet u de toegevoegde waarde van verschillende kanalen en campagnes ten opzichte van uw omzet. Ook wanneer deze niet rechtlijnig van klik naar aankoop een rol hebben gespeeld.

Reviews

There are no reviews yet.

Be the first to review “Google Analytics”

Your email address will not be published. Required fields are marked *