Strategische keuze e-commerce

Pimcore is een open source platform dat helpt om bedrijfsgegevens te verzamelen, verrijken en verspreiden met als doel om klanten een consistent en up-to-date ervaringen aan te bieden. In een naadloos geïntegreerd platform biedt Pimcore een oplossing voor PIM, MDM, DAM, CDP en DXP. Pimcore elimineert datasilo’s. Pimcore blinkt dankzij zijn API-gestuurde aanpak uit in flexibiliteit.

Marktplaatsen bieden een goede manier om snel van start te gaan met online verkoop. Omdat u niet hoeft te investeren in een noemenswaardige infrastructuur is dit de meest laagdrempelige route om met e-commerce van start te gaan. Producenten verkopen regelmatig via marktplaatsen om de interesse in hun producten in buitenlandse markten te testen. Door de inzet van een marktplaats zijn zaken zoals het verrekenen van de juiste BTW of klantenservice in andere tijdszones vaak standaard geregeld. Een andere belangrijke reden om te verkopen via marktplaatsen is omdat deze steeds vaker ook als (enige) zoekmachine gebruikt wordt voor producten. Bent u niet aanwezig, dan zal de aanstaande koper uw productaanbod ook nooit in overweging nemen.

Er schuilt ook een gevaar in marktplaatsen. Amazon staat er bijvoorbeeld om bekend om in goedlopende productcategorieën van start te gaan met een eigen private label. En wanneer Amazon uw productcategorie kaapt, dan resulteert dat voor u in een dalende lijn. Ook is de concurrentie en daarmee gepaarde prijsdruk op marktplaatsen groot. Alleen uw assortiment plaatsen, volstaat meestal niet.

SAMENGEVAT

Pimcore is een open source platform dat helpt om bedrijfsgegevens te verzamelen, verrijken en verspreiden met als doel om klanten een consistent en up-to-date ervaringen aan te bieden. In een naadloos geïntegreerd platform biedt Pimcore een oplossing voor PIM, MDM, DAM, CDP en DXP. Pimcore elimineert datasilo’s. Pimcore blinkt dankzij zijn API-gestuurde aanpak uit in…

Pimcore demovideo

Marktplaatsen stellen hoge eisen aan de wijze waarop u bestellingen afhandelt. Wanneer u bijvoorbeeld optimaliseert om goed gevonden te worden in de Amazon-zoekmachine, dan tellen er een reeks aan indirecte drivers die uw positie in de zoekresultaten sterk zullen beïnvloeden. 

Amazon

Het optimaliseren van uw Amazon account heeft uiteraard als doel om het resultaat uit Amazon te verbeteren. Dat doet u onder andere door de kans op het winnen van de Buy Box te vergroten. Om dat te doen zijn er onderstaande mogelijkheden om doorlopend te analyseren en verbeteren:
Testen van prijzen
Het verbeteren van uw content –> al dan niet via uw productfeed
Het snel afhandelen van vragen en orders
Actief vragen om reviews
Uitbreiden van uw sponsored products campagne
Testen met sponsored brands campagnes

Alibaba

Exporteer de productgegevens naar verschillende kanalen voor een consistente omnichannel productervaring. Koppel Pimcore bijvoorbeeld aan uw e-commercesysteem om deze up-to-date te houden met de laatste productinformatie.

Bol.com

Verrijk de data met media assets en andere commerciele data die de productbeleving van uw eindklanten verbeterd. Verrijk met technische fiches, commerciele uitingen, producteigenschappen, handleidingen, enzovoort.

De stappen van een goed uitgewerkte Amazon strategie
Uiteraard bestaat een goede Amazon strategie uit meerdere fases. We zullen hier puntsgewijs uitlichten welke fasen een strategie bevat. Uiteraard heeft SDIM ruim ervaring met het opzetten en uitwerken van iedere fase.
Haalbaarheidsonderzoek. Kunt u rendabel, voldoende omzet én marge tegemoet zien.
Amazon keyword research
Logistiek advies (kiest u voor Fullfillment by Amazon of niet?).
Customer Service Advies.
Advertising advies: sponsored products, sponsored brands, display advertising etc.
Het winnen van de Amazon Buy Box.
Concurrentie onderzoek.
Amazon specifieke content strategie.
Feed & product informatie optimalisatie.
Amazon reviews consultancy.

Er bestaan talloze marketplaces

B2B en B2C (Vinted, Discogs, ..)

