Een systeemmigratie betreft de verhuizing van 1 systeem, naar een ander systeem. De migratie naar een nieuw systeem kan allerlei redenen hebben. Het bestaande platform is bijvoorbeeld verouderd en voldoet niet meer aan de huidige business vereisten of er is een performanter systeem nodig doordat de organisatie gegroeid is. Een systeemmigatie is complex en heeft standaard het gevaar te falen: gebruikers zijn immers gewend met het oude platform en nieuwe technologie wordt niet altijd direct omarmd. Een systeemmigratie betreft daarnaast altijd veel (complexe) data die behouden dient te blijven. Soms is een systeemmigratie daarom complexer dan de bouw van een volledig nieuwe infrastructuur.
Een succesvolle migratie bestaat uit enkele belangrijke stappen, waarbij we er vanuit gaan dat er al een volledige functionele analyse van de nieuwe situatie reeds is uitgevoerd.
De migratie begint met een volledige analyse van uw huidige platform en een beschrijving van de benodigde veranderingen. Op basis daarvan zal de nieuwe omgeving worden geinstalleerd en geconfigureerd. Na een initiële migratie van de data uit de live-omgeving, kan u de nieuwe omgeving functioneel testen.
Na een eerste functionele test en een beschrijving van de ervaring uit de initiele migratie, zal het migratieplan worden opgesteld en de nieuwe omgeving worden geschoond van klantgegevens en met demo data worden gevuld. Op dit moment begint de benodigde ontwikkeling van het beoogde platform, waarbij ook de benodigde (bestaande) koppelingen met derden worden herzien. Deze koppelingen dienen vooral voldoende gedocumenteerd te zijn, zodat daar feilloos op kan worden voortgewerkt.
Wanneer de nieuwe omgeving gereed is conform de functionele vereisten, wordt er een datamigratietest uitgevoerd. De huidige database(s) worden gematcht met de toekomstige database(s), en wordt een back-up gemaakt van uw volledige omgeving en de bestaande database worden tot slot geimporteerd in de nieuwe (test) omgeving. Wanneer dit foutloos is voltooid, zal er een definitieve datum voor de switch van het platform worden aangeduid.
SAMENGEVAT
Een systeemmigratie betreft de verhuizing van 1 systeem, naar een ander systeem. Bijvoorbeeld omdat het bestaande platform is verouderd en niet meer aan de huidige business vereisten voldoet. Een systeemmigratie omvat altijd veel (complexe) data die behouden dient te blijven. De migratie begint daarom met een volledige analyse van uw huidige platform en een beschrijving…
EMAKERS heeft reeds verschillende systeemmigraties met succes afgerond, waaronder de migratie van Magento 1 en Shopware 5 naar Shopware 6, de migratie van Woocommerce en Lightspeed naar Shopify en de migratie van SAP naar Exact Online.
Tenminste twee weken voor de migratie naar een nieuw platform vragen wij toegang met beheerdersrechten tot uw bestaande omgeving. Reken daarvoor op zo’n 4 uur noodzakelijke ondersteuning van uw bestaande leverancier. Vanaf dat moment zal uw bestaande leverancier mogelijkerwijs ook geen urgente support en garantie meer geven.
Op de dag dat de nieuwe omgeving live gaat zal er binnen enkele uren nieuwe verbindingen moeten worden gemaakt en kan het zijn dat uw omgeving enige tijd niet bereikbaar is. Er is onder meer een afhankelijk van derden, zoals de beheerder van uw domeinnaam (uw domain name server). Een degelijke aanpak zal deze risico’s echter tot een absoluut minimum beperken. Indien noodzakelijk, kan een migratie daarom tegen meerkost ook in het weekend of in de late avond worden uitgevoerd.
Binnen het World Wide Web bestaan zogenaamde Domain Name Servers (DNS) om iemand naar de juiste server te leiden. Live gaan op een nieuwe webtoepassing betekent in de praktijk meestal het omleiden van de DNS naar de juiste server. Uw nieuwe gegevens worden doorgegeven aan de DNS, waarna uw vernieuwde toepassing al binnen enkele minuten verkeer ontvangt en de meeste internetters al binnen enkele uren naar de vernieuwde toepassing worden geleid. Officieel kan het echter tot 48 uur duren voordat uw toepassing toegankelijk is op uw nieuwe systeem, van Siberië tot Chili. Dit kan betekenen dat zowel uw oude als uw nieuwe omgeving parallel enkele dagen online moeten blijven. Na het omleiden van de domeinnaam naar de nieuwe server, zal de eerste prioriteit zijn om deze te markeren als een ‘veilige’ server van een ‘bekende’ leverancier. Dit gebeurt door het aanvragen van een zogenaamd SSL-certificaat (SSL staat voor Secure Socket Layer).
