Strategische keuze e-commerce

Pimcore is een open source platform dat helpt om bedrijfsgegevens te verzamelen, verrijken en verspreiden met als doel om klanten een consistent en up-to-date ervaringen aan te bieden. In een naadloos geïntegreerd platform biedt Pimcore een oplossing voor PIM, MDM, DAM, CDP en DXP. Pimcore elimineert datasilo’s. Pimcore blinkt dankzij zijn API-gestuurde aanpak uit in flexibiliteit.

Marktplaatsen bieden een goede manier om snel van start te gaan met online verkoop. Omdat u niet hoeft te investeren in een noemenswaardige infrastructuur is dit de meest laagdrempelige route om met e-commerce van start te gaan. Producenten verkopen regelmatig via marktplaatsen om de interesse in hun producten in buitenlandse markten te testen. Door de inzet van een marktplaats zijn zaken zoals het verrekenen van de juiste BTW of klantenservice in andere tijdszones vaak standaard geregeld. Een andere belangrijke reden om te verkopen via marktplaatsen is omdat deze steeds vaker ook als (enige) zoekmachine gebruikt wordt voor producten. Bent u niet aanwezig, dan zal de aanstaande koper uw productaanbod ook nooit in overweging nemen.

Er schuilt ook een gevaar in marktplaatsen. Amazon staat er bijvoorbeeld om bekend om in goedlopende productcategorieën van start te gaan met een eigen private label. En wanneer Amazon uw productcategorie kaapt, dan resulteert dat voor u in een dalende lijn. Ook is de concurrentie en daarmee gepaarde prijsdruk op marktplaatsen groot. Alleen uw assortiment plaatsen, volstaat meestal niet.

SAMENGEVAT

Pimcore is een open source platform dat helpt om bedrijfsgegevens te verzamelen, verrijken en verspreiden met als doel om klanten een consistent en up-to-date ervaringen aan te bieden. In een naadloos geïntegreerd platform biedt Pimcore een oplossing voor PIM, MDM, DAM, CDP en DXP. Pimcore elimineert datasilo’s. Pimcore blinkt dankzij zijn API-gestuurde aanpak uit in…

Pimcore demovideo

Marktplaatsen stellen hoge eisen aan de wijze waarop u bestellingen afhandelt. Wanneer u bijvoorbeeld optimaliseert om goed gevonden te worden in de Amazon-zoekmachine, dan tellen er een reeks aan indirecte drivers die uw positie in de zoekresultaten sterk zullen beïnvloeden. 

Amazon

Het optimaliseren van uw Amazon account heeft uiteraard als doel om het resultaat uit Amazon te verbeteren. Dat doet u onder andere door de kans op het winnen van de Buy Box te vergroten. Om dat te doen zijn er onderstaande mogelijkheden om doorlopend te analyseren en verbeteren:
Testen van prijzen
Het verbeteren van uw content –> al dan niet via uw productfeed
Het snel afhandelen van vragen en orders
Actief vragen om reviews
Uitbreiden van uw sponsored products campagne
Testen met sponsored brands campagnes

Alibaba

Exporteer de productgegevens naar verschillende kanalen voor een consistente omnichannel productervaring. Koppel Pimcore bijvoorbeeld aan uw e-commercesysteem om deze up-to-date te houden met de laatste productinformatie.

Bol.com

Verrijk de data met media assets en andere commerciele data die de productbeleving van uw eindklanten verbeterd. Verrijk met technische fiches, commerciele uitingen, producteigenschappen, handleidingen, enzovoort.

De stappen van een goed uitgewerkte Amazon strategie
Uiteraard bestaat een goede Amazon strategie uit meerdere fases. We zullen hier puntsgewijs uitlichten welke fasen een strategie bevat. Uiteraard heeft SDIM ruim ervaring met het opzetten en uitwerken van iedere fase.
Haalbaarheidsonderzoek. Kunt u rendabel, voldoende omzet én marge tegemoet zien.
Amazon keyword research
Logistiek advies (kiest u voor Fullfillment by Amazon of niet?).
Customer Service Advies.
Advertising advies: sponsored products, sponsored brands, display advertising etc.
Het winnen van de Amazon Buy Box.
Concurrentie onderzoek.
Amazon specifieke content strategie.
Feed & product informatie optimalisatie.
Amazon reviews consultancy.

Er bestaan talloze marketplaces

B2B en B2C (Vinted, Discogs, ..)

Etsy, Ebay..