Etsy, Ebay..

Initiele product listing

De copy en foto’s van je listing moeten perfect zijn. We zoeken naar de beste manier om je nieuwe product op een duidelijke, aantrekkelijke en volledige manier in de verf te zetten. We zorgen voor een product listing die net dat tikkeltje meer heeft in vergelijking met gelijkaardige producten.

Advertising

De kans dat je de enige bent die jouw type product wil verkopen is helaas zeer klein. Daarom is het van cruciaal belang om je product de nodige zichtbaarheid te geven. We ontwikkelen en implementeren een marketingplan op maat van jouw productgamma.

Optimalisatie

Eerst en vooral nemen we je volledige marktplaatsaccount onder de loep. We analyseren je foto’s en product listings, focussen op reviews, onderzoeken je sales data enz. Daarnaast brengen we de concurrerende markt in kaart om het verdere potentieel van je producten te bepalen.

Vaak merken we dat producten die al online staan niet 100% volledig en correct beschreven zijn. Hierdoor hebben die producten een onvolledige status, benutten ze niet hun volle potentieel en beïnvloeden ze de accountrating in negatieve zin. Samen gaan we op zoek naar dé perfecte positionering van je product!

Handleidingen

Volgt.

Veelgestelde vragen Pimcore

U kan de juiste implementatie van de Open Graph metatags testen met behulp van de Facebook Developer tool waar u een Sharing Debugger vindt. U krijgt bij het indienen van een internetadres direct een vertoning hoe deze er op Facebook uit zou komen te zien. Ook Twitter en Pinterest hebben debuggers.

Het kan enige tijd duren voordat optimalisaties op het gebied van SEO effect hebben op uw positie in de Google zoekmachine. Google moet uw winkel opnieuw crawlen (bezoeken) en vervolgens opnieuw rangschikken. De positie waarop uw winkel in de zoekresultaten verschijnt, is afhankelijk van verschillende signalen. Deze veranderen ook niet van de ene op de andere dag. Afhankelijk van de concurrentie en SEO-strategie kan het wijzigen van de ranking enkele weken of maanden duren. Gebruik tools zoals Google Search Console om je ranking in de gaten te houden en regelmatig te kijken of er veranderingen zijn.

Naast het bieden van relevante content, zijn ook factoren zoals de snelheid van uw site van groot belang. U test de snelheid van uw site objectief met een instrument zoals Google PageSpeed Insights. Besef dat verschillende typen pagina’s (bijvoorbeeld de homepage of de productpagina) verschillende scoren zullen hebben. Google hanteert een rood-orange-groen indicatie om te duiden of er een probleem is, of niet. Scoort u rood of oranje, dan dient u uw pagina’s aan te passen om beter te kunnen scoren.

Zoekmachinemarketing begint bij het oplijsten van relevante zoekwoorden waarop u wenst dat uw klanten bij u terechtkomen. U begint eenvoudig aan zo’n lijst door de belangrijkste woorden die direct in u opkomen te noteren. Kijk eens naar oude uitingen en welke woorden u vaak gebruikt om uw onderneming te beschrijven. Wanneer u zoekt in Google, dan worden de woorden die u intikt direct door Google aangevuld in een dropdown. Deze woorden suggereert Google niet zomaar, maar op basis van zoekopdrachten van anderen. Noteer de voor u relevante suggesties. Ook onderaan de zoekresultatenpagina van Google vindt u dergelijke suggesties, nadat u een zoekopdracht heeft uitgevoerd. In Google Search Console vindt u hoe gebruikers nu al bij u terecht komen.

Heeft u een lijst met mogelijke zoekwoorden? Kijk dan via een instrument zoals Google Trends hoeveel erop gezocht wordt. Uiteraard optimaliseert u voor woorden waarop veel wordt gezocht, anderzijds kan u veel concurrentie verwachten op woorden waarop veel wordt gezocht.

Voor het inzichtelijk maken van relevante zoekwoorden kan u ook gebruik maken van betalende diensten, zoals SEMRush of SERankinkg.

Alhoewel het toevoegen van een afbeelding als og:image meestal voldoende is, kan het toch soms zijn dat de afbeelding niet correct wordt weergegeven. Gebruik dan ook de juiste tags om het formaat van de afbeelding aan Facebook door te geven:

  • og:image:width – voor de breedte van de afbeelding, in pixels
  • og:image:height – voor de hoogte van de afbeelding, in pixels

Het blijft bij het gebruik van Open Graph wel noodzakelijk dat het formaat van de afbeelding valt binnen de specificaties van de sociale media. Deze zijn meestal verwoord in minimale en maximale grootte (in pixels), ratio en bestandsgrootte.