Nadat u live bent op uw nieuwe platform en uw vernieuwde productieomgeving in hoog tempo is doorgetest, doen wij de nodige handelingen op het gebied van zoekmachinemarketing en een nauwgezette monitoring gedurende minimaal 72 uur om aanvullende prestatieverbeteringen te realiseren.
Wij adviseren u om de eerste drie werkdagen na migratie geen grote commerciële acties (mailings, above the line communicatiecampagne) uit te voeren om zorgvuldig het nieuwe systeem in normale status te kunnen monitoren.
Contentmigratie bij replatforming
Bij de migratie naar een nieuw platform spelen content en data een grote rol. Migratie naar een nieuwe website of webshop gaat soms ook gepaard met een vernieuwing van de digitale huisstijl. De content van de oude webshop voldoet niet meer aan de gewenste content en moet aangepast worden. Begin daarom tijdens de migratie al met het ontwikkelen van nieuwe content.
Speciale aandacht voor SEO bij migratie website of webshop
Betreft een systeemmigratie een website of webshop, dan moet er specifieke aandacht gaan naar SEO. Immers: Google wist u waarschijnlijk al te vinden en u wilt dat die opgebouwde autoriteit behouden blijft. Doet u niets, dan krijgen klanten na livegang van een nieuw e-commerceplatform waarschijnlijk 404 foutmeldingen wanneer zij via Google bij u terechtkomen. Dit betekent dat een opgevraagd internetadres (URL) niet gevonden kan worden, waardoor u grote hoeveelheden verkeer en omzet misloopt.
Wanneer u replatformt, dan veranderen de URL’s van pagina’s vaak. Zoekmachines hebben oude URL’s opgenomen in hun index, waardoor de gebruiker naar verwijderde of gewijzigde pagina’s wordt geleid en deze 404 foutmeldingen ziet. Dit kan worden voorkomen door het opstellen van redirects: verwijzingen van de ene naar de andere URL. Deze verwijzingen installeren we via instructies (een klein .htaccess bestand in de hoofdmap van de server) aan Google en andere zoekmachines, waarin staat dat het oude internetadres nu op een nieuw adres te vinden is. Zoekmachines zullen meestal dan hun indexering dienovereenkomstig aanpassen.
Na installatie van de juiste instructie, is het ook van belang om de belangrijkste zoekmachiens van de juiste (aangepaste) sitemap te voorzien via Google Search Console en Bing Webmasters. Tot slot schakelen we een automatische webpaginacrawler in, die ook nog eens actief naar eventueel gebroken links zoekt.
Klantcommunicatie na livegang nieuwe website of webshop
Het zien van een nieuw platform kan door gebruikers verschillende (negatieve) reacties uitlokken. Heb ik wel de goede site ingetypt? Is de site gehackt? Hierdoor kunnen zij bijvoorbeeld afwachtend zijn met het plaatsen van een bestelling. Begeleid ze daarom nauwkeurig om de acceptatie van het nieuwe platform te versoepelen. Geef ze bijvoorbeeld instructies over de werking van het nieuwe platform.
Omdat Shopware 6 een volledig nieuwe technologie is, is een “one click”-update van Shopware 5 tot 6 niet mogelijk. Shopware biedt echter een solide migratietool.
De prijsstelling voor de Shopware 6 abonnementen met een op maat prijsstelling is grotendeels gebaseerd op uw bruto handelswaarde (GMV) en individuele, functionele, vereisten. De betaling van de abonnementen is op jaarbasis.
Shopware 5 zal tot juli 2024 ondersteund worden. Met een ontwikkelingstijd tussen de 4 en 12 maanden, afhankelijk van de complexiteit van uw huidige webshop, zou u dus ten laatste begin 2023 een migratie naar Shopware 6 of een ander systeem moeten initiëren. Als u na juli 2024 nog een Shopware 5 webshop runt, dan loopt u bijvoorbeeld het risico de AVG te schenden als beveiligingslacunes worden ontdekt en niet (kunnen) worden gedicht.
