Technologie is in snelle ontwikkeling, waardoor het heel moeilijk om bij te houden wat de juiste keuzes zijn voor uw technology stack. Uiteraard wilt u weten wat de beste technologie is. Moet u zelf iets bouwen? Wat betekent open source eigenlijk? Of bent u beter af met een SaaS-oplossing? Er bestaat niet zoiets als ‘de beste technologie’. Er bestaat wel de beste technologie die bij uw bedrijfssituatie past.
Wanneer een IT-systemen aan vervanging toe is of u (nieuwe) activiteiten wenst te ontplooien, volgt al snel de logische vraag hoe die te (laten) bouwen. Grosso modo zal 1 van de eerste vragen zijn of u de benodigde technologie zelf zal moeten ontwikkelen of of u voor standaardtechnologie zal kunnen kiezen. Kiest u voor eigen ontwikkeling, dan kan u uw webshop volledig inrichten zoals u dat wenst. De werking van de webshop zal volledig kunnen worden gealigneerd met uw (bestaande) werkprocessen en u heeft een kans dat u uzelf op aanbod en functionaliteit zal kunnen onderscheiden van de concurrentie. Daartegenover staat dat u een grote zak geld zal moeten meebrengen. De bouw van een IT-systemen from scratch, ook al maakt u gebruik van talloze bestaande componenten, kost eenmaal meer dan een bestaand systeem inrichten. Aanvullend zijn de onderhoudskosten van een eigen ontwikkeld systeem, bijvoorbeeld om eventuele beveiligingslekken te dichten of vernieuwingen uit te voeren, ook hoger dan bij standaardtechnologie.
SAMENGEVAT
Technologie is in snelle ontwikkeling, waardoor het heel moeilijk om bij te houden wat de juiste keuzes zijn voor uw technology stack. Uiteraard wilt u weten wat de beste technologie is. Moet u zelf iets bouwen? Wat betekent open source eigenlijk? Of bent u beter af met een SaaS-oplossing? Er bestaat niet zoiets als ‘de…
Technologische aandachtspunten en keuzecriteria
Wanneer u voor de keuze staat voor een nieuw digitaal platform, dan laat u uzelf het beste door iemand bijstaan die daar kennis van heeft. Immers: een gekozen platform vervangt u niet 1-2-3. In uw overweging voor een platform staat de aan te bieden functionaliteit voorop. Vervolgens bekijkt u welk platform uw noden kan vervullen en hoe betrouwbaar de aanbieder is. Wanneer software minder dan 10.000 actieve installaties kent, dan adviseert EMAKERS u deze software een extra keer te controleren.
Kies u voor standaardtechnologie, dan kan u er vanuit gaan dat deze nooit volledig op uw interne werkprocessen zal aansluiten. Waarschijnlijk komt standaardtechnologie out of the box tegemoet aan 80% tot 90% van uw noden. Door middel van commerciële add ons kan u dit opkrikken tot 95%. Voor de resterende functionaliteit kan u een beroep doen op maatwerk, of er voor kiezen dat deze de moeite niet loont. Daartegenover staat dat standaardtechnologie u vaak een betere continuiteit biedt en (veel) minder kost dan maatoplossingen.
Kiest u voor standaardtechnologie, dan heeft u twee opties. U kan kiezen voor ‘lokale’ installatie van het e-commerce systeem of een abonnement nemen voor een zogenoemde hosted oplossing. De voordelen van een hosted oplossing (ook regelmatig een cloud– of SaaS-dienst genoemd) ten opzichte van lokale installatie zijn het gemak dat technisch beheer standaard wordt uitgevoerd door de aanbieder, de dienst vrijwel eindeloos schaalbaar is en u vrijwel direct aan de slag kan zonder investering. Een lokale installatie, daarentegen, geeft u meer vrijheid en flexibiliteit in eigen ontwikkeling, is eenvoudiger te integreren met andere op internet gebaseerde diensten en is op de lange termijn meestal goedkoper.
Kiest u voor een ‘lokale’ installatie, dan heeft u wederom twee optie: een open source e-commerce systeem enerzijds, of de installatie van een commercieel pakket anderzijds.