Als een leverancier u benadert met de belofte dat hij u altijd in de top 10 kan doen komen, dan liegt hij. Om te beginnen zijn zoekresultaten persoonsgebonden: niet iedereen krijgt dezelfde 10 resultaten, op hetzelfde woord. Uw persoonlijk zoekgedrag neemt Google immers ook mee in de resultaten die hij u toont. Ook zijn veel resultaten tijd- of plaatsgebonden. Met veel inspanning kan u wel gemiddeld beter scoren dan uw concurrenten.

Zoekmachines zullen het overmatig gebruik van een specifiek woord als ‘keyword stuffing’ (een vorm van SPAM) classeren, waardoor u juist strafpunten zou kunnen krijgen. Google is duidelijk: schrijf pagina’s op een natuurlijke wijze. Het is meestal veel natuurlijker om in een tekst synoniemen en gerelateerde termen voor het beoogde zoekwoord te gebruiken.

Wanneer een gebruiker een term invoert in een zoekmachine zoals Google met een specifieke aankoopintentie, zien ze talloze resultaten. Meestal zijn alleen de eerste resultaten van belang voor de gebruiker. Als uw winkel niet is geoptimaliseerd, wordt deze niet weergegeven bij de eerste zoekresultaten. Het resultaat is weinig kliks en een lage verkoop. Met SEO doet beoog je dus dat de webwinkel beter gevonden wordt, het verkeer toeneemt en de omzet vergroot.

Het Open Graph Protocol zorgt voor een betere gebruikerservaring wanneer de content van uw website wordt gedeeld via social media. Hierdoor verbetert u de zichtbaarheid van uw content en maakt u het aantrekkelijker om door te klikken naar uw site, onder meer omdat de gedeelde content visueler is. Daarnaast helpt Open Graph de social media om uw content beter te begrijpen, wat relevant is omdat steeds vaker social media ook gebruikt wordt als zoekmachine.

De kans is groter dat mensen op uw website terechtkomen via een zoekmachine dan dat ze er rechtstreeks naartoe gaan. Dus, hoe lokt u die bezoekers en welke strategie moet voorrang krijgen? Zoekmachine optimalisatie (SEO), of pay-per-click search engine advertising (SEA)? Zowel SEO als SEA hebben kosten en baten. De kans is groter dat er op de resultaten van een zoekmachine (vaak ‘organische’ of ‘verdiende’ resultaten genoemd) geklikt wordt dan op de betaalde zoekresultaten. In het voorbije decennium hebben internetgebruikers het verschil tussen die twee geleerd en kennen ze organische resultaten een hogere waarde toe. Voor bedrijven is de klantenacquisitiekost echter heel belangrijk. Er bestaat niet zoiets als ‘gratis SEO met onmiddellijke resultaten’. SEO vraagt tijd en echte inspanningen. SEA, anderzijds, kan ervoor zorgen dat u binnen een dag op de eerste pagina staat voor een groot aantal gerichte termen. Het korte antwoord: zowel SEO als SEA spelen een rol in het verzekeren dat u een deel van het internetverkeer zult krijgen. SEO zal u helpen om langetermijnresultaten te verkrijgen, terwijl SEA uw huidige campagne meteen zal ondersteunen.

Snippets zijn kleine specifieke elementen die verschijnen in de zoekresultaten in Google. Google zoekt zelf in de bestaande zoekresultaten relevante informatie die uitgelicht moet worden. Deze wordt dan weergegeven op een speciale manier in de zoekresultaten, afhankelijk van de inhoud van de snippet. U zal ze bovenaan of rechts van de zoekresultaten vinden. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de sectie met vragen en antwoorden die u vaak bovenaan uw Google zoekresultatenpagina zult vinden.

Page authority (ook wel pagina- of domeinautoriteit) is de autoriteitsscore die elke pagina op uw website krijgt van Google. Hoe hoger deze score, hoe makkelijker uw pagina zal scoren op competitieve zoekwoorden. Page authority wordt afgeleid van uw domeinautoriteit. De hoogste Page Authority vinden we daarom doorgaans op de homepagina van uw website, omdat de meeste externe links naar die pagina zullen verwijzen.Page Authority wordt grotendeels opgebouwd door het aantal externe en interne links die naar de pagina verwijzen.