Wanneer u vandaag al gebruik maakt van een Shopware 6 Professional Edition of Shopware 6 Enterprise Edition, dan kan u moeiteloos overstappen op de voordelen van Shopware 6 Rise, Evolve of Beyond.
Wanneer u een Shopware 6 Professional Edition heeft, dan krijgt u de huidige en toekomstige Shopware Evolve-functies gratis met uitzondering van de B2B-suite en geavanceerd zoeken. Wanneer u een Shopware 6 Enterprise Edition heeft, dan krijgt u de huidige en toekomstige Shopware Beyond-functies gratis.
Shopware presteert standaard goed wanneer het zijn B2B-functionaliteit betreft. Via uitbreidingen kunnen specifieke B2B-functies zoals offertebeheer, individuele prijzen en het beheer van verkoopcycli worden toegevoegd.
Verkopen via marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com omvat zowel het publiceren van uw producten naar deze platforms als het verwerken van ontvangen bestellingen. Shopware biedt een out of the box -productfeed om producten te publiceren naar marktplaatsen, sociale media en Google Shopping. Als alternatief kunt u ook een tool zoals Channable gebruiken om tegelijkertijd naar verschillende platforms te publiceren. Om bestellingen te ontvangen in uw Shopware platform, heeft u een specifieke plugin nodig. Shopware biedt een dergelijke plugin momenteel gratis voor Amazon.
Wanneer u Shopware als abonnement in de cloud gebruikt dan heeft u geen ommekijk naar server management en kan u er vanuit gaan dat uw site altijd bereikbaar is en de software automatische wordt geupdated. Host u Shopware zelf (via een VPS of cloudomgeving), dan dient u natuurlijk wel het technisch onderhoud zelf te (laten) doen. U heeft dan wel zelf volledige controle over de door u gekozen IT-infrastructuur, uitgebreidere aanpassingsmogelijkheden en meer controle over de (opslag van) gegevens.
Shopware is een digital commerce platform voor tal van use cases. De Shopware Community Edition biedt een solide basis voor B2B -klanten en kan worden uitgebreid met specifieke functionaliteit door middel van plugins of op maat ontwikkeling. De Shopware Enterprise Edition biedt bovendien een volledig assortiment aan native B2B -functionaliteiten.
Een PIM wordt gebruikt om uw productgegevens te consolideren en centraal te beheren. U kunt het verrijken met aanvullende informatie zoals accessoires, attributen, classificatie, hiërarchieën, lokalisatie en media -activa en video’s. Systemen zoals Magento of Shopware hebben automatisch toegang tot en ophalen van deze gegevens via een interface en weergeven in uw online winkel.
Shopware wordt aangedreven door een mix van de sterkste technologieën. Onder hen zijn Symfony (als een full stack framework), Twig (als motor voor de templates), bootstrap (CSS Framework) en Vue.js (admin).
Welk Shopware-abonnement het beste is voor uw onderneming, hangt af van uw marktpositie en specifieke functionele behoeften. De meeste Shopware 6 gebruikers hebben voldoende aan de Shopware Community Edition. Wanneer zij groeien is Shopware 6 Rise dan een logische keuze. Op basis van een initieel gesprek kunnen we eenvoudig en objectief voor u inschatten welk abonnement het beste is voor uw onderneming.
Shopware volgt een SemVer (semantisch versiebeheer) met ‘benefits’ strategie. Een SemVer-conforme versie heeft drie nummers: Major, Minor en Patch. Ze worden verhoogd volgens deze regelset: 1.) Major: incompatibele API-wijzigingen worden aangebracht, 2.) Minor: functionaliteit wordt op een achterwaartse manier toegevoegd en 3.) Patch: achterwaartse compatibele bugfixes worden gemaakt. Het deel “met voordelen” is het grote marketingnummer. Shopware 6 is het product. Er is momenteel geen Shopware 7 voorzien.