Initiele product listing

De copy en foto’s van je listing moeten perfect zijn. We zoeken naar de beste manier om je nieuwe product op een duidelijke, aantrekkelijke en volledige manier in de verf te zetten. We zorgen voor een product listing die net dat tikkeltje meer heeft in vergelijking met gelijkaardige producten.

Advertising

De kans dat je de enige bent die jouw type product wil verkopen is helaas zeer klein. Daarom is het van cruciaal belang om je product de nodige zichtbaarheid te geven. We ontwikkelen en implementeren een marketingplan op maat van jouw productgamma.

Optimalisatie

Eerst en vooral nemen we je volledige marktplaatsaccount onder de loep. We analyseren je foto’s en product listings, focussen op reviews, onderzoeken je sales data enz. Daarnaast brengen we de concurrerende markt in kaart om het verdere potentieel van je producten te bepalen.

Vaak merken we dat producten die al online staan niet 100% volledig en correct beschreven zijn. Hierdoor hebben die producten een onvolledige status, benutten ze niet hun volle potentieel en beïnvloeden ze de accountrating in negatieve zin. Samen gaan we op zoek naar dé perfecte positionering van je product!

Handleidingen

Volgt.

Veelgestelde vragen Pimcore

Om te bepalen of een campagne goed werkt dient u deze te benchmarken met andere campagnes. Voor sommige industrieen bestaan er benchmarks (per medium) of publieke case studies waarin helder over de behaalde resultaten wordt geschreven. Wanneer deze informatie sterke gelijkenissen vertoont met de situatie waarin uw onderneming zich bevindt, dan kan u dit als benchmark hanteren.

Meestal bestaan er echter geen betrouwbare benchmarks voor uw specifieke situatie. Bouw dan aan een structuur met continue A/B-tests, waardoor u weet welke advertenties wel/niet goed presteren. Probeer altijd meerdere advertenties uit.

Tot slot: geef uw campagnes ook zeker de kans om goed te kunnen presteren. De meeste platformen hanteren een zelflerend algoritme, waardoor u ten minste 4 uur na de aanmaak van een campagne uit de buurt dient te blijven.

Het is heel eenvoudig om via de grote marketingplatformen van Google en Facebook zelf uw campagnes op te zetten en in te plannen. Anderzijds, kan een specialist ervoor zorgen dat uw marketinginspanning beter rendeert. Maar wat kost een online marketingbureau? En hoe hoog moet uw mediabudget zijn om de inzet van een mediaspecialist te doen renderen?

Het is belangrijk om de kosten van uw campagne op te delen in de initiele opzet, het beheer en de media investering.

Voor de initiele opzet en het beheer van de campagne kan u een (externe) mediaspecialist inzetten ten behoeve van uw campagne. Er zijn grote verschillende in kwaliteit en de daarbij behorende uurtarieven van mediabureaus. Sommige freelancers hanteren een tarief van 65 euro per uur, terwijl grotere bureaus tot 135 euro per uur kunnen aanrekenen voor het beheer van uw campagne. Ook zijn er enkele bureaus die werken op basis van de behaalde prestaties. Reken voor de opzet van uw campagne ten minste 1 uur per medium. De tijdsinvestering voor het beheer hangt af van de mate waarin u uw campagne wenst te blijven optimaliseren. Reken ten minste 2 uur per maand voor het beheer van uw volledige campagne.

De kosten van uw mediainzet hangt af van de markt waarin u actief bent. Voor de meeste internetmedia geldt kort door de bocht dat u telkens mee doet aan een super snelle veiling. De advertentie met het hoogste bod en de beste relevantie wordt vervolgens aan uw doelgroep getoond. Wanneer u verschillende media inzet, dient u er tevens van bewust te zijn dat ieder medium andere definities, prijzen en randvoorwaarden hanteert. Neem bijvoorbeeld de kosten van een impressie. Een impressie (uw banner die getoond is) kan bij het ene medium betekenen dat de uiting ten minste 50% in beeld moest zijn, versus 75% in een concurrerend medium.