Open Graph is een HTML-opmaak die door veel social media wordt gebruikt om de daar gedeelde inhoud beter weer te geven. Open Graph geeft echter geen gedetailleerde informatie over uw pagina aan zoekmachines. Schema is een HTML-opmaak die wordt gebruikt door de bekendste zoekmachines, inclusief Google en Bing. Het helpt zoekmachines de inhoud van uw pagina beter te begrijpen en verbetert hoe uw pagina wordt weergegeven in zoekresultaten door er rich snippets van te maken.

Gewapend met (geheime) wiskundige algoritmes heeft de Google zoekmachine als raison d’etre om een zo goed mogelijk antwoord te presenteren op de zoekopdracht van de gebruiker. Deze resultaten op een zoekopdracht vindt u direct onder de Google advertenties. Google doorzoekt continu het internet, interpreteert webpagina’s en indexeert deze voor toekomstige zoekopdrachten. Naast de feitelijke inhoud van pagina’s tellen voor Google ook factoren mee die de gebruikservaring verhogen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de snelheid van opgevraagde pagina’s of als deze ook goed op een mobiele telefoon worden weergegeven. De kunde om pagina’s dusdanig aan te passen dat deze op populaire zoekopdrachten bovenaan de Google zoekresultaten worden getoond noemt men search engine optimization, ofwel SEO. Zonder twijfel hechten gebruikers meer waarde aan de Google zoekresultaten dan aan de in Google weergegeven advertenties. In de praktijk bevat het internet echter zoveel inhoud dat het zeer moeilijk is om bovenaan de resultatenpagina te geraken. Ook verandert Google de onderliggende zoekalgoritmes continu dat succes vandaag geen garantie biedt voor de toekomst. SEA en SEO gaan daarom vaak hand in hand. Met een Google Adwords SEA-campagne kan u in een korte tijd doelgericht veel verkeer naar uw website trekken. Met SEO heeft u de mogelijkheid om binnen een voor u belangrijk onderwerp online autoriteit uit te bouwen.

Linkbuilding is niets meer dan de ativiteit waarin u vraagt aan andere websites om te linken naar uw webpagina’s. Links naar uw pagina’s zijn een zeer belangrijke rankingsfactor. Ze tonen vertrouwen en autoriteit. De links moeten echter wel relevant zijn en uit goed scorende websites. Specifieke websites met talloze ongerelateerde links zijn eerder manipulatief en kunnen door Google als spam bestraft worden.

Open Graph is een systeem dat oorspronkelijk werd bedacht door Facebook met als doel een betere integratie van websites met Facebook. Facebook zag een toename van het aantal links dat werd geplakt in de berichten en door middel van zogenaamde Rich Graphs gaven zij website eigenaren een zekere ‘controle’ van hoe de website eruit komt te zien in een bericht. Ook LinkedIn en Twitter omarmden Open Graphs.

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het rangschikalgoritme van een zoekmachine zoals dat van Google en Bing vergelijkt zoekopdrachten met miljarden pagina’s om te bepalen hoe relevant die zijn. Deze operatie is mogelijk een van de best bewaarde geheimen van het internet. SEO marketeers onderzoeken hoe zoekmachines werken, wat mensen opzoeken, welke zoektermen of trefwoorden worden ingetypt in zoekmachines en aan welke zoekmachines het doelpubliek van een bedrijf de voorkeur geeft. Een website en haar pagina’s kunnen geoptimaliseerd worden door de content en de codering aan te passen, zowel om de relevantie voor specifieke trefwoorden te verhogen als om obstakels voor de indexeringsactiviteiten van zoekmachines te verwijderen. Zoekmachineoptimalisatie is dus een methode om de vindbaarheid van een website of webshop in de zoekresultaten te verbeteren. Het doel is dat de pagina van een website in de eerste zoekresultaten voor relevante zoektermen verschijnt. Het hele gebied van SEO vereist uitgebreide kennis en brengt veel mogelijke verbetermaatregelen met zich mee.

Wanneer een website gelijkaardige webpagina’s heeft, riskeert u dat Google deze ervaart als duplicate content. Wannneer Google dat zou doen, kiest Google welke van de pagina’s wel en welke niet worden geindexeerd. Liever wilt u natuurlijk zelf de te indexeren pagina kiezen. Dat doet u met een canonical tag.