Kiest u voor een commercieel pakket (closed source), dan is dat vaak een strategische keuze voor een bepaalde partner of functionaliteit. U zal minder makkelijk van platform kunnen veranderen en bent afhankelijk van de door de leverancier geplande technologische ontwikkelingen. Een evident voordeel van een commercieel pakket is dat de code centraal beheerd wordt waardoor deze stabiel, snel en minder kwetsbaar voor hackers zal zijn. Nadeel is uiteraard de hoge kost voor een licentie en dat vernieuwing minder frequent gebeurt dan bij open source.
Kiest u voor een open source systeem, dan weet u dat u goed zit op het gebied van continuïteit. De grootste open source e-commercesystemen worden onderhouden door honderden programmeurs die hun steentje bijdragen aan de ontwikkeling van het systeem. Dergelijke platformen spelen meestal ook een hoofdrol op het gebied van technologische ontwikkeling. Bovenal: bij open source is de broncodes van de software openbaar en is het basispakket gratis beschikbaar. De meeste open source oplossingen kennen daarnaast ook een commerciële variant. Een aantrekkelijke variant die the best of both worlds probeert te combineren.
Welke digitale technologie past bij u?
Er zijn duizenden digitale platformen en zeker honderden goede systemen. Het is onmogelijk te stellen dat een enkel platform het beste platform is. ‘Het beste platform’ is afhankelijk van uw eigen lijst met eisen (ook wel: business requirements) en de technische know-how binnen uw organisatie. Zoekt u bijvoorbeeld een e-commercesysteem, dan zijn evidente business requirements de gebruiksvriendelijkheid bij mobiel gebruik, ondersteuning van meertaligheid en de beschikbaarheid van een API (ofwel de mogelijkheid om het systeem te koppelen met andere systemen). Specifiekere business requirements zijn bijvoorbeeld de ondersteuning van pre-orders via het system of het kunnen inrichten van specifieke B2B-functies, bijvoorbeeld voor inkoop en aankoop binnen een onderneming.
Wij adviseren u altijd om uw noden vooraf gestructureerd te documenteren, bijvoorbeeld door middel van een traditionele MoSCoW analyse waarin u uw functies per functiecategorie oplijst, telkens met de vragende partij binnen uw onderneming (de business owner) en een mate van belangrijkheid (must haves, should haves, could haves en would haves). Deze lijst met noden, uw business requirements, kan uw e-commerce partners vervolgens vertalen naar functionele- en technische vereisten (ook wel functional en technical requirements). Deze documenten weergeven wat het systeem kan doen en hoe dat gedaan wordt. De lijst met business- en/of functional requirements kan u vervolgens aftoetsen met de technologie die u voor ogen had.
Digitalisering is voor ondernemingen van ieder formaat
Kleine ondernemingen (met een budgettaire beperking) die de volledige bedrijfsvoering willen digitaliseren, hebben niet per definitie minder mogelijkheden dan de grotere spelers in hun markt. Iedere onderneming en industrie kent zijn eigen vereisten, maar regelmatig kiezen kleine ondernemingen voor populaire standaardtechnologie die zij met apps en plugins kunnen uitbreiden naar hun noden. Ze stellen dan bijvoorbeeld het order management systeem van de webshop centraal (via een platform als Woocommerce of Shopware) en breiden die uit met een beperkte ERP-functie voor het magazijn en een mailsysteem voor de klantcommunicatie.
In grotere ondernemingen is de structuur soms complexer, inclusief historisch opgebouwde legacy systemen die bedrijfskritisch zijn. In dit type ondernemingen is de vervanging van een bestaand systeem soms de eerste stap in end-to-end digitale transformatie. Bij dit type ondernemingen identificeren wij meestal digitalisering volgens drie pincipes: schaalbare architectuur, best=of-breed services en betrouwbare integraties.
Schaalbare architectuur
Middelgrote ondernemingen kiezen steeds vaker voor een MACH-architectuur, of een variant daarvan. MACH staat voor Microservices, API-first, Cloud-native SaaS en Headless. Kenmerkend aan de MACH-architectuur zijn openheid en interoperabiliteit.
