Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Digitale transformatie

Terwijl in het begin van deze eeuw pen en papier nog de boventoon voerde tijdens een zakelijke vergadering, zijn deze nu meestal vervangen door laptops, tablets en smartphones. Digitale trends hebben elkaar de afgelopen decennia in hoog tempo opgevolgd en de meeste ondernemingen hebben inmiddels enkele specifieke bedrijfsprocessen gedigitaliseerd. Digitale technologie verandert iedere sector. Veel bedrijfsleiders geven zelfs aan te denken dat de onderneming zal ophouden te bestaan als er niet in digitalisering wordt geïnvesteerd. Maar: wat is dat nu eigenlijk, digitale tranformatie? En op welke wijze is een digitale bedrijfsvoering ook relevant voor uw onderneming?

Digitale transformatie is het proces waarbij een onderneming zijn bedrijfsprocessen inricht met behulp van digitale technologie en met als doel te kunnen concurreren in een nieuw, sterk gedigitaliseerd, tijdperk. De meeste ondernemingen hebben al enkele specifieke processen gedigitaliseerd. De papieren planning is dan bijvoorbeeld vervangen door Excel of een specifieke toepassing. Ondernemingen dienen de trends en technologische ontwikkelingen echter goed in kaart te brengen en toekomstscenario’s uit te werken voor een realiseerbare digitale bedrijfsvoering die zich end-to-end afspeelt.

SAMENGEVAT

Digitale technologie verandert iedere sector. Digitale trends hebben elkaar de afgelopen decennia in hoog tempo opgevolgd en de meeste ondernemingen hebben inmiddels enkele specifieke bedrijfsprocessen gedigitaliseerd. Wanneer ondernemingen end-to-end alle processen hebben gedigitaliseerd, kan men spreken van een digitale transformatie.

Belangrijke trends waarvan iedere onderneming het effect op zijn organisatie moet analyseren zijn nieuwe interfaces, veranderende marktdefinities, de snelheid van verandering en een explosie aan beschikbare data.

Digitale trends die de basis vormen voor digitale transformatie

Een onderneming kan verschillende doelstellingen hanteren voor zijn digitale transformatie, afhankelijk van zijn markt en ambities. Doelstellingen voor digitale transformatie situeren zich meestal op het gebied van de interactie met klanten, schaalbaarheid van het product, verbeterde bedrijfsprocessen en betere beslissingen.

Doelstellingen digitale transformatie

Digitale transformatie vereist dat een onderneming zijn bedrijfsprocessen herbekijkt en daarbij rekening houdt met veranderende marktvereisten en de adoptie van technologie door zijn medewerkers. Een belangrijk component van digitale transformatie is daarom ook de benodigde organizational and cultural change management (verandermanagement).

Een adaptie van het Technology Acceptance Model voor digitale transformatie

Ondernemingen doorlopen meestal verschillende fasen wanneer zij digitaal transformeren. Vaak beginnen digitale experimenten door enthousiastelingen in specifieke afdelingen. Zij digitaliseren een (deel van een) proces, zonder dat daar een groot plan achter zit. Naarmate de druk op vernieuwing toeneemt en meer individuen specifieke processen digitaliseren, zal de onderneming er meestal voor kiezen de digitalisering planmatig aan te pakken.

Fasen digitale transformatie
Fasen digitale transformatie