Hoe belangrijk is het om dubbele content te vermijden?

Wanneer u onderzoek doet naar SEO-verbeteringen, zult u vaak de term ‘duplicate content’ zijn tegengekomen. Deze dubbele inhoud betekent eigenlijk niets meer dan dat dezelfde inhoud (pagina, paragraaf..) op twee pagina’s van dezelfde website of op meerdere websites is gepubliceerd. Zoekmachines proberen zoveel mogelijk de originele content te indexeren. Maar laat u niet gek maken: wanneer u geen volledige pagina’s of grote brokken van pagina’s kopieert, dan wordt uw duplicaat wellicht ontdekt, maar zal u daarvoor niet direct onderaan de zoekresultaten bungelen.

SEMrush geeft dit advies:

‘Je dient je te onthouden van het dupliceren van elke vorm van inhoud van elke soort site die er is, of ze nu een directe concurrent zijn of niet. Kijk uit naar dubbele beschrijvingen, paragrafen en hele delen van de kopie, dubbele H1-tags over meerdere pagina’s en URL-kwesties, zoals www en niet-www-versies van dezelfde pagina. Let op het unieke karakter van elk detail om ervoor te zorgen dat een pagina niet alleen in de ogen van Google, maar ook in de ogen van de gebruiker de moeite waard om op te klikken is.’ls algemene regel geldt dat als je geen grote brokken kopieert van andere pagina’s op je eigen site of externe sites, je ook niet de fout in kunt gaan.