Best-of-breed services
Middelgrote ondernemingen kiezen minder vaak voor eeen monoliet systeem. Zij kiezen voor een infrastructuur die is gebouwd uit beheersbare componenten, waarbij ieder component tot de beste van zijn type diensten behoort. Zo’n infrastructuur wordt ook wel composable commerce genoemd.
Betrouwbare integraties
Digitale toepassingen zijn per definitie bedrijfskritisch. Wanneer ze niet goed werken, dan kost dat omzet of brengt het u in operationele problemen. Een integratie van meerdere diensten kan leiden tot een zwakke schakel. Dit type architectuur vereist betrouwbare integraties met goede support wanneer het mis gaat.
Welk type digitale infrastructuur u ook kiest, onthou vooral: het type systeem en het daarbij behorende budget bepaalt uw succes niet. Uw bedrijfsprocessen waaraan het systeem ten dienste staat, bepalen grotendeels uw klantgerichtheid, flexibiliteit en kostenstructuur. De gebruiksvriendelijkheid van het systeem bepaalt grotendeels de conversie van prospect naar klant. En tot slot: de data die u capteert, die biedt u groeikansen met behulp van effectieve 1-op-1 marketing.
De beste technologie voor digital commerce
Op ieder potje past een dekseltje. Het heeft geen zin om een onafhankelijke retailer een technologische oplossing te bieden die hem of haar tienduizenden euro´s per maand kost. Wanneer het digital commerce betreft, dan zetten we vaak de rol van een Order Management System (OMS) centraal in de oplossing. Soms wordt dit ook gewoon een e-commercesysteem genoemd. Aan de low end van de technologische mogelijkheden vindt u in dit type platformen zoals Wix, Weebly, Squarespace, Tictail, Bigcommerce en Shopify. De meeste van deze platformen worden aangeboden op abonnementsbasis, via standaard sjablonen en met centraal beheer. Dit wordt ook wel SaaS, oftewel Software as a Service genoemd. Op aspecten zoals kosten en beveiliging scoort deze technologie zeer goed. Het nadeel van deze technologie is dat deze meestal moeilijk(er) aanpasbaar is dan andere oplossingen. Wanneer bijvoorbeeld een onderscheidende merkbeleving of meertaligheid van belang zijn, dan loont het vaak om ook andere pakketten te overwegen.
Het middensegment bestaat uit oplossingen zoals Magento, PrestaShop, Shopware en WordPress/Woocommerce. Dit zijn uitstekende systemen, vaak ondersteund door een groot aantal agencies en de open source community. Deze platformen presteren uitstekend op het gebied van aanpasbaarheid, bijvoorbeeld rondom specifieke functies. Doordat de software door een groot aantal partijen is ondersteund bent u eenvoudig in staat van leverancier te veranderen en loopt de software vaak zijn tijd vooruit. Wanneer u zelf overigens beperkte technologische kennis heeft, dan kan u vaak zelfstandig met deze platformen goed vooruit komen. Wanneer u zich laat ondersteunen door een bureau, dan zal de technologie een kleine kost vooraf kennen.
Tot slot is zijn er enkele platformen specifiek gericht op grote ondernemingen. Voor middelgrote ondernemingen valt deze technologie op basis van kosten eigenlijk direct af. Wanneer u te maken heeft met zeer specifieke integraties, dan zijn deze wel van toepassing.
Gestroomde processen en een digitale bedrijfsvoering
Technologie staat niet los van uw bedrijfsvoering. Wanneer u een bestaand systeem vervangt of een nieuw systeem introduceert, dient u altijd de bedrijfsprocessen waarmee uw technologie in aanraking zal komen goed in kaart te brengen. Vervolgens analyseert u de gap tussen de (gewenste) bedrijfsprocessen en de standaardwerking van de technologische platformen die u op uw shortlist van potentiele oplossingen heeft.
In de meeste ondernemingen vervult het ERP-systeem de centrale spil in een organisatie. Het is daardoor logisch dat juist de implementatie van een (nieuw) ERP-systeem grote impact kan hebben. Daarbij zijn er veel onderlinge verschillen tussen het ene en het andere systeem. Organiseer vooraf aan de selectie van uw ERP-systeem enkele workshops waarin u de rechtstreeks betrokkenen het to be werkproces mee laat uittekenen.