Een API-first aanpak betekent dat Shopware 6 een zeer krachtige API heeft ontwikkeld, waarmee integratie met andere systemen laagdrempeliger wordt. Veel van de Shopware 6 functies zijn via andere systemen aan te sturen – en veel functies van andere sytemen zijn zo door Shopware aan te sturen. Denk dan bijvoorbeeld aan integraties met marktplaatsen, social media, chat- en voicebots.
Wanneer u een extensie gebruikt waarvoor u geen geldige licentie heeft, verschijnt er een bijbehorend bericht wanneer u de admin opent. Ten minste één licentie van de extensies die u gebruikt, is verlopen. Onder de waarschuwing (zie hierboven) ziet u de naam van de betreffende extensie. Shopware maakt geen verschil of de extensie de status “geactiveerd”, “gedeactiveerd” of “verwijderd” heeft in de pluginmanager.
Met headless technologie wordt bedoeld dat de frontend (hetgeen dat de gebruiker ziet) losgekoppeld is van de backend. Dit zorgt voor een flexibel platform dat veel vrijheid toelaat over hoe (bijvoorbeeld) producten kunnen worden getoond op de website, instore schermen of via voice chat.
Een Progressive Web App (PWA) is een website die eruitziet en zich gedraagt alsof het een mobiele app is. PWA’s zijn gebouwd om te profiteren van native app functies van mobiele apparaten, zonder dat de eindgebruiker een app hoeft te downloaden. Met een PWA is het bijvoorbeeld mogelijk om gebruikers push-notificaties te sturen of beperkte content ook offline te bekijken.
Shopware heeft een partnership met Vue Storefront, een van de PWA-marktleiders.
Shopware 6 wordt vaak vergeleken met Magento 2 – en veel gebruikers van Magento 1 zijn ook gemigreerd naar Shopware 6. Het kan dan ook gesteld worden dat qua volledigheid in de e-commerce functionaliteit, beide platformen erg op elkaar lijken. Beide platformen hebben daarnaast ook een grote community aan developers gebouwd. Beide systemen zijn toekomstvast. Magento is onderdeel van Adobe. Shopware is onafhankelijk, maar ontving een gigantische investering van PayPal en Carlyle. Meestal is Shopware 6 iets goedkoper dan Magento 2.
Shopware ondersteunt de meeste UNIX-gebaseerde besturingssystemen. Uit ervaring raden we aan om Shopware 6 op Linux (bijv. Ubuntu) te installeren. Bekijk altijd de Shopware site voordat u Shopware installeert: https://docs.shopware.com/en/shopware-6-en/first-teps/system-requirements.
De Shopware Shopping Experiences stellen de de webwinkelier in staat om snel en eenvoudig pagina’s aan te maken waarbij verschillende bouwblokken met elkaar gecombineerd kunnen worden in een vrij ontwerp. Hiervoor is geen programmeerkennis vereist. Vanuit het perspectief van de beheerder zijn de Shopping Experiences dus een soort van Content Management Systeem (CMS) binnen Shopware. Vanuit het perspectief van de klant bieden Shopping Experiences vaak pagina’s waarbij content en producten naadloos op 1 pagina staan.
Via de zogenaamde Shopping Experiences kan u met Shopware uw klanten eenvoudig een winkel aanbieden die content en commerce op een natuurlijke wijze combineert. Met behulp van de uitgebreide API kan u eenvoudig andere systemen koppelen, zoals uw ERP- of kassasysteem.
Shopware biedt zowel een cloudoplossing via abonnementsmodel, als een zelfbeheerde open source oplossing. Shopify en Bigcommerce zijn twee bekende alternatieven als u een volledig cloud oplossing zoekt, waarvoor geen technische installatie door uzelf vereist is. Wanneer u een open-sourceoplossing zoekt die u volledig zelf kan beheren, dan zijn bijvoorbeeld Magento en WooCommerce bekende alternatieven. Bepaal voordat u op zoek gaat naar een alternatief voor Shopware dus eerst welk type oplossing u voor uw bedrijf nodig heeft.
De Shopware Professional Edition biedt u ten opzichte van de gratis Community Edition uitgebreidere ondersteuning, individuele maatwerkmogelijkheden en uitgebreide functies. Kiest u voor de Enterprise Edition, dan profiteert u ook van een zeer uitgebreide B2B-suite, een nog betere zoekfunctie en rechtstreekse ondersteuning door de ontwikkelaars van Shopware.