Google Analytics vereist dat gebruikers van de service een privacybeleid hebben om te voldoen aan privacywetten.
Een webproperty mag slechts in één Google Analytics-account worden bijgehouden. Het wordt niet aanbevolen om één webproperty in verschillende Analytics-accounts bij te houden.
Google Analytics is een geavanceerd sitestatistiekenprogramma dat door middel van een kleine tracking code in de broncode van uw website gebruikers ‘volgt’ gedurende het bezoek aan uw site en terugkerende gebruikers kan herkennen. De trackingcode kan rechtstreeks in de broncode worden geplaatst of door middel van een tool zoals Google Tag Manager. Om gevolgd te worden moeten gebruikers toestemming geven voor het plaatsen van een zogenaamde cookie op de computer van de gebruiker.
Net als Universal Analytics is Google Analytics 4 een gratis tool van Google.
Universal Analytics wordt vanaf 1 juli 2023 vervangen door Google Analytics 4. Vanaf 1 juli 2023 verwerken standaard Universal Analytics-property’s geen gegevens meer.
Google Analytics 4 (GA4) voldoet niet volledig aan de AVG, wat veel gebruikers binnen de EU zorgen baart. Na de ongeldigverklaring van het Privacy Shield-raamwerk in 2020 moet Google de gegevensbescherming tussen de EU en de VS nog reguleren.
Google Tag Manager is een product van Google waarmee u een fijnmazige tracking kan opzetten voor uw digitale toepassing. De basis van deze tracking is een enkele referentie in de broncode van uw toepassing naar Google Tag Manager in uw broncode. In Google Tag Manager maakt u vervolgens de verbinding naar andere instrumenten die tracking vereisen.
Er zijn veel verschillen tussen Google Analytics 4 (GA4) en Universal Analytics (UA). Hoewel de term gebruikers hetzelfde lijkt, verschilt de berekening voor deze statistiek tussen UA en GA4. Universal Analytics gebruikt ‘Totaal aantal’ gebruikers en Google Analytics 4 gebruikt ‘Actieve gebruikers’.
GA4 heeft momenteel geen mogelijkheid om ‘Views’ (Weergaven) te configureren. Door weergaven te gebruiken, kunt u een testplaats hebben en uw gegevens opschonen door bijvoorbeeld intern verkeer te filteren. Dit wordt algemeen gezien als een van de belangrijkste ontbrekende functionaliteiten van GA4.
Google Analytics 4 is event driven. Dit heeft ertoe geleid dat Google de ‘bounce rate’ statistiek heeft vervangen door een nieuwe ‘engagement rate’ statistiek.
Er zijn veel alternatieven voor Google Analytics. Matomo (voorheen bekend als Piwik) is een open-source analyseplatform dat gedetailleerde analysegegevens biedt. Het Microsoft-equivalent van Google Analytics heet Clarity. Adobe Analytics is een betaald geavanceerd analyseplatform.