U gebruikt de canonical tag in diverse scenario’s. Soms maakt het e-commerceplatform zelf meerdere URLs voor dezelfde content aan, bijvoorbeeld bij een product met meerdere varianten. Soms zijn producten bijna hetzelfde, waardoor u beter een keuze maakt welk product Google moet indexeren. Ook kan het zijn dat u dezelfde content over meerdere domeinnamen heeft gepubliceerd. Maak dan 1 internetadres primair. Gebruik altijd maar 1 canonical tag op een pagina.

Long tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten die uit drie of meer zoekwoorden bestaan. Veel mensen zoeken op “e-commercebureau” of “e-commercebureau Kortrijk”. De concurrentie om op die woorden bovenaan te staan is daardoor erg groot. Dan is het makkelijker om goed te scoren op woorden waarop nog steeds veel wordt gezocht, maar die specifieker zijn. Bijvoorbeeld: “het beste e-commercebureau Kortrijk” of “e-commercebureau Kortrijk en omstreken”. Mensen gaan steeds specifieker zoeken, dus wordt het steeds relevanter om op dergelijke zoekwoorden te werken.

Core web vitals zijn metrics aan de hand van welke Google de gebruikerservaring meet van uw website. De belangrijkste core web vitals zijn Largest Contentful Paint (LCP, de tijd die nodig is om het grootste element op de pagina te laden), de Cumulative Lay-out Shift (CLS, de mate waarin content op de pagina verschuift tijdens het laden van de pagina) en de First Input Delay (FID, de tijd tussen het moment dat de bezoeker interactie heeft met de website en het moment dat de site reageert op die interactie).

De belangrijkste Open Graph metatags zijn:

  • og:title – de titel van de pagina
  • og:type – het type pagina, bijvoorbeeld: website, article, product, blog ..
  • og:image – het internetadres (URL) van de afbeelding die als voorvertoning gebruikt moet worden
  • og:url – het internetadres (URL) van de bestemmingspagina
  • og:description – een omschrijving van de pagina in één of twee zinnen
  • og:locale – de taalinstelling; de standaardinstelling van Open Graph content is Engels.

Twitter heeft zijn eigen versie van Open Graph met de naam Twitter Cards. Ze werken vergelijkbaar aan Open Graph en wanneer er geen Twitter Card is gespecificeerd, dan valt Twitter terug op Open Graph. Bij tweets met een link naar uw website met Twitter Card specificatie, wordt een card toegevoegd onder de tweet. Er zijn meerdere typen Twitter Cards. De basis metatags voor Twitter zijn:

  • twitter:card
  • twitter:site
  • twitter:creator
  • twitter:title
  • twitter:description
  • twitter:image

Verouderde content ontstaat over de jaren heen, afhankelijk van het onderwerp, hete ene sneller dan de ander. Verouderde content heeft waarde wanneer het (nog) bezoekers aantrekt via de zoekmachines. Anderzijds kan verouderde content ook concurreren met nieuwe content over hetzelfde onderwerp, op uw site. Immers: per website toont Google hooguit 2 of 3 resultaten in zijn top 10. Verouderde content verwijdert u wannneer de inhoud nutteloos is geworden, update u wanneer de pagina veel verkeer uit zoekmachines aantrekt en voegt u samen met andere content wanneer ze gelijkaardig ranken op dezelfde zoekwoorden. Let op: als u verouderde content verwijderd heeft, vergeet dan niet een redirect in te stellen van de oude pagina naar een pagina die over een vergelijkbaar onderwerp gaat. En voegt u 2 pagina’s samen, onderzoek dan welke van de twee pagina’s het meeste verkeer aantrekt. Zet vervolgens de nieuwe pagina op dit internetadres.

Als je de pagina eenmaal verwijderd hebt, vergeet dan niet een redirect in te stellen van de oude pagina naar een pagina die over een vergelijkbaar onderwerp gaat. Kun je geen gerelateerde pagina vinden? Dan kun je er altijd nog voor kiezen om te redirecten naar de homepagina van je website!

De keten van producent tot aan de retailer is in continue verandering. Met de opkomst van marketplaces hebben fabrikanten de mogelijkheid om rechtstreeks te verkopen. Aan retailers, of aan eindklanten. Traditionele retailers zijn in grote getallen gestopt, door de concurrentie van webshops. Groothandels investeren steeds meer in eigen merken, soms zelfs met een direct-to-consumer (D2C) aanpak. Het aantal significante ontwikkelingen is eindeloos en iedere onderneming zou zijn business model tenminste moeten herevalueren.