Wanneer u heeft besloten om (opnieuw) online te adverteren, dan is het bepalen van een campagnebudget een belangrijk aspect tijdens de voorbereiding. Om tot het juiste budget te komen, primeert de vraag welke doelstelling u heeft. Is de campagne gericht op naamsbekendheid, marktaandeel, bereik of verkoopconversie? Voor campagnes gericht op verkoopconversie (leads, omzet, aantal nieuwe klanten, ..) is het het makkelijkst om een budget te bepalen. Hiervoor moet u uzelf vragen wat een klant gemiddeld uitgeeft aan uw producten of diensten, hoe vaak hij of zij bij u aankoopt en hoe lang hij of zij bij u klant blijft. Vervolgens kan u bepalen hoeveel procent u daarvan als marketingbudget kan uitgeven, hoeveel een nieuwe klant u mag kosten (de klantacquisitiekost). Zo voorkomt u dat de kosten van de campagne uiteindelijk hoger liggen dan de opbrengsten. Uiteindelijk moet u uw marketnginvestering tot concrete omzet herleiden, maar meestal begint het in de vorm van een impressie, klik of conversie.

Het berekenen van het rendement van uw marketingcampagne – en daarmee uw budget – is een lastige klus. Meestal zet u een combinatie van verschillende media in en is het effect van een individuele campagne of uiting moeilijk te herleiden tot uw verkoop. Zeker wanneer u adverteert via een combinatie van on- en offline media. Wilt u uw mediabeheer professionaliseren, dan investeert u daarom in de ontwikkeling van een media attributiemodel gericht op uw specifieke situatie.

Het effect van een campagne op naamsbekendheid – en het daarbij behorende budget – kan u eigenlijk alleen meten door vooraf aan de campagne een degelijke nulmeting uit te voeren ten aanzien van uw naamsbekendheid, om daarna de verbeterde naamsbekendheid te onderzoeken.

Cost Per Click (CPC) is een biedmodel voor betaalde advertenties. Bieden op basis van CPC betekent dat u betaalt voor elke klik op uw advertenties. Bijna alle advertentieplatforms gebruiken bieden op basis van kosten per klik. De kost van een klik hangt af van de branche waarin u opereert, de hoeveelheid concurrenten die ook bieden voor advertentieruimte en de advertentiepositie die u beoogt.

Cost per mille (CPM) staat voor de prijs per 1.000 ad impressions of views. Het gaat hier dus om de prijs die u betaalt om uw advertentie 1.000 keer te tonen aan uw doelgroep. Bij CPM wordt onderscheid gemaakt tussen de bruto CPM waarbij ook meerdere views door dezelfde personen meegerekend worden en de netto CPM die staat voor het aantal views door 1.000 afzonderlijke personen. Anders dan advertenties in de gedrukte media, op tv of radio kunnen de views van online advertenties concreet gemeten worden, dus niet afgeleid van het geschatte bereik van het medium (zoals bij tv/radio/gedrukte media). Dat maakt het makkelijker om het effectieve bereik van de advertenties bij de doelgroep af te bakenen. Naast de feitelijke impressie is ook de context van die impressie uiterst belangrijk. Tot slot zijn er natuurlijk zichtbaardere en minder zichtbare plaatsen.

Het gaat dus om de prijs die de adverteerder wil betalen om zijn advertentie 1.000 keer te tonen aan potentiële klanten.

Een frequency cap stelt hoe vaak een uniek persoon binnen de doelgroep waarop u adverteert een bepaalde reclamecampagne of specifieke reclameuiting (zoals een banner of een pop-up) te zien mag krijgen. Afhankelijk van uw type klant, de concurrentie en uw ambities kan u deze cap per medium of tijdspanne inplannen. Bijvoorbeeld maximaal 3 banners per week en 1 pop-up gedurende de campagne. Veel campagnes hebben een klik (naar uw online aanbod) nodig om te renderen. Als een uiting al erg vaak is getoond, zonder dat uw doelgroep daarop heeft gereageerd, kan de kans dat er geklikt wordt afnemen. Of erger nog: kan uw doelgroep geirriteerd geraken door uw uitingen.

Wanneer u adverteert via Google, Facebook of ieder ander (offline) medium, wenst u uiteraard te weten wat dat u opbrengt. Meestal meten ondernemers dan rechtlijning de conversie van klik naar aankoop. De meeste klanten converteren echter niet op 1 enkele media uiting. Zij zien bijvoorbeeld uw product op social media, bekijken uw website eens en vinden u enkele dagen later terug in Google. Eerlijker zou in dit scenario zijn om een deel van de omzet toe te wijzen aan uw social media en een ander deel aan Google. Met media- of conversie attributie meet u de toegevoegde waarde van verschillende kanalen en campagnes ten opzichte van uw omzet. Ook wanneer deze niet rechtlijnig van klik naar aankoop een rol hebben gespeeld.

