Naast geplande direct marketingcampagnes kan u ook kiezen voor de inzet van geautomatiseerde campagnes. U verstuurt dan vooraf gemaakte berichten op basis van bijvoorbeeld het klantgedrag of de klanthistoriek.
Geautomatiseerde direct marketing vindt meestal plaats via e-mail, maar kan ook gebruikmaken van andere media (zoals SMS, Whatsapp, push notificaties, ..).
Direct marketing campagnes kunnen talloze verkoop- en servicedoelstellingen hebben, bijvoorbeeld:
- e-mails om nieuwe klanten/prospects welkom te heten;
- e-mails met aanbevelingen voor de klant of prospect;
- e-mails ondersteunend aan het verkoop- en/of serviceproces.
SAMENGEVAT
Naast geplande direct marketingcampagnes kan u ook kiezen voor de inzet van geautomatiseerde campagnes. U verstuurt dan vooraf gemaakte berichten op basis van bijvoorbeeld het klantgedrag of de klanthistoriek.
Hoe meer een webshop over de aankoopgewoontes van een klant, des te beter de webshop kan voorspellen welk product voor relevant is. E-mails met (product) aanbevelingen kunnen bijvoorbeeld gebaseerd zijn op:
- voormalige aankopen van de klant: de klant kocht vorig jaar in dezelfde tijd een product van een productgroep relevant in een specifiek seizoen, of de klant kocht enkele maanden geleden een product dat bijna opgebruikt zal zijn;
- specifieke profieleigenschappen van de klant: u weet bijvoorbeeld dat hij of zij jarig is op een bepaalde dag en stuurt felicitaties inclusief een kortingscoupon aan de jarige;
- andere klanten met een vergelijkbaar profiel: wanneer enkele producten bijvoorbeeld vaak samen gekocht worden, dan kan u het geassocieerde product als cross-sell voorstellen aan de klant.
Geautomatiseerde e-mailings kunnen in het verkoopproces echter op nog heel veel andere manieren worden ingezet. Bijvoorbeeld om na de verkoop een hogere tevredenheid te beogen (en bijvoorbeeld retouren te vermijden, aanbevelingen aan te moedigen). Wanneer u druppelsgewijs automatisch e-mails verstuurt na registratie, dan is de frequentie waarop u uw e-mail verstuurt een belangrijk succescriterium. U dient uw rapportage continu te monitoren om zeker te zijn dat uw e-mails goed (blijven) presteren.