Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Inrichting Product Master Data

Producten/diensten vormen de kern van elk bedrijf. Correcte, (voor de klant) relevante en voldoende productinformatie is een minimale vereiste voor de klant om uw aanbod te vertrouwen en een aankoopbeslissing te nemen. Ook is er minimale productinformatie nodig om te scoren in zoekmachines zoals Google. Tot slot helpen gestructureerde productgegevens (zogenaamde producteigenschappen) uw klant om te filteren op zinvolle productkenmerken, producten te vergelijken en uw aanbod efficiënter naar externe catalogi en marktplaatsen te pushen, om daar eventueel ook te adverteren.

Veel ondernemingen worstelen echter met hun productinformatie. Informatie wordt verspreid over de organisatie onderhouden, leveranciers leveren productinformatie in verschillende formaten of er zijn simpelweg te weinig middelen of bedrijfsprocessen om productinformatie bij te houden.

Klanten hebben productinformatie nodig om een ​​beslissing te nemen over welk product ze wel of niet kopen. Het type informatie kan van product tot product verschillen, maar over het algemeen zal een product minimaal een productnaam, een product USP, een korte productbeschrijving en een lijst met productvoordelen of -kenmerken vereisen. Specifieke informatie binnen uw productgroep, die relevant kan zijn voor de klant om te vergelijken of om zijn of haar zoekopdracht te verfijnen, moet worden aangeboden in een gestructureerd overzicht van producteigenschappen. Dit soort eigenschappen kunnen bijvoorbeeld zijn: maat, gewicht, kleur, technische eigenschappen zoals waterdichtheid van het product, enzovoort.

SAMENGEVAT

Producten/diensten vormen de kern van elk bedrijf. Correcte, (voor de klant) relevante en voldoende productinformatie is een minimale vereiste voor de klant om uw aanbod te vertrouwen en een aankoopbeslissing te nemen. Ook is er minimale productinformatie nodig om te scoren in zoekmachines zoals Google. Tot slot helpen gestructureerde productgegevens (zogenaamde producteigenschappen) uw klant om…

Omdat klanten steeds visueler worden, is de beschikbaarheid van productafbeeldingen een tweede minimumvereiste. Over het algemeen worden producten zonder afbeelding niet meer verkocht. Zorg voor een voor-, achter- en zijaanzicht van uw product op een neutrale achtergrond. Als kwaliteit belangrijk is, geef dan gedetailleerde afbeeldingen die de kwaliteit ervan laten zien. Publiceer eventueel ook foto’s van het product in gebruik, om de relevantie van het product aan te tonen. Voeg voor duurdere producten 360 graden afbeeldingen en video toe.

Productinformatie is ook het meest belangrijke type informatie om goed in Google te scoren. Om de zoekmachines een extra steentje in de rug te geven, is het aan te raden om producten met additionele informatie te voorzien. De belangrijkste data op productniveau zijn:

  1. meta titel: de tekst die op de zoekmachine resultaten pagina’s en tabbladen browser wordt weergegeven om het onderwerp van een webpagina aan te geven; 55 tekens limiet;
  2. meta description: een unieke samenvatting van uw productomschrijving; 120-150 tekens;
  3. trefwoorden: trefwoorden om uw product te beschrijven en te identificeren; 3 – 5 woorden;
  4. ALT-tags: een beschrijving van wat er in een productafbeelding staat, bijgehouden in de afbeeldingenbibliotheek; 3 – 5 woorden.

De meeste producenten beschikken over een uitgebreide productcatalogus, inclusief bill-of-materials (BOM) structuren, (technische) productfiches en allerlei prijsinformatie. Deze informatie vormt een goed uitgangspunt voor uw commerciële content, maar is regelmatig weinig aantrekkelijk voor een eindklant en meestal nog niet optimaal voor webgebruik. Schrijven voor het web kent zijn eigen, bondige, stijl. En om de kwaliteit van uw product tastbaar te maken wensen klanten deze volledig te inspecteren. Zij wensen bijvoorbeeld uw product 360 graden te kunnen ronddraaien en in te zoomen op het materiaal waarvan deze gemaakt is. Soms is de informatie ook nog niet gestructureerd in een digitaal systeem, zoals het e-commercesysteem of een Product Information Management (PIM) systeem.

Overzicht werking PIM-systeem