De keten van producent tot aan de retailer is in continue verandering. Met de opkomst van marketplaces hebben fabrikanten de mogelijkheid om rechtstreeks te verkopen. Aan retailers, of aan eindklanten. Traditionele retailers zijn in grote getallen gestopt, door de concurrentie van webshops. Groothandels investeren steeds meer in eigen merken, soms zelfs met een direct-to-consumer (D2C) aanpak. Het aantal significante ontwikkelingen is eindeloos en iedere onderneming zou zijn business model tenminste moeten herevalueren.

. Zou je als fabrikant óók op Amazon moeten staan? Maar is de keuze voor een marketplace wel verstandig voor de ontwikkeling van je merkidentiteit? En hoe denken bestaande afnemers over zo’n switch? Blijven ze je merk(en) trouw, of zwichten ze voor de verleiding van concurerende producten die ook op marketplaces zichtbaar zijn? Is B2B Ecommerce dan een oplossing voor je bedrijf?

Efficiënte distributie kun je ook zelf organiseren met slimme B2B Ecommerce oplossingen. Als je je klanten beter wilt gaan bedienen met een eigen B2B Ecommerce-platform, is advies inwinnen de eerste stap. De technologische mogelijkheden zijn oneindig. Maar welke oplossing past bij welke branche en businesscase? Laat je adviseren door de Ecommerce specialisten van Ecommerce Result. Wij kennen alle mogelijkheden. Bovendien kennen we de uitdagingen die eraan verbonden zijn. Van strategie, via procesoptimalisatie en IT infrastructuur naar logistiek en kanaalconflicten, onze specialisten staan er klaar voor.

ECOMMERCE VOOR GROOTHANDELS
Voor veel groothandelsbedrijven bestaat de Ecommerce-praktijk vooral uit het koppelen van de ordersystemen van afnemers. Jammer, want Ecommerce kan je bedrijf zoveel meer brengen. Ecommerce met een ‘open’ catalogus kan voor meer dan 80% van alle bestaande groothandelskanalen een belangrijke extra omzet opleveren. Naast EDI, is een besteldashboard met mutatiemogelijkheden een welkome aanvulling voor je afnemers. Want hoe beter je je klanten bedient, hoe meer loyaliteit je ervoor terugkrijgt. Groothandels die op zoek zijn naar nieuwe producten en afzetkanalen kunnen óók profiteren van slimme mogelijkheden die Ecommerce biedt. Door je online aanwezigheid te verbeteren met een catalogus, weten niet alleen nieuwe klanten je beter te vinden, maar ook nieuwe leveranciers. En waarom zou een medewerker van een afnemer bijvoorbeeld in een ‘spartaanse’ portal moeten bestellen? De mogelijkheden van B2B Ecommerce zijn eindeloos. Ecommerce Result helpt je met het optimaliseren van je distributie strategie, en het kiezen en inrichten van je Ecommerce systemen.

STRATEGIE
Hoe doelmatig en toekomstbestendig is mijn huidige strategie?
Ecommerce voor groothandels gaat veel verder dan het koppelen van systemen. Immers, de groothandelssector wordt steeds vaker geconfronteerd met internationale platforms zoals Amazon en Alibaba. Deze platforms zijn niet alleen op het gebied van B2C actief, maar gaan een steeds belangrijkere rol spelen in de wereldwijde B2B-distributie. Groothandels die hun strategie niet tijdig en drastisch aan de tijdgeest aanpassen, verliezen marktaandeel. Ecommerce Result heeft veel ervaring met het adviseren en succesvol begeleiden van groothandelsbedrijven. Onze unieke aanpak zorgt voor nieuwe perspectieven en groeikansen.

NIEUWE DISTRIBUTIEKOLOM?
Vormen Amazon en AliBaba een dreiging of moet ik juist samenwerken?
Het overweldigende succes van nieuwe ‘distributeurs’ als Amazon en Alibaba lijkt de traditionele distributiemodellen op zijn kop te zetten. De vertrouwde kolom van fabrikant via een distributeur naar resellers en klanten staat onder druk. Steeds meer resellers plaatsen vraagtekens bij de toegevoegde waarde van het groothandelskanaal. Steeds vaker zoeken resellers naar goedkopere leveranciers of betere serviceconcepten. Een aangepaste distributiestrategie helpt je om klanten aan jouw formule en services te binden. En onze experts helpen je met het formuleren en implementeren van deze belangrijke veranderingen.