. Zou je als fabrikant óók op Amazon moeten staan? Maar is de keuze voor een marketplace wel verstandig voor de ontwikkeling van je merkidentiteit? En hoe denken bestaande afnemers over zo’n switch? Blijven ze je merk(en) trouw, of zwichten ze voor de verleiding van concurerende producten die ook op marketplaces zichtbaar zijn? Is B2B Ecommerce dan een oplossing voor je bedrijf?

Efficiënte distributie kun je ook zelf organiseren met slimme B2B Ecommerce oplossingen. Als je je klanten beter wilt gaan bedienen met een eigen B2B Ecommerce-platform, is advies inwinnen de eerste stap. De technologische mogelijkheden zijn oneindig. Maar welke oplossing past bij welke branche en businesscase? Laat je adviseren door de Ecommerce specialisten van Ecommerce Result. Wij kennen alle mogelijkheden. Bovendien kennen we de uitdagingen die eraan verbonden zijn. Van strategie, via procesoptimalisatie en IT infrastructuur naar logistiek en kanaalconflicten, onze specialisten staan er klaar voor.

ECOMMERCE VOOR GROOTHANDELS
Voor veel groothandelsbedrijven bestaat de Ecommerce-praktijk vooral uit het koppelen van de ordersystemen van afnemers. Jammer, want Ecommerce kan je bedrijf zoveel meer brengen. Ecommerce met een ‘open’ catalogus kan voor meer dan 80% van alle bestaande groothandelskanalen een belangrijke extra omzet opleveren. Naast EDI, is een besteldashboard met mutatiemogelijkheden een welkome aanvulling voor je afnemers. Want hoe beter je je klanten bedient, hoe meer loyaliteit je ervoor terugkrijgt. Groothandels die op zoek zijn naar nieuwe producten en afzetkanalen kunnen óók profiteren van slimme mogelijkheden die Ecommerce biedt. Door je online aanwezigheid te verbeteren met een catalogus, weten niet alleen nieuwe klanten je beter te vinden, maar ook nieuwe leveranciers. En waarom zou een medewerker van een afnemer bijvoorbeeld in een ‘spartaanse’ portal moeten bestellen? De mogelijkheden van B2B Ecommerce zijn eindeloos. Ecommerce Result helpt je met het optimaliseren van je distributie strategie, en het kiezen en inrichten van je Ecommerce systemen.

STRATEGIE
Hoe doelmatig en toekomstbestendig is mijn huidige strategie?
Ecommerce voor groothandels gaat veel verder dan het koppelen van systemen. Immers, de groothandelssector wordt steeds vaker geconfronteerd met internationale platforms zoals Amazon en Alibaba. Deze platforms zijn niet alleen op het gebied van B2C actief, maar gaan een steeds belangrijkere rol spelen in de wereldwijde B2B-distributie. Groothandels die hun strategie niet tijdig en drastisch aan de tijdgeest aanpassen, verliezen marktaandeel. Ecommerce Result heeft veel ervaring met het adviseren en succesvol begeleiden van groothandelsbedrijven. Onze unieke aanpak zorgt voor nieuwe perspectieven en groeikansen.

NIEUWE DISTRIBUTIEKOLOM?
Vormen Amazon en AliBaba een dreiging of moet ik juist samenwerken?
Het overweldigende succes van nieuwe ‘distributeurs’ als Amazon en Alibaba lijkt de traditionele distributiemodellen op zijn kop te zetten. De vertrouwde kolom van fabrikant via een distributeur naar resellers en klanten staat onder druk. Steeds meer resellers plaatsen vraagtekens bij de toegevoegde waarde van het groothandelskanaal. Steeds vaker zoeken resellers naar goedkopere leveranciers of betere serviceconcepten. Een aangepaste distributiestrategie helpt je om klanten aan jouw formule en services te binden. En onze experts helpen je met het formuleren en implementeren van deze belangrijke veranderingen.

