Veelgestelde vragen (FAQ) over Digital commerce

Met Google Ads kan u mogelijke klanten bereiken om te verleiden tot uw aanbod. Het benodigde budget voor Google Ads hangt af van uw marktpotentieel, doelstellingen, concurrentie, beschikbare marketingbudget en de prestatie van andere commerciele media. Wanneer u nog geen ervaring heeft met Google Ads adviseren wij met een beperkt bedrag (bijvoorbeeld 250 euro) aan te vangen en uw prestatie goed te analyseren.

Wanneer u een product heeft waarnaar wordt gezocht, dan is Google Shopping relevant voor uw bedrijf. Google Shopping-advertenties verschijnen vaak op een zeer zichtbaar deel van de zoekresultatenpagina van Google, boven of naast zoekadvertenties en organische resultaten. Omdat Google Shopping-advertenties een productfoto bevatten, vallen ze meer op in vergelijking met tekstadvertenties en organische resultaten.

De kans is groter dat mensen op uw website terechtkomen via een zoekmachine dan dat ze er rechtstreeks naartoe gaan. Dus, hoe lokt u die bezoekers en welke strategie moet voorrang krijgen? Zoekmachine optimalisatie (SEO), of pay-per-click search engine advertising (SEA)? Zowel SEO als SEA hebben kosten en baten. De kans is groter dat er op de resultaten van een zoekmachine (vaak ‘organische’ of ‘verdiende’ resultaten genoemd) geklikt wordt dan op de betaalde zoekresultaten. In het voorbije decennium hebben internetgebruikers het verschil tussen die twee geleerd en kennen ze organische resultaten een hogere waarde toe. Voor bedrijven is de klantenacquisitiekost echter heel belangrijk. Er bestaat niet zoiets als ‘gratis SEO met onmiddellijke resultaten’. SEO vraagt tijd en echte inspanningen. SEA, anderzijds, kan ervoor zorgen dat u binnen een dag op de eerste pagina staat voor een groot aantal gerichte termen. Het korte antwoord: zowel SEO als SEA spelen een rol in het verzekeren dat u een deel van het internetverkeer zult krijgen. SEO zal u helpen om langetermijnresultaten te verkrijgen, terwijl SEA uw huidige campagne meteen zal ondersteunen.

Gewapend met (geheime) wiskundige algoritmes heeft de Google zoekmachine als raison d’etre om een zo goed mogelijk antwoord te presenteren op de zoekopdracht van de gebruiker. Deze resultaten op een zoekopdracht vindt u direct onder de Google advertenties. Google doorzoekt continu het internet, interpreteert webpagina’s en indexeert deze voor toekomstige zoekopdrachten. Naast de feitelijke inhoud van pagina’s tellen voor Google ook factoren mee die de gebruikservaring verhogen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de snelheid van opgevraagde pagina’s of als deze ook goed op een mobiele telefoon worden weergegeven. De kunde om pagina’s dusdanig aan te passen dat deze op populaire zoekopdrachten bovenaan de Google zoekresultaten worden getoond noemt men search engine optimization, ofwel SEO. Zonder twijfel hechten gebruikers meer waarde aan de Google zoekresultaten dan aan de in Google weergegeven advertenties. In de praktijk bevat het internet echter zoveel inhoud dat het zeer moeilijk is om bovenaan de resultatenpagina te geraken. Ook verandert Google de onderliggende zoekalgoritmes continu dat succes vandaag geen garantie biedt voor de toekomst. SEA en SEO gaan daarom vaak hand in hand. Met een Google Adwords SEA-campagne kan u in een korte tijd doelgericht veel verkeer naar uw website trekken. Met SEO heeft u de mogelijkheid om binnen een voor u belangrijk onderwerp online autoriteit uit te bouwen.

De meeste bezoekers op uw website kopen niet direct bij hun eerste bezoek. Zij surfen het internet en overwegen meerdere aanbiedingen. Remarketing is de marketingactiviteit waarbij u de bezoeker opnieuw benadert, nadat hij uw website heeft verlaten. Remarketing gebeurt bijvoorbeeld via Google Ads, Facebook Ads of direct mail.

SEA staat voor Search Engine Advertising.Iedere onderneming heeft een bron van inkomsten nodig om te kunnen blijven bestaan, dus ook zoekmachines. De populaire zoekmachines zoals Google en Bing doen dit door middel van de verkoop van advertenties.

In de meeste geografische markten is Google absolute marktleider met een marktaandeel van meer dan 90 procent. Andere zoekmachines zijn bijvoorbeeld Microsoft’s Bing of Yandex. Ook deze zoekmachines bieden advertentiemogelijkheden. Aangewakkerd door onrust over hoe Google omgaat met privacy zijn ook talloze kleinere zoekmachines ontstaan. Deze alternatieve zoekmachines, zoals DuckDuckGo, handelen ook miljoenen zoekopdrachten per dag af. Wanneer deze niet als bron van bezoek in uw statistieken voorkomen, dan loont het zeker te verdiepen in hun aanbod. Klanten zijn ook anders gaan zoeken. Steeds vaker wordt er gezocht via social media. Google Adwords vormt samen met Facebook Ads de meest populaire vorm van online advertising. Met de combinatie van Google Adwords en Facebook Ads heeft u de mogelijkheid het grootste online bereik te realiseren. De meeste producenten hebben echter geen breed bereik nodig en breed bereik gaat vrijwel altijd ten koste van de effectiviteit. In specifieke markten is de positie van e-commerce gigant Amazon tot slot al zo groot, dat het merendeel van de consumenten hun zoekopdracht gewoon op dat platform start. In de meeste geografische markten is Google absolute marktleider met een marktaandeel van meer dan 90 procent. Andere zoekmachines zijn bijvoorbeeld Microsoft’s Bing of Yandex. Ook deze zoekmachines bieden advertentiemogelijkheden. Aangewakkerd door onrust over hoe Google omgaat met privacy zijn ook talloze kleinere zoekmachines ontstaan. Deze alternatieve zoekmachines, zoals DuckDuckGo, handelen ook miljoenen zoekopdrachten per dag af. Wanneer deze niet als bron van bezoek in uw statistieken voorkomen, dan loont het zeker te verdiepen in hun aanbod. Klanten zijn ook anders gaan zoeken. Steeds vaker wordt er gezocht via social media. Google Adwords vormt samen met Facebook Ads de meest populaire vorm van online advertising. Met de combinatie van Google Adwords en Facebook Ads heeft u de mogelijkheid het grootste online bereik te realiseren. De meeste producenten hebben echter geen breed bereik nodig en breed bereik gaat vrijwel altijd ten koste van de effectiviteit. In specifieke markten is de positie van e-commerce gigant Amazon tot slot al zo groot, dat het merendeel van de consumenten hun zoekopdracht gewoon op dat platform start.