OUT OF THE BOX DENKEN
Denken in standaardmodellen is soms zinvol, maar leidt meestal tot een blokkade van innovatie. De groothandels van vandaag vinden zichzelf weer opnieuw uit. Niet alleen het leveren van betere orderfaciliteiten aan bestaande klanten, maar ook nieuwe inkoop- en verkoopkanalen met elkaar combineren is een beproefde methode die resulteert in meer marktaandeel, grensoverschrijdende activiteiten, en klanttevredenheid. Ecommerce Result is expert in het ontwikkelen van nieuwe distributiemodellen. Van strategie via IT en logistieke oplossingen naar een geheel nieuwe samenwerking met bestaande en vooral nieuwe klanten. Geen enkele combinatie is te gek. Met onze aanpak creëer je nieuwe mogelijkheden en toekomstige duurzame omzet.

ECOMMERCE VOOR RETAILERS
Ecommerce voor retailers lijkt tegenwoordig zo vanzelfsprekend. Maar schijn bedriegt. Veel retailers twijfelen nog steeds of zij Ecommerce wel rendabel kunnen krijgen. En terecht. Voor deze categorie retailers hebben wij goed nieuws. Bij Ecommerce Result hebben we het Smart Retail Commerce Concept ontwikkeld. Want retail zonder omnichannel-keuze voor je klanten is in de toekomst geen optie meer. Zorg dat je de aansluiting niet mist.

STRATEGIE
Wat is voor mijn Retail bedrijf de beste Omni-Channel strategie?
Om Ecommerce voor retailers rendabel te krijgen, is een uitgekiende strategie noodzakelijk. In deze strategie zijn alle onderdelen van het retail- en Ecommerceproces op elkaar afgestemd. Vaak zien we dat het eenvoudigweg kopiëren van retail naar een Ecommerce-formule niet werkt of zeer inefficiënt is. Daarom ontwikkelden onze experts het Smart Retail Commerce Concept. Dit baanbrekende concept is beschikbaar voor alle retailers en online omnichannel-spelers die willen groeien, meer klanten willen binden en meer omzet willen genereren.

Producent

Met de Shopping Experiences van Shopware maakt u middels een drag and drop interface eenvoudig landingspagina’s voor ieder type apparaat. De Shopware builder brengt opgemaakte teksten, afbeeldingen en video’s samen met uw productaanbod. Zo creeert u de meest indrukwekkende etalages of een komt een merkverhaal tot leven.

Groothandel

Met Shopware bent u in staat om op eenvoudige wijze verschillende shops vanuit 1 interface te beheren (multishop). U kan een product eenvoudig op meerdere sites te koop aanbieden en deze sites verschillende ontwerpen toekennen. Met Shopware kan u uzelf via talloze configuraties toespitsen op specifieke landen of regio’s, verschillende munteenheden en lokale BTW-verplichtingen.

Retailer

Shopware is gebaseerd op state of the art technologie. De software is volledig aanpasbaar en wordt ondersteund door een zeer grote community van ontwikkelaars en andere e-commerce professionals. Er zijn meer dan 2.000 gecertficeerde plugins beschikbaar voor Shopware, waarmee u veilig een eenvoudig de (gratis) standaardfuncties kan uitbreiden.

Verschil in perspectief per type speler in de waardeketen

Distributiestrategie en kanaalconflicten

Producenten en groothandels worden regelmatig geconfronteerd met vraagstukken rond kanaalconflicten.

Distributiestrategie en kanaalconflicten, het zijn actuele aandachtspunten in Ecommerce. Waar liggen kansen, wat zijn de risico’s?

Het gedrag van consumenten verandert permanent. Klanten denken en handelen omnichannel en zijn weinig winkeltrouw wanneer een door hun begeerd product ergens niet voorradig is.

Groothandels leveren met hun B2B-webshop steeds vaker ook aan eindconsumenten, waardoor frictie kan ontstaan met de huidige resellers. Merken en fabrikanten zien hun marktaandelen dalen, doordat steeds meer bedrijven eigen merken introduceren. Ook hier zien we voorwaartse én achterwaartse integraties in de distributiekolom. Merken openen steeds meer eigen webshops en brandstores in winkelcentra. Hoe ga je om met deze verschuivingen? Hoe ontwikkelt je een distributiestrategie die bestaande klanten meer waarde biedt en de weg opent naar nieuwe klanten en markten? Onze experts staan klaar om met je te sparren over nieuwe uitdagingen en kansen.

Dat de distributiekolom blijft veranderen is een onomkeerbare werkelijkheid. Ecommerce Result ondersteunt je met een duidelijke en grondige analyse van je bestaande situatie. We kijken naar risico’s en dreigingen, maar vooral naar kansen en oplossingen.