OUT OF THE BOX DENKEN
Denken in standaardmodellen is soms zinvol, maar leidt meestal tot een blokkade van innovatie. De groothandels van vandaag vinden zichzelf weer opnieuw uit. Niet alleen het leveren van betere orderfaciliteiten aan bestaande klanten, maar ook nieuwe inkoop- en verkoopkanalen met elkaar combineren is een beproefde methode die resulteert in meer marktaandeel, grensoverschrijdende activiteiten, en klanttevredenheid. Ecommerce Result is expert in het ontwikkelen van nieuwe distributiemodellen. Van strategie via IT en logistieke oplossingen naar een geheel nieuwe samenwerking met bestaande en vooral nieuwe klanten. Geen enkele combinatie is te gek. Met onze aanpak creëer je nieuwe mogelijkheden en toekomstige duurzame omzet.

ECOMMERCE VOOR RETAILERS
Ecommerce voor retailers lijkt tegenwoordig zo vanzelfsprekend. Maar schijn bedriegt. Veel retailers twijfelen nog steeds of zij Ecommerce wel rendabel kunnen krijgen. En terecht. Voor deze categorie retailers hebben wij goed nieuws. Bij Ecommerce Result hebben we het Smart Retail Commerce Concept ontwikkeld. Want retail zonder omnichannel-keuze voor je klanten is in de toekomst geen optie meer. Zorg dat je de aansluiting niet mist.

STRATEGIE
Wat is voor mijn Retail bedrijf de beste Omni-Channel strategie?
Om Ecommerce voor retailers rendabel te krijgen, is een uitgekiende strategie noodzakelijk. In deze strategie zijn alle onderdelen van het retail- en Ecommerceproces op elkaar afgestemd. Vaak zien we dat het eenvoudigweg kopiëren van retail naar een Ecommerce-formule niet werkt of zeer inefficiënt is. Daarom ontwikkelden onze experts het Smart Retail Commerce Concept. Dit baanbrekende concept is beschikbaar voor alle retailers en online omnichannel-spelers die willen groeien, meer klanten willen binden en meer omzet willen genereren.

Producent

Met de Shopping Experiences van Shopware maakt u middels een drag and drop interface eenvoudig landingspagina’s voor ieder type apparaat. De Shopware builder brengt opgemaakte teksten, afbeeldingen en video’s samen met uw productaanbod. Zo creeert u de meest indrukwekkende etalages of een komt een merkverhaal tot leven.

Groothandel

Met Shopware bent u in staat om op eenvoudige wijze verschillende shops vanuit 1 interface te beheren (multishop). U kan een product eenvoudig op meerdere sites te koop aanbieden en deze sites verschillende ontwerpen toekennen. Met Shopware kan u uzelf via talloze configuraties toespitsen op specifieke landen of regio’s, verschillende munteenheden en lokale BTW-verplichtingen.

Retailer

Shopware is gebaseerd op state of the art technologie. De software is volledig aanpasbaar en wordt ondersteund door een zeer grote community van ontwikkelaars en andere e-commerce professionals. Er zijn meer dan 2.000 gecertficeerde plugins beschikbaar voor Shopware, waarmee u veilig een eenvoudig de (gratis) standaardfuncties kan uitbreiden.

Verschil in perspectief per type speler in de waardeketen

Distributiestrategie en kanaalconflicten

Producenten en groothandels worden regelmatig geconfronteerd met vraagstukken rond kanaalconflicten.

Distributiestrategie en kanaalconflicten, het zijn actuele aandachtspunten in Ecommerce. Waar liggen kansen, wat zijn de risico’s?

Het gedrag van consumenten verandert permanent. Klanten denken en handelen omnichannel en zijn weinig winkeltrouw wanneer een door hun begeerd product ergens niet voorradig is.

Groothandels leveren met hun B2B-webshop steeds vaker ook aan eindconsumenten, waardoor frictie kan ontstaan met de huidige resellers. Merken en fabrikanten zien hun marktaandelen dalen, doordat steeds meer bedrijven eigen merken introduceren. Ook hier zien we voorwaartse én achterwaartse integraties in de distributiekolom. Merken openen steeds meer eigen webshops en brandstores in winkelcentra. Hoe ga je om met deze verschuivingen? Hoe ontwikkelt je een distributiestrategie die bestaande klanten meer waarde biedt en de weg opent naar nieuwe klanten en markten? Onze experts staan klaar om met je te sparren over nieuwe uitdagingen en kansen.

Dat de distributiekolom blijft veranderen is een onomkeerbare werkelijkheid. Ecommerce Result ondersteunt je met een duidelijke en grondige analyse van je bestaande situatie. We kijken naar risico’s en dreigingen, maar vooral naar kansen en oplossingen.