Your cart is currently empty!
Hoeveel moet ik budgetteren voor een marketingcampagne?
—
by
Wanneer u heeft besloten om (opnieuw) online te adverteren, dan is het bepalen van een campagnebudget een belangrijk aspect tijdens de voorbereiding. Om tot het juiste budget te komen, primeert de vraag welke doelstelling u heeft. Is de campagne gericht op naamsbekendheid, marktaandeel, bereik of verkoopconversie? Voor campagnes gericht op verkoopconversie (leads, omzet, aantal nieuwe klanten, ..) is het het makkelijkst om een budget te bepalen. Hiervoor moet u uzelf vragen wat een klant gemiddeld uitgeeft aan uw producten of diensten, hoe vaak hij of zij bij u aankoopt en hoe lang hij of zij bij u klant blijft. Vervolgens kan u bepalen hoeveel procent u daarvan als marketingbudget kan uitgeven, hoeveel een nieuwe klant u mag kosten (de klantacquisitiekost). Zo voorkomt u dat de kosten van de campagne uiteindelijk hoger liggen dan de opbrengsten. Uiteindelijk moet u uw marketnginvestering tot concrete omzet herleiden, maar meestal begint het in de vorm van een impressie, klik of conversie.
Het berekenen van het rendement van uw marketingcampagne – en daarmee uw budget – is een lastige klus. Meestal zet u een combinatie van verschillende media in en is het effect van een individuele campagne of uiting moeilijk te herleiden tot uw verkoop. Zeker wanneer u adverteert via een combinatie van on- en offline media. Wilt u uw mediabeheer professionaliseren, dan investeert u daarom in de ontwikkeling van een media attributiemodel gericht op uw specifieke situatie.
Het effect van een campagne op naamsbekendheid – en het daarbij behorende budget – kan u eigenlijk alleen meten door vooraf aan de campagne een degelijke nulmeting uit te voeren ten aanzien van uw naamsbekendheid, om daarna de verbeterde naamsbekendheid te onderzoeken.